Hvordan synes du det er? Er det annerledes å være ny på nettet enn i virkeligheten?

| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
Sunshine56 |
Føler du deg ny på forumet? Hvordan er det å være ny? |
Lead | ||
|
Iblandt registrerer jeg meg på fremmede forum for å gjenoppleve hvordan det er å være ny et sted. Jeg merker at det tar litt tid før jeg føler meg varm i
trøya.
Hvordan synes du det er? Er det annerledes å være ny på nettet enn i virkeligheten?
Last Edited By: eli58 04/15/07 16:07.
Edited 1 time.
|
||||
|
|
||||
muskelknuten |
Re: Føler du deg ny på forumet? Hvordan er det å være ny? | #1 | ||
|
Ser ikkje ut som det er synspunkter på dette
spørsmålet ditt her Mosken!
Kan jo fortelle litt om korleis eg opplever det eg då! Først vil eg seie at å være ny på et forum, på ingen måte kan sammenlignes med å være ny i virkelighet. På et forum kommuniserer ein jo berre med eit "navn", og ein blir meir eller mindre kjent med personen bak navnet. I virkeligheten kommuniserer ein jo direkte med personen. Og får da med seg to veldig viktige ting i tillegg. Nemlig kroppsspråket og øyekontakten. Eg er også registrert på mange ulike forum, og JA det kan av og til ta tid å bli "varm i trøya" som du seier. Det har eg opplevd/opplever også her inne. Det er vel ein grunn til at vi alle har "stoppa opp" ved ulike forum. Ein identifiserer seg vel ofte med det forumet står for, eller kjemper for. Og så får en lyst til å delta sjølv. For meg personlig er det viktig å føle seg velkommen. Eg er også opptatt av åønske nye deltakere velkomne. Prøver å få kontakt med dei og opprettholde den kontakten. Det kan jo foregå både via forumet og via andre kanaler om ein vil det. Personlig oppleves det veldig leit, når ein føler ein ikkje høyrer til eller får følelse av å blande seg inn. Være i vegen o.l. Det er mange forum som kan virke som venninne-klikker, det opplever eg også her inne iblandt. Og det er vel ikkje akkurat meininga med eit forum det. Vi er alle ulike og har ulikt syn på allt mulig, og godt er det. Det må vi tillate oss både her og i virkeligheten! No har eg krota ned litt om mitt syn på akkurat dette. Du Mosken veit jo "eksakt" kva syn eg har på dette så. Håper at det skal være fleire som også vil seie litt om akkurat dette. ![]() |
||||
|
|
||||
Petronella53 |
Re: Føler du deg ny på forumet? Hvordan er det å være ny? | #2 | ||
|
Jeg fant dette forumet via en kompis som hadde
vært her inne og lest,og så var jeg drittlei
all "kranglinga" på
ryggforeningens sider.
På meg også så virket det som om det var mange "venninder" her inne. jeg trodde at mange kjente hverandre veldig godt,og det gjør dere jo også-via nett. Noen er veldig åpne om alt,sjøl så vil jeg ikke identifisere personen bak signaturen Petronella Vet at noen har klart å finne ut hvem denne Petronella er -når de gidder å bruke resusser på det så viser det bare hvor lite enkelte har å gjøre-så gjerne for meg..... Men å møte noen privat eller på msn er noe helt annet enn åpne sider Jeg har fått mange råd her,lest meg til en masse kunnskap-dette fordi dere alle sitter inne med masse kunnskap om helse/trygd som dere er villige til å dele med alle andre,og det er bare å ta av seg hatten for alle dere som leser og finner ut av ting på nett og gir oss linken så vi slipper å lete etter de samme tingene. Og det at man kan skrive av seg litt eller mye dritt de dagene det trengs og for ikke å snakke om når det er oppturer,alt kan deles på disse sidene her. Spesielt dagens tråd,--hva er bedre enn å"se" hva som skjer i vårt langstrakte land hver dag ![]()
|
||||
|
|
||||
Allis61 |
Re: Føler du deg ny på forumet? Hvordan er det å være ny? | #3 | ||
|
I disse påsketider må vi nok gi rom for
at respons på innlegg tar tid. Mange er, og
heldigvis for det, opptatt med familie og venner som har
fri fra skole og arbeid.
![]() Vi kom vel inn på omtrent samme tid, Petronella. Det er ikke lenger siden at jeg godt husker hvordan det var å føle seg ny. PC var et relativt nytt medium for meg, og jeg var ganske ukjent med hvordan ting foregikk i et nettsamfunn. Mitt første inntrykk var, som jeg tror for mange, at dette var en tett knyttet vennegjeng. Det tok ikke lange tiden før jeg forstod at det var blitt slik nettopp pga tanken forumet var tuftet på. Den gode blandingen av informasjon og dagligprat, glade innlegg og innlegg om triste og opprørende erfaringer - alt er det rom for. Og på den måten knytter man bånd selv om det "bare" er nettnavn man har å forholde seg til. For å bli kjent med andre, og for at andre skulle bli kjent med meg, ble det litt som i virkeligheten, at man må våge å"gi" litt av seg selv. Her blir det mer med ord, og er man ikke alltid like ordsterk så bruker man emoticons som kan uttrykke noe av det man ønsker å si. Noe som falt meg enklere i begynnelsen. Det viktigste er å gi andre den responsen én selv ønsker å få. Det bli ingen "samtaler" om alle bare skal være lesere. Her er ingen "profesjonelle" svarere, bare en herlig sammensatt gjeng av mennesker med en ting felles; sykdom og smerte. Den ene dagen orker du å svare mer enn meg, og den andre dagen kan det være mitt aktivitetsnivå som er på topp. På denne måten har forumet, i det hele, klart å bestå i over seks år. Pga vår helse, kanskje lenger enn mange av våre vennskap. Vennene mine her trekker seg ikke unna fordi jeg må avlyse noen dager pga smerter. De blir ikke fornærmet når jeg en dag sier at jeg orker ikke "snakke", eller bare blir fraværende av samme grunn. De tar ikke skrekken fordi jeg en dag bare vrenger av meg edder og galle om mitt smertefylte liv. De er i samme situasjon, og forstår!! Om noen velger å ha mer privat kontakt, så synes jeg det bare er flott. Det forringer ikke den tiden jeg har med dem her inne. Mine venner i det "virkelige" liv har også andre venner, uten at jeg føler meg utelatt av den grunn. Som deg Petronella, og mange andre her, så har jeg valgt å være anonym. Vel - så anonym som det går når jeg har "avslørt" ansikt og navn på min kjære lodott. Akkurat DET tror jeg ikke så alt for mange skal gjenkjenne meg på. ![]() Jeg synes det er flott at vi her kan være enige og uenige om hva vi vil. At det ligger regler til grunn for hva som tolereres av oppførsel, er jeg veldig glad for. Som vi har sett på andre forum, kan det gå helt overstyr hvis man ikke har retningslinjer som ALLE må forholde seg til. Nå har jeg visst gått helt overstyr her, og beveget meg et godt stykke fra utgangsspørsmålet. Sånn går det når man skriver i sene nattetimer om noe man er veldig engasjert i. Det jeg egentlig mener å si, er at jeg er utrolig glad for at noen museklikk førte meg inn på sidene her for litt over et år siden. Det var skremmende å skrive i begynnelsen. Jeg følte meg som en inntrenger på ukjent grunn. Hver post tok evigheter å"komponere" for jeg var redd for å misforstås eller skrive regelrett dumt. Men det viste seg å ikke være farlig i det hele tatt. Jeg har mulighet for å korrigere meg selv, rette mine innlegg, men til syvende sist så er det sjelden nødvendig. Her prøver man å lese alt i beste mening, slik gode venner er med hverandre. Selv om jeg ofte er alene, er jeg likevel ikke alene når jeg kan komme inn her å delta i det som skjer. ![]() ![]() |
||||
|
|
||||
mor1 |
Re: Føler du deg ny på forumet? Hvordan er det å være ny? | #4 | ||
|
Jeg er egentlig en sjenert type, så jeg leser
for det meste i starten og prøver meg frem med
svar/komentarer sånn etterhvert. Når jeg
føler at det er blitt godtatt, er det ikke noe
problem lenger
![]() Må liksom "føle" meg frem på hvilken type mennesker som er inne på nettstedene. |
||||
|
|
||||
mai05 |
Re: Føler du deg ny på forumet? Hvordan er det å være ny? | #5 | ||
|
Det som gjorde at jeg begynte å lese her, var
at jeg fant så mye informasjon og kunnskap om mange
av mine egne problemer og gjenkjente ting som jeg slet
med selv.
Leste lenge, så fikk jeg lyst til å spørre videre, da jeg så at her var det folk som hadde kunnskap og delte egne erfaringer. Da jeg endelig tok mot til meg, fikk jeg svar og slik
fortsatte det en stund.Som de andre sier her så føltes det nok som at det var en "gammel" gjeng som kjente hverandre her og de "skravlet" i vei på dagligtråden. Det skjønte jeg lite av.. og trodde aldri jeg kunne gjør det ... men
etterhvert ble det en naturlig del av det hele.Noen ganger tenker jeg at det er nesten som da jeg var ny på jobben, mange folk rundt et stort bord i lunsjen og skravla gikk. Alle kjente hverandre og jeg sa IKKE mye de første dagene ![]() Men så er man gradvis en del av flokken. Det betinger jo at man deltar selv også som i alle sosiale sammenheng. Følger noen "spilleregler", byr litt på seg selv (grensa setter en selv), og gir respons tilbake til de andre. Her er det rom for alt, glede og sorg, og alt i mellom. Det er lov og være uenig, men greit å ha respekt for andres mening samtidig! Men viktigst synes jeg er den kunnskapen som deles her. Så må vi huske at selv om vi alle er virkelige mennesker, så kan vi her opptre med et "navn" og si og skrive ting som ikke er oss i det hele tatt. Tror ikke det er noe stort problem her. Leser dere her og har lyst til å delta, så er dere velkomne, prøv da vel ![]() |
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
Re: Føler du deg ny på forumet? Hvordan er det å være ny? | #6 | ||
Quote:Er du egentlig sikker på at det ikke kan sammenlignes, Muskelknuten? Hvis du f.eks. sammenligner det med å komme ny inn en fotoklubb med ca 60 aktive medlemmer? Ja, noen av oss ville se kroppsspråket ditt, men til gjengjeld ville du ikke hatt muligheten til å lese så mange ord fra de andre og du ville ikke hatt muligheten til å si så mye som ALLE ville få med seg! Her kan vi sitte i ro og mak og dele masse med hverandre over ganske kort tid. Du får mye mer oppmerksomhet her enn i en fremmed gjeng i virkeligheten. Oppmerksomhet i den forstand at mange leser alt du sier/skriver. Jeg tror alle de ordene vi utveksler gjør at vi blir raskere kjent enn utenfor Internett. Mai, du tar det hele på kornet synes jeg! Det var en VELDIG god beskrivelse og sammenligning med en ny jobbsituasjon! Jeg ser dagligpraten vår som et slags pauserom...vi kommer inn å deler en kopp kaffe og noen hjertesukk i løpet av dagen. Disse daglige sosiale dryppene som vi ofte går glipp av i vår hverdag. Hvor stort utbytte man får av et forum som dette har ofte en sammenheng med hvor mye man gir av seg selv. Det er som dere sier opp til hver enkelt hvor privat en vil være, men ulempen kan bli at utbyttet av fellesskapet blir mindre. Det er et valg hver enkelt må ta. Deler man lite tar det lenger tid før man glir inn i flokken. Så til dette med venninne/vennegjeng. Jeg tror det er som Alice sier at tonen blir mer fortrolig på nettet for å oppveie "avstanden" som nettet skaper. Det blir en slags kompensering. Dette kan gi feil inntrykk til nye medlemmer fordi det ser ut som om de fleste er gamle kjente. Men det er vi ikke. Likevel er det selvfølgelig ikke til å unngå at noen blir bedre kjent ettherhvert og kanskje venner. Det ser jeg på som en bonus til alle de andre fordelene man høster fra et slikt forum. Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for andre enn meg selv. Jeg kjente til Unni fra før jeg startet forumet, gjennom en artikkel jeg hadde skrevet. Bortsett fra dette, vil det kanskje overraske noen når jeg forteller at jeg har drevet dette forumet i 6 år, men jeg traff ingen norske medlemmer før jeg traff Kanutta for ca 1,5 år siden! Etter det har jeg truffet en av de andre norske moderatorene også og jeg håper påå treffe flere av dem siden vi samarbeider så mye i det daglige og det er en veldig positiv gjeng som betyr mye for meg. Jeg sier som Mai og Alice, kjære leser: sleng deg på i praten! Det blir så kjedelig å lese når mange bare leser! |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: Føler du deg ny på forumet? Hvordan er det å være ny? | #7 | ||
|
Forumet er blitt mye større og har over
dobbelt så mange innlegg på pratetråden
fra den gangen jeg var ny her; så det er nok ikke
like enkelt å bli stuevarm nå som det var
da...
Mindre gruppe ga vel en større følelse av samhørighet, det var lettere å følge opp hver enkelt; engasjere seg og bruke ressurser påå bli kjent. Det blir en større grad av intimitet og fortrolighet når man sitter få i en liten stue i motsetning til mange samlet i en stor sal. Som ny kan man vel få følelen av at dette er en lukket venneklubb, men i grunnen så er mange av dem jeg ble kjent med til å begynne med mer eller mindre borte fra forumet nå. Ellers så er det vel ikke noe særlig annerledes her enn i det virkelige liv når det gjelder å få kontakt: man må prøve å få til en kommunikasjon; henvende seg til andre og være litt interessert i det andre driver med. Men det er mange ting som spiller inn m.h.t hvor god dynamikk det til enhver tid er i en gruppe som dette. Det er en veldig spennvidde i hva man investerer av seg selv her inne; og man høster nok litt som man sår. En annen ting er vel at en som kommer ny inn på et forum har andre behov enn de som har vært her lenge; og man er på en måte avhengig av å finne andre i samme situasjon som seg selv når en kommer ny; noen som er villig til å sette seg inn i dine problemer. For en som er gammel i tralten kan en del tema være utdebattert; og da kan vel den som kommer ny føle seg litt satt utenfor p-g-a mangel på respons. Ikke helt enkelt det der, å gjøre forumet til et interessant sted - både for den som har vært her lenge; og den som kommer ny. ![]() |
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
Re: Føler du deg ny på forumet? Hvordan er det å være ny? | #8 | ||
|
Hvis man liker seg best i mindre grupper er
Smalltalk og dagligtråden der et godt alternativ.
Det er lett engelsk i forhold til mange andre forum og en
mye mindre gruppe enn den norske. Jeg har blitt kjent med
flere der enn på den norske delen. Det er jo
også veldig lærerrikt da. Det er så fint
at vi har mye å velge i her.
Det er forøvrig ganske interessant det der med størrelser på en slik gruppe. Det går som regel i bølger er min erfaring. En gruppe blir stor, så slutter mange å skrive...men de vil fortsatt lese...Fler og fler går over til å bli lesere og den aktive gruppen blir liten igjen. Når gruppen er blitt liten og det blir lite å lese, så vil gjerne gruppen vokse igjen. |
||||
|
|
||||
muskelknuten |
Re: Føler du deg ny på forumet? Hvordan er det å være ny? | #9 | ||
|
Ser du er ute og gir "karakterer"
på et par av replikkane igjen Mosken!
Quote: Du spurte etter meiningane våre her! Og dette er altså MI meining. Den forbeholder eg meg retten til å ha. Blir vanskelig dette å alltid bli fortalt kva ein skal meine om ting! Eg har ikkje for vane å fortelle andre kva dei skal meine om alt mulig,,, kunne tenkt meg å sagt meir her,,,men velger å la det være. |
||||
|
|
||||
nikka8 |
Re: Føler du deg ny på forumet? Hvordan er det å være ny? | #10 | ||
|
Jeg kom over dette forumet ved ren tilfeldighet
jeg.
Var nok en del innom å leste litt før jeg tok mot til meg å ble registrert bruker. Er nok litt forsiktig i utgangspunktet men fant vel fort ut at her var det koselig å være med. Merket godt at det var mange som "kjente" hverandre godt,men tenkte at det sikkert ble lett å bli kjent. Der fikk jeg rett ![]() Nikka |
||||
|
|
||||
groa1 |
Re: Føler du deg ny på forumet? Hvordan er det å være ny? | #11 | ||
|
Du spør om det er anderledes å være
ny på nettet enn i virkeligheten.
For meg så har det faktisk vært ganske så likt. I det virkelige liv bruker jeg lang tid påå bli kjent med folk ( er desverre plagsomt genert). Dette genspeiler seg på nettet her. Ble nok bare noen små setninger til å begynne med, men etterhvert så ble det mere og mere. Nå når det har gått en stund tør jeg til og med å svare på tråder som dette. Men det som er ulikt er nok at i det virkelige liv sier jeg mere det jeg mener. Er plagsomt ærlig. Mens her og på andre forumer prøver jeg å pakke det litt inn på grunn av at ord kan bli veldig harde når kroppspråket ikke er der. Det med veninnegjeng på forumer.Selvfølgelig blir det det. Når jeg kom inn her så virket det som alle kjente hverandre, men er ikke det ganske naturlig da? Og at noen gir mere av seg enn andre gjør jo også sitt til at noen blir mere kjent. Selv så føler jeg meg ganske anonym,men det er faktisk helt greit. Jeg gjør ikke de helt store sprellende som gjør at jeg får oppmerksomhet, men det er jo min egen feil. Feil er det vel ikke, jeg liker det slik det er jeg. |
||||
|
|
||||
eli58 |
Re: Føler du deg ny på forumet? Hvordan er det å være ny? | #12 | ||
Quote: Groa jeg tror faktisk att det er mangen som kan skrive det samme som deg . Jeg har vært medlem i over to år og jeg gikk veldig stille i dørene først tiden,jeg hadde vanskelig å skille personene fra verandre og følte jeg hadde ikke så mye å bidra med. Jeg var og helt ny i pc verden og dette var det første forumet jeg var innom,og jeg synes det var veldigt vanskeligt å finne frem her,jeg leste mangen mnd før jeg torde å skrive,og å få registrert seg tok like lang tid he he Som de fleste sikkert har fått med seg har jeg og dyseleksi og det gjorde jo ikke saken bedre,var redd for alle feilene jeg skrev og att jeg formulerte meg klønete. Nå tenker jeg att folk forstår det de vill forstå så dere for ta meg med alle mine skrivefeil. Følte og på det att det virket som alle kjente hverandre så godt, virket som mangen hadde privat kontakt .Dette har jeg sjønt etter hvert er ett mindretall, de fleste har ikke annen kontakt enn det som er på forumet. Og tror nok mangen ikke vill ha kontakt med andre privat heller. Det er ett valg man tar hver enkelt. |
||||
|
|
||||
mokris |
Re: Føler du deg ny på forumet? Hvordan er det å være ny? | #13 | ||
|
Tror det er lettere å være ny på et
forum enn å møte en hel gjeng i virkeligheten.
I virkeligheten har en da alles øyne rettet mot en
selv.Ikke lett det der for alle og enhver.
Alle vet at jeg ikke skjuler megselv.Sånn er det når en blir med på et TV-program.Er ikke så opptatt av å skule megselv. Trives slik jeg er. Blant feks 100 mennesker vil det alltid være noen en liker bedre enn andre og det er helt greit. Forutsetningen er at en behandler alle med respekt. De som vil skjule sin identitet må respekteres for det.Ingen burde grave for å finne ut noe ![]() Monica |
||||
|
|
||||
beritso |
Re: Føler du deg ny på forumet? Hvordan er det å være ny? | #14 | ||
|
Jeg var så glad over å finne dette
forumet på et tidspunkt i livet jeg virkelig kan si
jeg trengte å møte mennesker som virkelig
skjønte hvordan jeg hadde det! Tenkte den
første tiden ikke på hva jeg sa og hvordan jeg
formulerte meg, det kom senere. Følt vel noen ganger
at det var lite eller ingen respons på mine innlegg
og da lurte jeg straks på om jeg hadde skrevet noe
som kunne misforstås ( typisk å tenke at det er
min feil...) Nå ser jeg jo at taket her er veldig
høyt, for ikke å si nesten fraværende,
bare man følger "nettreglene" kan
man komme med sine hjertesukk. Om ingen svarer så er
det bare slik - ikke alltid jeg heller kommer med
kommentarer. Hadde også litt problemer i begynnelsen
med å finne "plass" til meg blant
alle dem som jeg syntes kjente hverandre så godt og
bare skravlet i vei. Men da var dere veteraner veldig
forte til åønske velkommen og vise omsorg og
interesse. Takk for det!
Jeg elsker å bli kjent med nye mennesker, men en vond opplevelse for noen år siden gjør at jeg er blitt veldig forsiktig. Har liksom mistet troen på at noen vil bli kjent med meg og merker jeg blir litt sky når jeg føler noen vil ha mer kontakt. Tør ikke selv ta noe initiativ lenger, men venter på andres innspill og blir veldig glad inni meg når det skjer! Hadde egentlig bare tenkt å være en anonym person her inne, men det skar seg fort heldigvis ![]() Får abstinenser når jeg er bortreist - nummeret før jeg logget meg inn via mobilen min! Berit S. |
||||
|
|
||||
DISCLAIMER: The materials and information on this server are intended to provide general information for you. That includes any information posted by our medical consultant. At no time should information on this board be used to diagnose medical conditions, taken as specific medical advice nor do our medical consultant endorse specific products, treatments or services mentioned within. Please consult your physician on specific medical questions. Do not use the information given on these pages as a substitute for a physician consultation or as a substitute for consulting an attorney or a lawyer. All information on this server is provided without warranty of any kind. Further, we do not warrant, guarantee, or make any representations regarding the use, or the results in terms of correctness, accuracy, reliability, currentness, or otherwise. The owner of this website, it's medical consultant, administrator, moderators or attorney shall not be held liable for any damages incurred as a result of statements made from within this website.
This is a non profit self help and discussion group. The owner of the board, the administrators or moderators take no responsibility for any user breaking the Yuku terms of userconduct. This is including, but not limited to, email or otherwise transmit any Content that (1) is unlawful, threatening, abusive, tortious, defamatory, obscene, libelous, or invasive of another's privacy, (2) consists of instructional information on illegal activities, including, but not limited to, hacking, cracking, and phreaking; (3) violates or infringes in any way upon the proprietary rights of others, including, without limitation, copyrighted software, music, photographs, text, videos or artwork.
This board is not a forum for announcing or discussing suicides. Any kind of suicide threat posted at our board will be removed. This is a volunteer support group only. We are not responsible for any suicide threats or interventions of any kind.
©Copyright 2007: The owner of the board has the copyright to all graphics material on the board, unless the graphics has been posted/created by another person or something else have been said. It is not allowed to copy any graphic material posted on the board. Remote linking to any graphic material on the board is not allowed either.
Chronic pain, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, CFS, ME, backproblems, support groups, kroniske smerter, Fibro, Fibromyalgi, ryggsmerter, ryggproblemer, kronisk utmattelses- syndrom.
Abbreviations: CFIDS - Chronic Fatigue Immune Dysfunction Syndrome, ME - Myalgic Encephalomyelitis, FMS - Fibromyalgia Syndrome