Jeg gjør...
Prioriterer søvn om natten.
Har gjerne et lite lunt teppe rundt meg...
Forsøker å tenke på noe positivt...
Forsøker å avlede i korte stunder....
Hva gjør du?
| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
Sunshine56 |
Hva gjør du når smertestillende ikke virker? |
Lead | ||
|
Hva når smertene er så ille at ingen av medisinene dine hjelper? Kan vi dele noen erfaringer?
Jeg gjør... Prioriterer søvn om natten. Har gjerne et lite lunt teppe rundt meg... Forsøker å tenke på noe positivt... Forsøker å avlede i korte stunder.... Hva gjør du? |
||||
|
|
||||
eli58 |
#1 | |||
|
Godt spørsmål.
|
||||
|
|
||||
Allis61 |
#2 | |||
|
Var ikke lett spørsmål dett her. Min første tanke er at jeg klarer ikke gjøre en forb**** ting med det. Men egentlig så gjør jeg jo noe da, selv om smerten ikke forsvinner. For meg er varme noe som kan gjøre at det letter litt. En skikkelig varm varmefalske mot den vonde ryggen. Det kan gjøre at spasmen i muskulaturen rundt slipper noe. Jeg bruker også meditasjonsteknikken jeg har lært for lenge siden til å kontrollere at jeg holder pusten rolig. Har en tendens til å hyperventilere når det blir for ille, og ender med å gjøre vondt verre fordi jeg ikke får i meg nok oksygen. Når smerten blir så ille så er nattesøvn et problem. Får jeg ikke sove, så bruker jeg flittig avspenningteknikk for å klare å få kroppen "nedpå". Klarer jeg å få noen øyeblikk med total avslapning, så roer gjerne smerten seg noe. Ellers så prøver jeg å tvinge meg selv til å aktivisere meg noe for å ikke tenke for mye på smerten. Har litt vansker med å konsentrere meg om lesning eller langfilm og sånt, men et tv-program som ikke krever det store fokuset, eller en runde på PC'en kan gi meg litt annet å tenke på. Matlysten bruker å minske proporsjonalt med at smerten øker. Samtidig så merker jeg at smerten tapper meg for energi. Prøver derfor å lage meg noen varme supper og få i meg annet lettspist som kan tilføre ny energi. Ellers er det bare å holde ut!
|
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
#3 | |||
Løper til kiropraktor
|
||||
|
|
||||
afalling34u |
#4 | |||
|
fokusskifte er viktig. fokuser på pusten........ rolig inn, hold litt----- for så å slippe den ut.... gjenta og bare tenk på pusten........
|
||||
|
|
||||
nikka8 |
#5 | |||
|
Hmmm..Jeg har hatt veldig vondt i mange ledd i det siste.Dårlig med søvn.
For min del må jeg bevege meg.Ellers stivner jeg som en stokk. Vandrer rundt her og tar små pauser.Ser litt tv,leser litt og er på nett. Har blitt så vant til smerter nå.Tenker ikke så mye på det når det står på som værst. Prøver å si til meg selv "I morgen blir det nok bedre" |
||||
|
|
||||
Hilde |
#6 | |||
|
Når smertestillende ikke virker; vel først holder jeg på "tørne" så enkelt er det. Men så prøver jeg med "avspenningsteknikker". Legger meg
i senga og håper at avspenningsteknikken skal få meg i søvn. Av og til klarer jeg det også, men uansett så slapper kroppen litt bedre av.
"Dagdrømming" (visualisering heter det på fagspråket
)
prøver jeg meg også på. Tenker kanskje på en god opplevelse jeg har hatt; "duller" meg litt inn i den og på den måten får jeg tankene mine over på
litt "gode" ting. Ellers så "dikter" jeg opp en god opplevelse jeg skal gjøre når jeg har en god dag igjen . Hvis jeg er i stand til å gå/stå så setter jeg på musikk og går rundt i
huset; kanskje tørker støv, vanner blomster: slike "småting". Noen ganger har jeg prøvd meg på gjærbakst, men det er ikke ved store smerter; da blir
baksten heller mislykket. Dette er også "adspredelser" jeg bruker for å prøve å utsette og/eller sløyfe medisinbruk. Ser at også andre her skriver om
det å få fokus bort fra smertene, - og det er jo akkurat det det dreier seg om. Prøve å konsentrere seg om andre ting!
|
||||
|
|
||||
mokris |
#7 | |||
|
Når smertestillende ikke virker?
Legger meg. |
||||
|
|
||||
noomi1 |
#8 | |||
|
Avspenning som så mange andre.
Tar av meg klederna ettersom de ofta er berøring som gir meg de ekstra brennande smerterna. |
||||
|
|
||||
kanutta |
#9 | |||
|
Når smertestillende ikke virker....hmm.
Et ganske omfattende tema dette...og nytteverdien av de praktiske rådene er vel litt avhengig av hvor på kroppen man har smerter; hva som er årsaken til de. Varme eller is...? Ro eller bevegelse...? Mental aktivisering eller ro, søvn...? Dette er sikkert ting vi alle har prøvd uansett hvor vi har smerter. Etter mange år med varmeoser som jeg trodde måtte være riktig, har jeg nå funnet ut at is er tingen; selv om varme føles behagelig der og da; så gjør det meg egentlig ikke godt. Det øker blodomløpet, men når musklene blir styrt av ei løpsk nerverot, så slipper de ikke taket uansett hvor mye varme jeg tar på. Is har en mer bedøvende virkning har jeg funnet ut etterhvert. I og med at mine plager innebærer trykk i hodet så er det ikke så lett med avspenning; man får ofte sykdomsfølelse og da blir det lett til at man går og legger seg - ja.
Bruker håndskinne og nakkekrage mer i sånne perioder. Syns i grunnen ikke jeg har funnet så mye som funker i de periodene jeg er ekstra dårlig; det blir å ta mer smertestillende enn jeg gjør til vanlig; holde på med ting jeg liker; prøve å redusere omverdenens krav til meg; ikke miste håpet om at smertene vil avta. Og prøve å få hjelp til å finne ut av om spesialistene kan gjøre noe mer.
|
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
#10 | |||
ikke miste håpet om at smertene vil avta.Det er kjempeviktig. |
||||
|
|
||||
DISCLAIMER: The materials and information on this server are intended to provide general information for you. That includes any information posted by our medical consultant. At no time should information on this board be used to diagnose medical conditions, taken as specific medical advice nor do our medical consultant endorse specific products, treatments or services mentioned within. Please consult your physician on specific medical questions. Do not use the information given on these pages as a substitute for a physician consultation or as a substitute for consulting an attorney or a lawyer. All information on this server is provided without warranty of any kind. Further, we do not warrant, guarantee, or make any representations regarding the use, or the results in terms of correctness, accuracy, reliability, currentness, or otherwise. The owner of this website, it's medical consultant, administrator, moderators or attorney shall not be held liable for any damages incurred as a result of statements made from within this website.
This is a non profit self help and discussion group. The owner of the board, the administrators or moderators take no responsibility for any user breaking the Yuku terms of userconduct. This is including, but not limited to, email or otherwise transmit any Content that (1) is unlawful, threatening, abusive, tortious, defamatory, obscene, libelous, or invasive of another's privacy, (2) consists of instructional information on illegal activities, including, but not limited to, hacking, cracking, and phreaking; (3) violates or infringes in any way upon the proprietary rights of others, including, without limitation, copyrighted software, music, photographs, text, videos or artwork.
This board is not a forum for announcing or discussing suicides. Any kind of suicide threat posted at our board will be removed. This is a volunteer support group only. We are not responsible for any suicide threats or interventions of any kind.
©Copyright 2007: The owner of the board has the copyright to all graphics material on the board, unless the graphics has been posted/created by another person or something else have been said. It is not allowed to copy any graphic material posted on the board. Remote linking to any graphic material on the board is not allowed either.
Chronic pain, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, CFS, ME, backproblems, support groups, kroniske smerter, Fibro, Fibromyalgi, ryggsmerter, ryggproblemer, kronisk utmattelses- syndrom.
Abbreviations: CFIDS - Chronic Fatigue Immune Dysfunction Syndrome, ME - Myalgic Encephalomyelitis, FMS - Fibromyalgia Syndrome