http://sunshine35446.yuku.com/topic/2776/t/Min-erfaring-Radiofrekvens-behandling-denervering-i-Sveits.html
I februar 2003 fikk jeg gjentatt deler av behandlingen i Oslo. Denerveringen ble utført av dr. Bremnes på en privat norsk nakke- og ryggklinikk på Ullevål. Det er ikke helt korrekt å si at behandlingen ble gjentatt. Dr. Sluijter denerverte nerverøtter, mens Bremnes bare behandlet fasett ledd nerver.
Hva er denervering-Radiofrekvens behandling-RF? Sluijter beskrev det slik for meg:
Quote:Dr. Sluijter har ikke praktisert annet enn pulserende RF de siste årene. Han fortalte meg at de hadde funnet ut at oppvarmingen var helt unødvendig for å oppnå de resultater man ønsket. Ved pulserende RF er også risikoen for midlertidig ubehag sterkt redusert ifølge Sluijter.
"Ved ordinær RF (radiofrekvens behandling) er nålespissen varmet opp (ca. 72 grader) og er antatt å redusere nervens evne til å overføre smerte impulser. I PRF (pulserende radiofrekvens behandling) er nerven bare utsatt for elektrisk impulser og nålen er ikke varmet opp slik som under den konvensjonelle metoden. Man vet at de elektriske impulsene påfører forandringer i ryggraden og dermed endrer cellenes oppførsel. Den eksakte årsaken til at smertene blir redusert, er fortsatt under forskning. Behandlingen er betraktet som ufarlig."
Det er viktig å understreke at så langt man vet i dag, blir ikke nervene skadet for alltid. De får midlertidig nedsatt evne til å overføre smertesignaler. Etter 3-9 måneder gror nervene tilbake til slik de var før behandlingen.
Dr. Bremnes praktiserer både pulserende RF og varme RF. Jeg hadde med et brev fra Sluijter til Bremnes hvor Sluijter anbefalte han å bruke puls og ikke varme. Det var greit for Bremnes og han denerverte 10 fasett ledds nerver mellom skulderbladene, dvs. 5 nivåer. Inngrepet tok ca. 1,5 time. Jeg fikk noe lokal bedøvelse, ventet en halvtime etterpå og kunne så reise hjem igjen.
Jeg var ganske bekymret fordi behandlingen i Sveits gav meg vesentlig økte smerter enkelte steder mellom skulderbladene de første 6 ukene. Det er nå 3 uker siden behandlingen min i Oslo og jeg opplevde ikke det denne gang. Jeg hadde økte smerter spesielt de første 6 dagene. Etter det har det gått litt frem og tilbake, men ikke økte smerter. Full virkning kan ikke påregnes før etter 6 uker, så jeg må fortsatt gi det litt tid. Akkurat nå ser det ut til at noe av smertene er redusert. Når jeg får økte smerter, går de også fortere over. Jeg er mao istand til å presse meg selv litt mere....vi får se. Jeg kommer tilbake med rapport senere.
Denne gangen denerverte jeg ikke så store deler av ryggen som i Sveits. Siden mine ryggproblemer strekker seg fra halebenet til og med nakken...vil jeg selvfølgelig fortsatt ha smerter uansett om denne behandlingen hjelper eller ikke.
Mosken
PS-viktig om forskjellen mellom varme RF og puls RF:
Quote:
A review of radiofrequency procedures in the lumbar region
Radiofrequency has been used for the treatment of spinal pain and other painful conditions for over 30 years now. Being a destructive form of treatment it has had advocates and opponents, but overall it has survived because despite its destructive nature it has had a great degree of safety. This resulted in a stable situation: a method with modest effectiveness, modest acceptance and acceptable safety.
Since a few years now this situation has been radically changed and radiofrequency has ended up in stormy weather. When radiofrequency is applied, heating of the needle tip is not the only event. The surrounding tissue is also exposed to a strong electric field. Electric fields do have biological effects and it is becoming more and more obvious that what we have been looking at over so many years has not been a heat effect but an electric field effect instead.
In pulsed radiofrequency the tissue is exposed to RF electric fields without raising the tip tempature to neurodestructive levels. It looks like this non-destructive method has clinical results that are comparable to or even better than those of heat radiofrequency. An increasing number of doctors world wide are now using this method exclusively with excellent results.
This is nothing less than a revolution in radiofrequency. Indications have expanded to treatment of peripheral nerves in conditions such as shoulder pain, intercostal neuralgia and stump pain, to treatment of local tender trigger points in scar tissue and to treatment of the DRG at levels that were "forbidden" for heat radiofrequency such as C8 and the sacral nerves. DRG treatment at a number of adjoining levels is now an option.

Mosken

Jeg vil ta
en kopp
med
dere! Våren er rundt hjørnet....

med dere
alle 

(