1 intenvensjonslege fra Sveits( han har 10% stilling her i Norge fordi det er enkelte ting bare han kan gjøre)
1 intenvensjonslege fra Norge
1 radiolog
1 radiograf
Hele teamet stilte opp etter deres arbeidstid.
Denne nerveblokaden ble satt på begge sider rett imellom sitteknokene mine. Det var en diagnostisk nerveblokade. Det ble slått fast at jeg har pudendal neuralgi.
Det var veldig tøft å gå igjennom. Det var ikke godt da legen måtte pirke i nerven å spørre meg om det var riktig.
Han selv kunne se på skjermen hva han gjorde ved hjelp av CT.
Den norske delen av teamet skal stille opp for meg før jul. Denne gangen for å sprøyte in steroider for å gjøre nervene flate og for å dempe betennelsen.
Jeg har ikke vondt i korsryggen lenger og det brenner heller ikke på de stedene det pleide.Helt utrolig.
Denne pudendal nerven har utspring i sacral benet vårt og går nedover i bekkenet. Når man har hatt en "twist" kan denne nerven bli klemt og det gir betennelse i nerverøttene.
Alt dette påvirker piriformis og obturator musklene og også noen ganger isjiasnerven.
Pudendal neuralgi har mange symptomer som er lik med bekkenleddssyndrom og piriformis syndrom.
Denne sveitsiske legen ringte etterpå fra Sveits for å høre hvordan det gikk med meg. Helt utrolig!Han er kjent for å følge opp alle sine pasienter, men han kan gjøre norske leger litt nervøs fordi han forlanger samme perfeksjonisme som han utøver selv.
Vi snakket en god del på telefonen. Han forklarte at å stille diagnose og som smertelindring er dette vanlig i Sveits, men i Norge blir ikke dette gjort ved vanlige sykehus.
Her er det kreftpasienter som havner ved Radiumhospitalet som kan få dette tilbudet.
Kroniske syke er ikke godt nok anerkjent her i Norge selv om de har like mye eller mer vondt noen ganger enn kreftpasienter.
Vi har teknologien, men den blir ikke brukt.
Denne legen sa også at jeg hadde vært flink til å finne frem ting på internett.
Tenk på hvor mye lidelse man kan spare mennesker ved å komme frem til en diagnose mye fortere.Tenk på hva man kan spare samfunnet for når disse menneskene slipper å uføretrygde seg.
På onsdag skal jeg legge frem resultatet på Ullevål. Et resultat som kommer ifra Radiumhospitalet.
Nå skal jeg avvente min neste blokade og etter dette er det på tide å hjelpe andre i samme situasjon som ikke har noen diagnose.

Mosken

fra
Tone
Er det
Monica som er navnet ditt?
Norway