Jeg har fått TU i tre år og forsøker å finne ut hva som er forskjelligt fra Varig ufør .
Trodde ikke jeg hadde rett på særfradrag med TU men det har jeg vist,men jeg må betale trygdeavgift for det blir regnet som lønnsinntekt.Det blir ikke varig ufør.
Er medlem av en pensjonskasse og vill få litt der fra også,så har forstått det slik att det blir 66%av grunnlaget til sammen,det er det samme som jeg har i rehabiliteringspenger i dag.
Hvis jeg hadde fått varig ufør hadde jeg fått mindre av Nav og mer av pensjonskassen tror jeg ,slik att det ble 66% da også.
Rett meg hvis jeg ikke har forstått dette rett.
www.nav.no/page?id=1073743841 les om tidsbegrenset uførestønad.
Vert å vite:www.nav.no/1073747742.cms
Quote:
Uføreytelsene er skattepliktig inntekt. Skattleggingen er gunstig for uførepensjonister, som også betaler lavere trygdeavgift enn yrkesaktive, mens tidsbegrenset uførestønad skattlegges som arbeidsinntekt, og trygdeavgiften beregnes da etter samme prosent som for lønnsinntekt. Mottakerne av uføreytelser har rett til særfradrag i inntekten. Reglene om særfradrag er nærmere beskrevet i rettledningen til selvangivelsen. Det er også en særskilt skatteavgrensingsregel for pensjonister som gjør at en minstepensjonist ikke blir skattlagt dersom han eller hun ikke har andre inntekter. Vi anbefaler at du tar kontakt med likningskontoret der du bor dersom du ønsker forklaring på noe i forbindelse med skatten.

Mosken