Jeg har "lurket" rundt i dette forumet en tid nå og har hatt stor nytte av å lese innleggene her. Så jeg tenkte jeg ville registrere meg og presentere meg. I forhold til de fleste av dere, så er jeg novise mht. smerter og erfaringer, så jeg er redd jeg ikke har så mye å bidra med. Men ville bare si at jeg syntes det var utrolig flott å finne forumet på nettet, som har gitt meg mye informasjon i en tid der livet mitt plutselig har blitt berørt av smerter.
Litt kort historie; for ca 20 år siden fikk jeg to sterke underlivsbetennelser i løpet av kort tid (ca. halvannet år). Det spesielle var at etter hver infeksjon; fikk jeg sterke revmatiske smerter i en ca. 3 mnd. periode etter infeksjonene. Jeg antok den gangen at jeg var allergisk mot medisinene jeg fikk (også fordi jeg har hatt allergiske reaksjoner (elveblest) på apocillin som barn). Smertene forsvant totalt og jeg har i årene etter opplevd 2-3 korte perioder med tilsvarende smerter uten å finne noen tilsynelatende god grunn for dette. Julen 2006 kom plutselig smertene igjen og varte i 1-2 mnd og forsvant. Så i fjor påske startet det for fullt igjen, og siden da har jeg hatt smerter. I starten var det 2-3 dager i uka (dvs. at jeg hadde gode dager), men i løpet av det siste året har det utviklet seg kronisk (?), slik at jeg nå ikke har en smertefri dag lenger. Jeg har nå vært sykemeldt siden desember 2007. De siste månedene har også smertene eskalert i styrke. Min daværende fastlege sendte meg til revmatolog; han trykte litt på meg og sendte meg ut av kontoret uten å kunne si noe mer enn at jeg hadde smerter i leddene. Fastlegen min nektet å utrede meg mer, så jeg skiftet fastlege.
Hun jeg har nå tar dette mer seriøst (heldigvis) og jeg er igjen henvist til revmatolog (sykehus) og venter på innkalling.
Mine smerter har hovedsaklig vært relatert til sener rundt ledd (dvs. ikke selve leddene). Av og til hovner jeg opp, men ofte ikke. I den seneste tiden har jeg også begynt å få smerter i selve muskulaturen. Alle ledd er berørt, og smertene vandrer rundt i kroppen. Jeg blir stiv i leddene og har tidvis store problemer med bevegelse. Jeg har prøvd nesten alle NSAID medisiner uten at det har hatt noen effekt, Paralgin Forte og Pinex Forte har absolutt ingen virkning. Jeg holdt på å bli gal en periode, siden smertene gjorde at jeg ikke fikk sove og at jeg ble totalt passivisert. I forrige uke ble jeg og legen enig om å teste ut Prednisolon. Morgendoser på 40 mg første uke, så nedtrapping 5 mg pr. uke. Dette ser ut til å ha effekt, de verste smertene har gitt seg. Men merker at når effekten går ut (sent på kvelden og når jeg står opp) så er smertene der. Sliter med å føle at jeg får sove skikkelig, selv om jeg sover mange timer - er jeg likevel utmatta når jeg våkner.
Huff, dette ble langt. Men ville bare introdusere meg og fortelle hvorfor jeg lurker rundt her og leser innleggene deres.

Muskelknuten!
Kath: Fastlegen min har tatt mange prøver, både mht. leddsykdommer og generelt - alt har så
langt vært negativt. Hun mistenker at det kan være reaktiv artritt, siden dette første gang startet etter sterke infeksjoner. Men det er jo samtidig merkelig
at det skal dukke opp nå igjen - så mange år etter. Jeg vil anta at revmatologen på sykehuset kanskje vil ta flere prøver og at vi kan nærme oss en diagnose.
Vil ikke senkningen vise noe hvis man har betennelser? Legen min mener at senkningen min ikke viser betennelser.

til oss her inne!!! Høres litt ut som om det er
fibromyalgi du har da...Ønsker deg lykke til hos den nye revmatologen og at du kan få et svar på hva det er....
Tror at du trenger en rose som velkomsthilsen. Håper at du
vil trives her.
Heisann Krissi