Heisann!
Jeg skriver her for første gang i håp at NOEN kan hjelpe meg med et "litet" problem:
Jag har nå brukt KETORAX (og Ketogan Novum) i drøyt 3 måneder. (INJEKSJONSVETSKE).
De første uker klarte jeg meg med 15-20mg per døgn, men vart raskt nødd at høye dosen. Jeg har brukt PF i 15 år, men nå lagt disse til sides då de ikke giver ønsked effekt lenger. Min "normale" døgnsdose av KETORAX er nå 25-35 mg, men jeg har vid flere anledninger vart nødd at bruke 50-60 mg for at dette skal gjøre den nytten som er tenkt. Jeg ijicerer dette ofteset IV av ren latskap, men det er egentlig meningen at dette skal settes IM.
For å minske risken for "rusavhengighet" deler jeg oftest opp "vedlikeholdsdosen" i 2, d.v.s at jeg injicerer 2.5mg med 15-30 min mellomrom i steden for å ta 5mg på en gang. Det skjer at jeg tar opp til 7.5mg ved sterke gjennomslagssmerter, men dette er uvanlig.
De første 2 måneder gikk helt uten problemer, men i det siste har jeg fått sterke bivirkninger som melder seg ved DOSSENKING...
Dette er ikke abstinenser, men dykker opp når jeg har fallende serumsnivåer. Første gang dette skjedde opplevde jeg som meget dramatiskt og ble kjørt til sykehus i ambulanse. Det var misstanke om mulig hjerneblødning / trombose / tumores. CT ble tatt, men vart negativ. Neurologisk undersøkelse var "UKLAR" enligt neurologen og jeg ble tilsagd at oppsøke sykehuset direkte hvis dette skjedde igjen. Nå har det skjedd et flertal ganger, men jeg vil ikke vare sytepeis og fare på sykehus hvis ikka absolutt nødvendig. Det er tyverr så at man ikke altid blir behandlet seriøst når man bruker KETORAX samme f*en hvad grunnen er...
Symptomen jeg opplever er disse:
- Et først svakt, senere alt sterkere "press" i hodet, lokalisert til ett punkt. Dette er IKKE VONDT. men meget ubehagelig. Det føles etter et hvert som en svak elektrisk strøm. Ubehagen blir merkbart VERRE hvis jeg ligger ned. Jeg kan altså minske symptomen til viss del gjennom at sitte / stå / gå.
- Følelse av at vara nære at miste bevisstheten. (IKKE direkte svimmel el kvalm)
- Synsforstyrrelser
- Desorientering
- Allmenn følelse av "ubehag"
- Kramper i bryst (dette har kun skjett en eller to ganger, men vart SVÆRT ubehagelig)
- EN følelse av "nummenhet" i ett punkt i hodet som varer lengre en "anfallet". Jeg vil nesten "klø" dette punkt, men akkurat det er vanskelig"
Jeg har flere ganger vart sikker på at mitt siste minutt er kommet, men så langt har jeg ikke avlidit
Jeg kan tenke meg at et EP-anfall (Petit Mal) kan føles noe i denne duren, men dette er kun spekulasjoner. Min fastlege fortalte at han har en annen pasient med liknande besvær. (EP liknende symptom).
Den eneste måten jeg får ubehagen at slutte er at ta en liten dose ketorax igjen... Jeg synes at frekvensen på anfallen er litt uklar, men de kommer altid på synkende serumsnivå, aldrig på stigende... Det viker dokk som at disse ubehagsatakker kommer tettere og tettere...
Jag har vart i kontakt med flere leger (legevakt bl.a), men når jag nevner KETORAX er det nermest som at de synes at jeg har meg selv at skylle, eller at det skulle bero på ANGST. Dette er jeg dokk litt skeptisk til foreløpig.
Jeg har naturlig nok spekulert lite runt dette selv og når jag leser pakningsvedlegget står det at "KETORAX IKKE SKAL BRUKES HVIS MAN HAR FORHØYET INTRAKRANIELT TRYKK) Kan det vare så at KETORAX orsaker et forhøyet trykk? Dette skulle i så fall forklare mye av det jeg føler. Uten at vete noe om dette så forestiller jeg meg at det kunne føles noe liknende hvis man fikk direkte trykk på hjernen.
Jeg vil påpeke at jeg har brukt opioider / opiater i massevis av år, og KETORAX i en periode tidligere uten at oppleve noe direkte negativt.
Jeg har INGEN av de typiske biverkningerne av opiater. Ikke ens treg mage.
Det eneste jeg har hatt er hodepine i starten av behandlingen (de første 3 dager).
Et flertal plasser har jeg lest at abstinenser på KETORAX kan vare direkte livstruende, men dette kommer trulig ikke fra noen med farmaceutisk kompetanse. Det finnes generelt LITE informasjon at få om KETORAX då den aktive substansen (KETOBEMIDON) er bannlyst i større delen av verlden. Dette etter at en studie i USA viste at KETOBEMIDON vart meget mer avhengighetsdannende en noen annen opiat. Dette har i senere studier ikke kunnet bekreftes. Det er kun i skandinavia dette brukes i dag.
Snille noen; har du noe kjennskap til disse, eller andre problem i forbindelse av KETOBEMIDON-bruk? Skriver du en rad blir jeg meget takknemlig.
(At det er farlig og avhengighetsdannende trenger du ikke at fortelle meg...)
På forhand takk!
/M