Quote:Er ikke dette ganske forskjellig fra erfaringer vi har gjort oss? Kanskje fordi ryggsmerter kan komme fra så mangt..bl.a. sykdom..? Ryggsmerter forårsaket av sykdom omtales lite.. fysioterapeuten.pht.no/fo...1210210389
Kunnskap og trening
Fysisk aktivitet anbefales både som forebygging og behandling av kroniske ryggsmerter, ifølge nye europeiske retningslinjer. Illustrasjonsfoto
- Hovedbudskapet i retningslinjene er at kroniske ryggsmerter best behandles med kognitiv atferdsterapi og fysisk aktivitet. Det innebærer blant annet at man må forklare årsaken til ryggsmertene og på denne måten redusere frykten hos pasienten, sier professor i psykologi, Holger Ursin, til Tidsskriftet.
Diagnostisk triangulering for å ekskludere spesifikk spinal patologi og rotsmerter er det eneste som anbefales med tanke på diagnostikk. Verken spinale palpatoriske tester, bløtvevstester, radiografi, CT - computertomografi, magnettomografi eller elektromyografi kan anbefales som diagnostiske metoder, ifølge retningslinjene.
Anbefalinger
Når det gjelder behandling deles dette opp i tre grupper; konservative, farmakologiske og invasive behandlinger. Kognitiv atferdsterapi og øvelsesterapi anbefales, og multidisiplinær "biopsykososial" behandling med trening anbefales når enklere behandlinger ikke har hatt effekt. Ryggskoler kan vurderes, men dette avhenger av skolens innhold. Det gis detaljerte oversikter over medikamentelle behandlinger.
- Noen behandlinger kan man vurdere selv om data er usikre, for eksempel manuell behandling, perkutan elektrisk nervestimulering (PENS) og "nevrorefleksoterapi" hvor dette er tilgjengelig, sier Ursin.
Anbefales ikke
Listen over behandling som ikke kan anbefales er lang, og omfatter blant annet fysikalsk behandling som bruk av varme eller kulde, massasje eller korsetter, antidepressiva, muskelavslappende, akupunktur, triggerpunktinjeksjoner og kirurgi.
Mangler dokumentasjon
- Generelt er det begrenset med positive data for mange aspekter av diagnostisk vurdering og behandling av pasienter med uspesifikke kroniske korsryggsmerter. De mest lovende behandlingsmetodene synes å være kognitive atferdsintervensjoner som oppmuntrer aktivitet og øvelser, sier Holger Ursin.
Det er jo ikke rart det er vanskelig å få massasje av fysioterapeuter i dag...jeg får ikke legen min til å skrive det ut engang...så må jeg ha andre som masserer meg istedet..
Det er jo ikke så mange her som trenger oppmuntring til aktivitet..vårt problem er som regel at vi gjør for mye og får langvarige tilbakeslag.

Mosken

Dette var ett av tipsene jeg
fikk da jeg gikk på Ryggskolen. Dette "løser" på en måte opp musklene, og jeg kan bevege meg friere. Hvis jeg ikke gjør det blir dagen veldig vond,
eller vondere
Så det funker for meg
Går på trim også. Dette er veldig bra for min rygg, men ikke bra for resten
av kroppen. Så må balansere det litt og ikke trene når jeg har det som værst. Men har faktisk mer vondt i ryggen når jeg ikke trener.