Flåttbitt kan gjøre deg GLEMSK
Av IVAR BRANDVOL
Forskere frykter at flåttbitt kan være medvirkende årsak til kronisk utmattelsessyndrom (ME), åreforkalking og Alzheimer
Søndag skrev VG om en britisk kvinne som fikk massive nevrologiske problemer etter et flåttbitt og som begikk selvmord. Det samme kan ha skjedd her i landet. Flåtten er på kraftig fremmarsj, og nå viser det seg at den skumle skapningene kan ha flere overraskelser på lur. - Det har vært lansert flere teorier og arbeider som tyder på at kronisk utmattelsessyndrom, åreforkalking og Alzheimer i noen tilfeller kan utløses av infiserende flåttbitt, sier smittevernoverlege i Arendal Harald Reiso. Sørlandet er den delen av landet som er desidert mest plaget av flått. Reiso publiserte nylig en medisinsk artikkel som viser at 55 personer er blitt uførepensjonert de siste årene som følge av infiserende flåttbitt. Dette er tilfeller der bittet har ført til borreliose-infeksjon. Snittalderen for dem var 51 år og de fleste kom fra Vestfold og Agder-fylkene. - Vi må være åpne for at en del uforklarlige lidelser kan ha sammenheng med infiserende flåttbitt. Det er usikkert hvordan for eksempel kronisk utmattelsessyndrom utløses, sier Reiso.
Vaksine
På et forskerseminar kunne den svenske flåtteksperten Johan Berglund avsløre at de er kommet svært langt i arbeidet med utvikle en vaksine. Tidligere har amerikanske vaksiner ikke fungert tilstrekkelig mot den europeiske flåtten
- Vaksinen er utviklet i Østerrike og er kommet så langt at den skal effekttestes på mennesker. Tidligere er den brukt i dyreforsøk med godt resultat, sier Reiso. Mosken Bergh ble bitt av en flått i 1981. Først i 2004 fikk hun diagnosen borreliose, takket være en engelsk spesialist. Da var det for sent å få behandlet lidelsen.
- Det er for lite kunnskap om borrelisme i Norge. Jeg har gått med muskel- og skjelettproblemer siden flåttbittet i 1981 uten at noen kunne hjelpe meg. Nå er jeg uføretrygdet, sier Bergh.
Hun er utdannet jurist og driver i dag en egen interesseorganisasjon på nett for folk med kroniske smerter.
-Det skumle er at så mange barn blir bitt av flått. Arbeidet med å kartlegge smitteomfang og behandlingsmåter må prioriteres kraftigere av myndighetene, sier Bergh.
BITT: Mosken Bergh.
Foto: PRIVAT
55 er uføretrygdet i Norge etter bitt

Tiddelidi