Diagnose eller ei, spiller det virkelig noen rolle?
Jeg har hatt kroniske smerter nå i ganske nøyaktig femten år, hele mitt voksne liv faktisk. Det har vært vanskelig, er vanskelig og vil med all sannsynlighet fortsette å være vanskelig. Jeg har i ganske stor grad lært meg å leve med det, men har fremdeles en lang vei å gå. Det er mange ting i hverdagen jeg kan gjøre for å få det bedre, både praktisk og mentalt.
De første ti årene var jeg desperat på å få mest mulig kunnskap om "tilstanden" min, få en diagnose, en forklaring. Aller helst en "kur" for å få meg frisk og smertefri også. Likevel så må jeg si, at sorgen over å ikke være "normal", har vært større enn smertene noen ganger. Fordommene som man møter, og vanskelighetene i forhold til handlingsplan på flere områder, gjør at man etterhvert ønsker seg en diagnose, så det skal bli lettere for alle de andre å forholde seg til deg.
Stigmatiseringen rundt kroniske smertepasienter gjør at samfunnet, og til slutt en selv, må sitte i en fast bås for å få ting til å fungere sånn noenlunde. Behovet for å beskrive seg selv som sykdommen og dermed forklare det hele, blir mer altoppslukende, enn selve det å finne en løsning på situasjonen. Spiller det egentlig noen rolle om diagnosen heter kjøttkake, er ikke du deg selv og i den situasjonen du er i?
Eksempelvis så synes jeg at det er mer belastende å være delvis sykemeldt enn heltidssykemeldt, alle spørsmålene som kommer her og der, er utrolig slitsomt. Må en være helt frisk/helt syk? Det er ganske så mye enklere når ting er svart/hvitt, men sånn har vi det dessverre ikke de fleste av oss, men forklarer det ønsket om å ha en diagnose? Synes du det har blitt enklere i hverdagen med en diagnose, og på hvilken måte? Hvis du ikke har fått en, hadde det virkelig brydd deg, hvis du hadde fått den tilpasningen og hjelpen du trenger? Tviler du på deg selv noen ganger, føler du deg tvunget til å være mer syk/frisk enn du behøver i gitte situasjoner? Og hva i all verden er det du ser, når du ser deg selv i speilet om dagen?
Mvh vet-ikke-bak-fram-på-seg-selv-lenger.

Norway
Tiddelidi
Norway
Han vil ikke at jeg skal gå videre med utredning for Borrelia - har ingen hensikt
mener han. Det har gått for lang tid og vil bare påføre meg mere ubehag og smerter. Jeg bare nikker sløvt til alt han sier og føler jeg henger og dingler i et
"ikke diagnostisert" tomrom. Nå venter jeg bare på en avgjørelse fra Trygderetten og det kan ta mange måneder.