www.fysio.dk/sw6032.asp
Quote:
Fibromyalgi - en defekt på immunforsvaret
04/12/2002
Fibromyalgi har en sammenhæng med defekter i immunforsvaret. Det konkluderer den svenske forsker Olof Zachrisson i sin doktordiputats. Hans forskning støtter således de teorier, som den danske læge Irene Wittrup bl.a. har offentliggjort på fysio.dk
Faglig redaktør Vibeke Pilmark
Oluf Zachrisson fra Institut for Klinisk Neurovidenskab på Göteborg Universitet har fundet en klar sammenhæng mellem fibromyalgi og defekter i immunforsvaret. Han har givet 100 kvinder med fibromyalgi og kronisk træthedssyndrom en særlig vaccine med stafylokokker for at undersøge, hvordan det påvirkede immunforsvaret.
Et flertal af kvinderne følte en forbedring efter behandlingen og Oluf Zachrisson konkluderer i sin diputats, at resultatet bekræfter teorien om, at kvinderne har en underliggende funktionsforstyrrelse i immunforvaret.
Formanden for Dansk Fibromyalgi-Forening Anne Bendix siger til Politiken: "For os er dette endnu et vidnesbyrd om, at fibromyalgi er en fysisk sygdom og ikke kun en psykisk lidelse eller et spørgsmål om at have ondt i livet.
Og videre:
Quote:
Den danske læge og forsker Irene Wittrup er glad for Oluf Zachrissons resultater, der bygger på en større undersøgelse end hun har haft midler til. "Hans resultater støtter vores teorier om, at fibromyalgi ikke blot er en perifer muskellidelse, men snarere en central immunologisk dysfunktion", siger Irene Wittrup til fysio.dk. "Det vil få betydning for den videre søgen efter en mulig årsag til sygdommen".
Til slutt:
Quote:
Irene Wittrup mener, at fibromyalgi og kronisk træthedssyndrom er nært beslægtede, om muligt den samme sygdom. "Den ene gruppe har mere ondt, mens den anden bliver mere træt, siger Irene Wittrup.
Irene Wittrups undersøgelse
Skriv kommentar

Mosken

Men har
ihvertfall merka ein svikt i systemet... Eg ska
prøve å spise sundt vettu... Det e kje så
lett, men eg spise ganske sundt og drikke mye vann...
Så får eg håpe eg kje blir så masse
syk i år...