Hva med de som står deg nærmere. Er det lett for deg å formidle hvordan du har det - spesielt på dårlige dager?
Jeg synes det er helt greit å fortelle at jeg er uføretrygdet og hvorfor, men når det kommer til mer personlige spørsmål så synes jeg det er verre. Når de vil vite hvor mye smerter jeg har, hvordan dagene mine arter seg, hvilke behandlinger jeg har prøvd, om jeg må ta mye medisiner osv så er det noe jeg kun klarer (og ønsker) å være åpne om overfor svært få. Det er for personlig for meg, og føles nesten som et lite overgrep at de i det hele tatt kan få seg til å spørre. Dessuten er reaksjonene ofte slik at jeg tilslutt må "trøste" å si at jeg likevel ikke har det så verst. Stemningen blir en skikkelig "festbrems" for meg. Når jeg først kommer meg ut i sosiale sammenhenger så liker jeg å være som alle andre. Jeg vil snakke om nyheter, prisen på poteter og buksen jeg så på salg i går Alt som vanligvis samtales om i sånne situasjoner.
De nærmeste derimot, de vet jo allerede alt som har skjedd/skjer. Det er jo ikke sånn at de til stadighet spør hvordan jeg har det (heldigvis
), men jeg
prøve å bli mer åpen i å kommunisere når jeg har ekstra vondt. Den daglige "vondtene" kjenner de til og tar hensyn til, men jeg klarer nå å si i fra
når det er noe ekstra. Tidligere ble jeg bare irritabel, uten å si hvorfor, og likevel forventet at de skulle skjønne. Det ble helt feil, for det var ikke
alltid lett for dem å forstå om jeg var irritabel på dem, eller om det var smerter som gjorde meg irritabel. Det føles fremdeles uvant for meg å si at nå har
jeg vondt sånn og sånn, kan du gi meg litt rom i dag, men det kommer seg.
Jeg har lært mye av forumet her, og jeg må innrømme at jeg brukere dere alle litt som prøvekaniner. Jeg våger å sutre og rase litt når det er en SÅNN dag. Det er mye lettere for meg å kunne si hvordan det ligger an til dem som selv sliter med noe - da trenger jeg ikke bruke så mange ord for å bli forstått.
Hva med deg??

Norway

synes jeg ikke utspørring av sykdom er på sin plass. Lever man med kronisk sykdom er det nå faktisk andre
ting i livet som det er vel så moro å snakke om.