Jeg må si at jeg var ikke klar over denne type diagnose før vårt medlem CPR fortalte om det. Det høres utvilsomt ut som noen av mine egne problemer gjennom de siste årene....
Arild, dette høres ut som noe for deg også....?
Quote:
Komplekst regionalt smertesyndrom (CPRS)
Det skilles mellom CPRS 1 (svarer til det som vanligvis kalles refleksdystrofi eller RSD) og CPRS 2
(svarer til det som kalles kausalgi).
CPRS 1
Utvikles vanligvis innen en mnd. etter skade eller immobilisering. Er ikke begrenset til utbredning av en perifer nerve.
Urimelig forhold mellom tilstandens intensitet og varighet og omfanget av skaden.
Det oppstår ødem, forandret hudsirkulasjon, abnorm sudomotorisk aktivitet, allodyni og hyperalgesi.
Brennende og kontinuerlig smerte som forverres ved bevegelse.
Tegn på atrofi av bløtdeler - inklusive hud og negler, samt forandret hårvekst og pigmentering -kan av og til oppstå.
Unormal motorisk funksjon som svakhet, tremor og dystoni kan oppstå.
Temperaturforskjeller mellom affisert/frisk side (varmere eller kaldere) kan opptre.
Flekkvis demineralisering i knokler kan opptre. Kan henge sammen med sympaticusmediert smerte, men behøver ikke være det.
CPRS 2
Tilstand etter partiell skade av større nervegren. Utvikles vanligvis umiddelbart etter nerveskaden (n.medianus, ulnaris, ischiadicus, eller tibialis), men kan også ha en latenstid på måneder. Gir brennende smerte, allodyni og hyperpati, oftest i hånd eller fot.
Dysautonomi, motorisk dysfunksjon og rtg.forandringer ligner stort sett på CPRS 1.

Mosken