Jeg har i noen måneder nå vært plaget av det legen min kaller Polynevropatiske symptomer (i tillegg til ME, Polyartritt og Hypotyerose
)...
Må nok etterhvert innfinne meg i at dette er en
videreføring av de nevrologiske sidene av ME'en, og
at det blir kronisk dette også. Men skulle gjerne
har funnet litt mer informasjon om det på nettet...
Synes feks det er vanskelig å beskrive plagene mine til fysioterapeuten/akupunktøren min... Og når han ikke får godt nok grep om hvordan jeg opplever det, så er det jo vanskligere for han å hjelpe meg også...
Akkurat nå er det værste symptomet at jeg har en brennende/kløende/stikkende følelse over hele kroppen, spesielt hender og føtter, og spesielt når jeg står i ro eller når jeg sitter "pent". Å ligge i horisontalen hjelper, og symptomene øker ved aktivitet. Legen kaller det nervesmerter, men jeg vil heller kalle det "plage" enn "smerter". Men det er ubehagelig, upraktisk etc, i tillegg til at jeg føler at det sliter på en allerede lav energi iom at kroppen hele tiden utsettes for en irritasjon og dermed aldri får slappet helt av...
Jeg hadde akutt start på disse plagene, ved at jeg plutselig mista all muskelkraft og ikke var i stand til å stå eller gå. Da hadde jeg også lite eller ingen kontakt med kroppen min. Kunne bevege på meg, men hadde lite styring med bevegelsene, lite kraft og ingen følelse for feks smerte. Nå er det gått 4 måneder siden den episoden, og jeg unngår disse symptomene ved å ikke belaste meg for mye. Klarer feks å gå et par hundre meter før musklene begynner å skjelve.
Det lille jeg har funnet om Polynevropati på nettet, beskriver det som alt fra en prikking og kløe i hender og føtter, til lammelse. Med andre ord en ganske bred diagnose.
Jeg er først og fremst på leting etter en "god" beskrivelse av symptomene, som kan hjelpe min fysioterapeut/akupunktør. Men i tillegg ville det selvfølgelig også være interessant å høre om noen av dere har vært borti andre med kombinasjonen Polynevropati og ME på andre forum (gjerne engelske). Eller om noen har vært borti informasjon om "mirakelmedisin"...
Jeg tester nå om dagen ut Mecobalamin (B-12 med annet virkestoff en det "vanlige" b-12), som skal hjelpe mot perifere nervesproblemer... Har nylig begynt med den behanldingen, og har ikke hatt virkning hittil...
Tussi

Må
være fælt å ha den brennende følelsen
over hele kroppen.Jeg har det bare i bekken og hofte
området.Hvis jeg sitter for mye kryper det også
oppover maven.I huden liksom.Den følelsen er
vanskelig å forklare, men den brennende
følelsen er rett og slett ubehaglig.Føler jeg
blir utålmodig og det går meg "
på nervene".
Synd at du
også sliter med disse ubehaglige symptomene!
.