| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
mokris |
Rastløse ben |
Lead | ||
|
Last Edited By: Sunshine56 05/02/07 19:14.
Edited 1 time.
|
||||
|
|
||||
tussie |
#1 | |||
|
Jeg er bare så plaget av restless legs. Kan ihvertfall konstantere Monica, at hos meg ligger ikke årsaken i for lite jern.
Jeg har altfor mye av jern i kroppen, og også altfor høy blodprosent. Ellers stemmer det meste i artikkelen, skjønner jo ikke alle orda jeg da, men får sammenhengen. |
||||
|
|
||||
glakatten |
#2 | |||
|
Hei. Eg var veldig plaga med rastlause bein. Eg fekk utført ein operasjon der dei opna på den hinna som ligg rundt muskulaturen i leggane. Ein av årsakane til
restless leggs er nemmeleg at hinna som ligg rundt musklane i leggen er for stramm. Muskulaturen vekks med trening men hinna rundt kan ikkje strekke seg.
Dermed blir det veldig trangt for muskulaturen og følgeleg og så blir det og stramt på blodårer og nervebaner i leggen. Ved å åpne muskelhinna blir det betre
plass og følgeleg betre plass for blodårer og blodsirkulasjon og for nervebaner. Operasjonen heiter Faciotomi.
Eg fekk gjordt dette for ryggkirurgen her eg bor hadde eit prosjekt for å sjå om dette og kunne være årsak til ryggsmertene. Det verkar ikkje inn på ryggen. Dette var faktisk i 2001-2. Eg var ryggoperert 1/2 år etter dette. Ein annan ting som dei no har funne ut kan hjelpe er parkinsonsmedisiner. Dette las eg på sida om Restless leggs. Håper dette kan være til litt hjelp forå være plaga av dette ynskjer eg ikkje min verste fiende å oppleve. Eg var særs plaga umiddelbart etter eg la meg om kveldane. På det verste så satt eg på kne med overkroppen oppi ein stol. Slik fekk eg sove ei lita stund hvertfall. Glad eg ikkje arbeidde då. Eg hadde trena slik dei sa eg skulle, musklane vaks og minde plass fekk dei. Stod ein gong inn i tjukkaste skogen med vanvittig med kramper i begge leggane og grusomt vont i ryggen. Det var då nummeret før at eg ikkje måtte ringe etter hjelp,og det hadde måtta blitt i sele under ambulansehelikopteret. Ha ei god natt. Forsøk med magnesium om kvelden og snakk med legen om medisiner eller operasjon. Helsing Glakatten Ha ein fortreffelig dag.
|
||||
|
|
||||
tussie |
#3 | |||
|
Så fint at operasjon kunne hjelpe deg, Glakatten.
Jeg tar magnesium sammen med E-vitamin. Trodde det ikke hjalp noe særlig, men der tok jeg feil. Glemmer jeg å ta de, blir jeg mye verre med en gang. Jeg er absulutt verst på kvelden, særlig før leggetid. Jeg har desverre så mange andre vondter som er verre enn restless legs, så jeg prøver å unngå flere tabletter hvis jeg kan. Takk for rådene Glakatten, skal nevne det med operasjon for legen min neste gang jeg er der. |
||||
|
|
||||
mokris |
#4 | |||
|
Hos meg er årsaken nevrologisk utfall. Går på Nobligan Retard for andre nervesmerter. Heldigvis så gjør disse at jeg ikke blir plaget av Restless Legs.
Kanskje greit å finne årsaken før en går til det skrittet og opererer? Monica |
||||
|
|
||||
tussie |
#5 | |||
|
Selvfølgelig Monica.
Opererer ikke for moro skyld. Jeg uttalte meg kanskje litt klossete, beklager det. Har hatt urolige ben i mange år, Men den diagnosen har aldri hatt første prioritet når jeg har vært hos legen, og der er jeg ofte. Det er andre grunner til min søvnløshet, for å si det sånn. Nei, sola skinner. Jeg må ut å sette meg i skyggen... |
||||
|
|
||||
glakatten |
#6 | |||
|
Har dere sett sida til Dansk Restless Leggs? Der er det ein del info å hente.
Når det gjaldt min operasjon så var jo det ein enkel sak å bestemme seg for. Dette fordi eg var så desperat av RL. Fekk jo aldri sove. Og når ryggkirurgen sa at det kunne hjelpe på ryggsmertene mine så var jo valget klart. Dette er ein operasjon dei gjer poliklinisk, under lokalbedøvelse. Ha det godt alle sammen og håper at dere får hjelp. Glakatten Ha ein fortreffelig dag.
|
||||
|
|
||||
DISCLAIMER: The materials and information on this server are intended to provide general information for you. That includes any information posted by our medical consultant. At no time should information on this board be used to diagnose medical conditions, taken as specific medical advice nor do our medical consultant endorse specific products, treatments or services mentioned within. Please consult your physician on specific medical questions. Do not use the information given on these pages as a substitute for a physician consultation or as a substitute for consulting an attorney or a lawyer. All information on this server is provided without warranty of any kind. Further, we do not warrant, guarantee, or make any representations regarding the use, or the results in terms of correctness, accuracy, reliability, currentness, or otherwise. The owner of this website, it's medical consultant, administrator, moderators or attorney shall not be held liable for any damages incurred as a result of statements made from within this website.
This is a non profit self help and discussion group. The owner of the board, the administrators or moderators take no responsibility for any user breaking the Yuku terms of userconduct. This is including, but not limited to, email or otherwise transmit any Content that (1) is unlawful, threatening, abusive, tortious, defamatory, obscene, libelous, or invasive of another's privacy, (2) consists of instructional information on illegal activities, including, but not limited to, hacking, cracking, and phreaking; (3) violates or infringes in any way upon the proprietary rights of others, including, without limitation, copyrighted software, music, photographs, text, videos or artwork.
This board is not a forum for announcing or discussing suicides. Any kind of suicide threat posted at our board will be removed. This is a volunteer support group only. We are not responsible for any suicide threats or interventions of any kind.
©Copyright 2007: The owner of the board has the copyright to all graphics material on the board, unless the graphics has been posted/created by another person or something else have been said. It is not allowed to copy any graphic material posted on the board. Remote linking to any graphic material on the board is not allowed either.
Chronic pain, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, CFS, ME, backproblems, support groups, kroniske smerter, Fibro, Fibromyalgi, ryggsmerter, ryggproblemer, kronisk utmattelses- syndrom.
Abbreviations: CFIDS - Chronic Fatigue Immune Dysfunction Syndrome, ME - Myalgic Encephalomyelitis, FMS - Fibromyalgia Syndrome