Hadde vært interessant å høre om andres erfaringer med bekkenløsning som oppstår etter fødsel.
Hege2
| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
hege2 |
Bekkenløsning som oppstår etter fødsel |
Lead | ||
|
De fleste jeg har hørt om fikk BL under svangerskapet, men selv fikk jeg det alvorlig 3 mnd etter fødselen Jeg kjente litt smerter i løpet av svangerskapet,
men var aldri veldig dårlig. Trodde dette bare var "normal ryggvondt" som alle gravide får. Da jeg nevnte at jeg fremdeles hadde litt vondt for legen
på kontroll 6 uker etter fødsel, sa han at dette ville gå over av seg selv. Så, 3 mnd etter fødselen ble jeg kjempedårlig og ble værre og værre det første 1/2
året. Tror årsaken til at jeg ble så dårlig var at jeg ikke tok nok hensyn til smertene.
Hadde vært interessant å høre om andres erfaringer med bekkenløsning som oppstår etter fødsel. Hege2
Last Edited By: eli58 04/13/07 14:58.
Edited 1 time.
|
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
Re: Bekkenløsning som oppstår etter fødsel (Hege) | #1 | ||
Quote:Jeg hadde samme eksakte erfaring som deg, Hege! Jeg fødte i slutten av september 1985 og ble ikke dårlig før på nyåret...Jeg tror årsaken var at jeg hadde låst bekken og ble feilbehandlet av fysioterapeut Nanna Bjørnstad som jeg begynte hos i januar 1986. Istedet for å reagere på at jeg ble dårligere...fortsatte jeg hos henne til jeg var helt invalid. Forferdelig! |
||||
|
|
||||
havheg |
Re: Bekkenløsning som oppstår etter fødsel (Hege) | #2 | ||
|
Jeg fikk bekkenløsning i tredje svangerskap. Jeg har fått to barn som begge døde som spebarn. Gutten min er den mellomste av tre søsken.
Jeg ble fullt sykemeldt i siste svangerskap pga. bekkenløsning. Deltok på bekkenløsningsprosjektet på Kvinneklinikken Haukeland sykehus, og måtte etterhvert bruke krykker for å klare å stå og gå. Viste seg i ettertid at jeg antagelig allerede på det tidspunkt hadde fått en låsing, som jeg gikk med i mange måneder før jeg begynte i behandling hos fysioterapeut. Behandling osv. etter fødsel har jeg vel beskrevet på bekkenløsningstråden vår: http://sunshine35446.yuku.com/topic/3015/t/ang-Bekkenl-sning.html bumpet den opp til deg Hege
Last Edited By: eli58 06/24/08 21:05.
Edited 3 times.
|
||||
|
|
||||
hege2 |
Re: Bekkenløsning som oppstår etter fødsel (Hege) | #3 | ||
|
Mosken: Ble du dårlig pga behandlingen eller
før du startet med den? Jeg ble veldig dårlig i
forbindelse med en seiletur 3 mnd etter fødsel.
Etter det ble jeg værre og værre i 2-3 mnd.
Så gikk jeg til fysioterapeut som viste hvordan jeg
skulle bevege meg riktigere. Dette hjalp litt, men
så ble jeg dårligere igjen. Det er nok flere
årsaker til at jeg da ble dårligere, men en av
dem er nok at fysioterapeuten ikke tok nok hensyn til
smertene mine... Det var først når jeg byttet
fysio, etter 1/2 år, at jeg gradvis begynnte å
bli bedre.
|
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
Re: Bekkenløsning som oppstår etter fødsel | #4 | ||
|
Smertene hadde startet før jeg havnet hos
Nanna Bjørnstad.
Etter fødselen merket jeg at jeg fikk smerter i høyre sete når jeg gikk lange turer oppmot 1 time...det samme når jeg gikk på ski. Dette bekymret meg veldig. (alt er relativt). Ringte legen min, men hun sa at hun ikke hadde peilig på rygger så hun ville likegodt sende meg en rekvisisjon til fysioterapeut. Legen min sa det kunne jo godt være bekkenløsning. Begynte hos en fysioterapeut som sendte meg videre til eksperten Bjørnstad. Før svangerskapet hadde jeg jo også hatt smerte og inflamasjoner i ben og armer som jeg var utredet for. Da jeg begynte hos Bjørnstad kunne jeg kjøre bil..gå inntil 1 time...bar med meg babyn i sånn bæreveske...3 måneder senere bare lå jeg! Bjørnstad mente jeg sikkert hadde fått prolaps og at jeg burde ligge flatt ut. Dette var i 1986... |
||||
|
|
||||
havheg |
Re: Bekkenløsning som oppstår etter fødsel | #5 | ||
Quote: Jeg spør, bare for sikkerhets skyld, har du blitt undersøkt for låsning av bekkenledd, og er det evt. manipulert på plass igjen? Jeg vet av erfaring at vridninger og brå bevegelser (seilturen ) kan gi
meg låsing av leddet. Da blir jeg akutt dårlig
og kan ikke stå eller gå. Etter noen timer/par
dager klarer jeg vanligvis å gå men med
krykker, men det er fryktelig vondt. Fysioterapeuten min
manipulerer leddet tilbake på plass, og da kan jeg
igjen bruke bena uten krykker.Jeg husker at jeg de første månedene med bekkenløsning fikk veiledning i å bevege meg, og det hjalp, men først etter at bekkenleddet var manipulert på plass (mange måneder senere) kunne jeg trene og få en positiv effekt av trening. Hege |
||||
|
|
||||
hege2 |
Re: Bekkenløsning som oppstår etter fødsel | #6 | ||
|
Mosken: ble du bedre i bekkenet etter hvert, eller
har det vært like dårlig hele tiden? Fikk du
ikke et barn til?
Ang. låsninger: Jeg har blitt undersøkt for låsninger mange ganger. Gikk til manuell terapeut i over ett år. Hun sa jeg hadde noen små låsninger av og til som hun løsnet på, men ikke noe alvorlig. Jeg kjenner selv også at det av og til klemmer litt når jeg tråkker ned på beinet. Da har jeg som regel en slik liten låsning. Ofte hjelper det å tøye og bruke en massasjeball. Noen ganger går det over av seg selv etter timer/dager. Andre ganger gir fysioen meg en behndling som hun kaller osilering (hun holder halebenet fast, mens hun "rister"forsiktig i hoftekammen). Dette er veldig effektivt. I tillegg til dette har jeg gått hos en osteopat 1 gang i mnd siden mai. Han "knekker" i nakken, ryggen og bekkenet. Han sier jeg var veldig blokkert i hele kroppen når jeg begynte hos han, men at det har løsnet veldig mye siden den gang. Han har ikke sagt noe spesifikt om at jeg hadde låsninger i bekkenet. For å være ærlig er jeg litt usikker på hvor mye denne behandlingen hjelper, men han skal være veldig flink. Jeg har også blitt mye bedre de siste mnd, så jeg tror jeg skal fortsette hos han litt til for sikkerhets skyld ![]() Hege2 |
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
Re: Bekkenløsning som oppstår etter fødsel | #7 | ||
|
Etterhvert fungerte jeg bra så lenge jeg ikke
satt mer enn ca 20...aldri lå på ryggen, ikke
gikk mer enn 1 time, ikke stod noe særlig i det hele
tatt. Så da fikk jeg et barn til fordi legen mine sa
dette kunne umulig være
bekkenløsning.
I andre svangerskap ble jeg nærmest normal. Hadde allerede begynt å gå på ski og gikk masse på ski den vinteren. Plutselig på slutten av svangerskapet fikk helt klart bekkenløsning/eller låst bekken/ryggproblemer. Kan ikke skrive hele denne historien nå. Men etter fødselen kom jeg første gang til kiropraktor og han holder bekkenet i sjakk. Kunne fint ligge på ryggen siden. Øvre del av ryggen og nakken gjør at jeg ikke kan være noe særlig oppegående. |
||||
|
|
||||
Unregistered(d) |
Fikk bekkenproblemer i 12 uke etter fødsel | #8 | ||
|
Hei
Føler at jeg har samme skadehistorie som deg, hege2 Jeg fødte 15.1.06. Litt ryggvondt etter fødselen, men en fysioterapaut hjalp meg i gang med øvelser og jeg følte meg sterk som bare det etter et par uker (uke 4). Men, vinteren 06 var tung med mye snø. Glad i å være i aktivitet dro jeg på trilleturer og begynte fra 8 uke ogsåå gå på ski. Kjente litt stråling i lysken, men det fikk jeg beskjed om ville gli over. Ellers var kropp og rygg i perlehumør. Og jeg gledet meg over dagene med datteren min. I begynnelsen av april kjente jeg plutselig stråling nedover lysken i andre benet, jeg var stiv i lysken og kjente også at det murret i halebenet. Noe var skjedd. Jeg fikk vondt av å gå noen få hundre meter. Pga påsken tok det litt tid før jeg kom meg til en kiropraktor. Men kiropraktoren sa, at dette var en bekkenlåsning og var en enkel sak å få bukt med. Jeg fikk ingen veiledning for hva jeg skulle gjøre videre. Låsningen skjedde på nytt ca. 1 mnd etterpå. Nå, snart 8 mnd etter fødselen siter jeg fremdeles. Jeg er mye bedre, men ikke bra. Jeg går ukentlig til Eirik Bjargo ved Klinikk For Alle på Majorstua. Begynner å bli litt lei, fordi jeg ikke har så mye fremgang lengre. Han sier at jeg har "nedsatt funksjon i bekkenleddet" og det gir meg smertene. Nedsatt funksjon betyr at nervesignalene ut til muskelene ikke fungerer og derfor strammer de deg. Mye tøying hjelper, samt bruke litt is etter turer. Men jeg er åpen for å prøve manuell terapaut ol. for å få litt fortgang i dette. Hvordan går det med deg nå? Er du blitt frisk og hva gjorde du? Hilsen Karine |
||||
|
|
||||
hege2 |
Re: Fikk bekkenproblemer i 12 uke etter fødsel | #9 | ||
|
Jeg har ikke blitt frisk. Jeg hadde fremgang frem
til februar i år. Deretter ble jeg gradvis
dårligere uten at jeg vet hvorfor. I mai var jeg
værre enn noensinne og siden da har det vært
nogenlunde uforandret. Jeg er sengeliggende med sterke
smerter. Har fått smerteplaster som har lindret noe,
men ikke nok til å få meg opp av senga. Har
nettopp vært hos en ny manuell terapeut som mener
jeg har en vridning i bekkenet i tillegg til slark i den
nederste ryggvirvelen. Dette til tross for at jeg har
gått hos manuellterapeut i to og et halvt år
som skal være spesialist på bekkenløsning
og som ikke har nevnt noe om dette. Denne nye
manuellterapeuten mener han kan hjelpe meg, og jeg
håper det stemmer. Jeg tror du kan ha nytte av
å bytte dersom du føler lite fremgang. Denne
nye jeg går til heter Marc de Decker og holder til
på stortingsgaten fysikalske. Jeg fikk han anbefalt
av en venninde med bekkenløsning etter
fødselen.
|
||||
|
|
||||
DISCLAIMER: The materials and information on this server are intended to provide general information for you. That includes any information posted by our medical consultant. At no time should information on this board be used to diagnose medical conditions, taken as specific medical advice nor do our medical consultant endorse specific products, treatments or services mentioned within. Please consult your physician on specific medical questions. Do not use the information given on these pages as a substitute for a physician consultation or as a substitute for consulting an attorney or a lawyer. All information on this server is provided without warranty of any kind. Further, we do not warrant, guarantee, or make any representations regarding the use, or the results in terms of correctness, accuracy, reliability, currentness, or otherwise. The owner of this website, it's medical consultant, administrator, moderators or attorney shall not be held liable for any damages incurred as a result of statements made from within this website.
This is a non profit self help and discussion group. The owner of the board, the administrators or moderators take no responsibility for any user breaking the Yuku terms of userconduct. This is including, but not limited to, email or otherwise transmit any Content that (1) is unlawful, threatening, abusive, tortious, defamatory, obscene, libelous, or invasive of another's privacy, (2) consists of instructional information on illegal activities, including, but not limited to, hacking, cracking, and phreaking; (3) violates or infringes in any way upon the proprietary rights of others, including, without limitation, copyrighted software, music, photographs, text, videos or artwork.
This board is not a forum for announcing or discussing suicides. Any kind of suicide threat posted at our board will be removed. This is a volunteer support group only. We are not responsible for any suicide threats or interventions of any kind.
©Copyright 2007: The owner of the board has the copyright to all graphics material on the board, unless the graphics has been posted/created by another person or something else have been said. It is not allowed to copy any graphic material posted on the board. Remote linking to any graphic material on the board is not allowed either.
Chronic pain, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, CFS, ME, backproblems, support groups, kroniske smerter, Fibro, Fibromyalgi, ryggsmerter, ryggproblemer, kronisk utmattelses- syndrom.
Abbreviations: CFIDS - Chronic Fatigue Immune Dysfunction Syndrome, ME - Myalgic Encephalomyelitis, FMS - Fibromyalgia Syndrome