Fin side som beskriver godt hvordan det er å ha hypermobilitet.Jeg har selv hypermobileledd og fått slitasjegikt i ung alder.Både min datter og mor er og hypermobile og alle har diagnosen fibromyalgi merkeligt synes jeg.

| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
eli58 |
Hypermobile ledd (1) |
Lead | ||
|
www.gigtforeningen.dk/hypermobilitet
Fin side som beskriver godt hvordan det er å ha hypermobilitet.Jeg har selv hypermobileledd og fått slitasjegikt i ung alder.Både min datter og mor er og hypermobile og alle har diagnosen fibromyalgi merkeligt synes jeg.
Last Edited By: eli58 03/11/08 23:12.
Edited 8 times.
|
||||
|
|
||||
Astrid66 |
Re: Hypermobilitet | #1 | ||
|
Takk!
De er mye mer opptatt av hypermobilitet i Danmark og Sverige i forhold til i Norge. De har eget behandlingsopplegg osv, har en svensk/dansk fysioterapaut fortalt meg. Jeg er også hypermobil, og det er stort flertall av de med kronisk bekkenleddsymdrom som er hypermobile. Det var jo dette legen min ønsket at en raumatolog skulle undersøke litt, men det var jo helt bortkastet. Om dere husker min frustrasjon etter mitt legebesøk i romjula. Astrid
|
||||
|
|
||||
ME girl 64 |
Re: Hypermobilitet | #2 | ||
|
Kikka inn på denne linken, lurte egentlig
på hva hypermobile ledd var. Har hørt begrepet,
men visste ikke hvordan det var.... og fikk min livs
overraskelse..... jeg er visst ikke fri for det jeg
heller.... visste fra før at jeg kan tøye
tommlene ned til armen, men har ikke tenkt noe spesiellt
på det....
Men tenkte jeg kunne nå sjekke det andre med det samme... jeg kan bøye knærne slik det sto beskrevet, og jeg kan bøye armene i golvet med stive knær.... det eneste jeg ikke klarer er å bøye lillefingen bak...... har jeg da hypermobile ledd? ![]() Ante jo ingenting om dette, men begynner og lure nå da.... ![]() Vil gjerne høre erfaringer, vet jo ikke helt da, men dette var en ny oppdagelse..... Har ikke tenkt at jeg har noen spesielle plager, men kroppen er jo på det jevne stiv, skylder det nå på prolaps operasjon i ryggen, og MEen har jo ikke gjort tingene lettere, så jeg har ikke tenkt på at det kunne være andre ting også...... egentlig ikke noe mål i seg selv med flere diagnoser, har nok med de jeg har da..... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eli, Astrid eller andre som kjenner til dette, blir veldig glad for mer info...... nå har jeg fått noe og gruble på.... Vet ikke om det er noe en kan gjøre da, men er det noen spesielle hensyn dere tar....behandling e.l.,..... kom litt brått dette her, men veldig mye stemte ....rart... Jeg blir ikke skremt av dette, har jo sansynligvis hatt det en stund, og det forandrer vel ikke så mye, men det var litt rart og lese dette da..... |
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
Re: Hypermobilitet | #3 | ||
|
Astrid, jeg tror kanskje du burde besøkt en
annen reumatolog enn de på Martina Hansen.
Da jeg var innlagt på Revmatismesykehuset i Oslo fant de ut at jeg haddde hypermobile ledd. Tror absolutt det kan bidre til både bekken problemer og ryggproblemer. Når noen ledd er hypermobile blir det mer anstrengt for naboleddet osv. Jeg har også en lang bakgrunn med å overtråkke anklene mine. Bekkenproblemer har jeg jo også hatt. Tror ikke det er noe å være redd for...det er mer som en puslebit i puslespillet... |
||||
|
|
||||
siri05 |
Re: Hypermobilitet | #4 | ||
|
www.eds-foreningen.no/eds-hvaer.html
Jeg poster adr.til en forening for en sykdom som kalles EDS. Hovedsymptomet er hypermobile ledd.. Jeg har den ikke,men kom over den i søk etter andre ting. Les under artikkel om leddvern.Det passer ganske godt for flere av oss.. Siri |
||||
|
|
||||
Astrid66 |
Re: Hypermobilitet | #5 | ||
|
En fastlege og fysioterapauter osv kan "bestemme" hvor vidt du kvalifiserer til å bli kalt hypermobil.
Husker ikke helt, men det er mange øvelser som du skal gjøre også må du være hypermobil i 5 av 7 eller noe i den duren for å få"diagnosen". Det er jo ikke noen diagnose som "brukes til noe". Jeg har jo levd helt fint med min hypermobile kropp, har aldri hatt noe trøbbel i det hele tatt før jeg fikk bekkenløsning. Om en er hypermobil og får andre "skader" oppå kan jo summen bli for stor for kroppen. Når en er hypermobil kan det føre til at en del ledd ikke har noen hvilestilling, en må alltid bruke muskler for å holde seg oppe. Muskelne får da ikke fri annen enn når en ligger f.eks. Dermed kan en få muskeler som brukes så mye at en får små muskelkramper som gjør vondt. Får en ytterligere skade, slik som bekkenet mitt har fått må musklene jobbe enda mer.... så ruller ballen. I følge Aage Indahl er det disse muskelkrampene som er årsaken til de fleste vonde rygger. Mer om hans teorier kan du lese på min side om rehabilitering >>> og et intervju her >>> Fagfolk diskuterer om hans teori er rett for alle, men for mange stemmer nok dette selv om det ikke alltid er hele "sannheten". Folk med hypermobile ledd blir anbefalt å gå i ulent terreng, ikke sitte, stå, osv for lenge i en fast stilling. Bevegelse er viktig for å holde musklaturen smidig og kunne gi noen muskler en pause. Hvile/ligge rett ut gjerne flere korte ganger i løpet av dagen i steden for lange økter og en lang hvil. Noen anbefaler tøying, men det er ikke alle enig i. Om en er tilstrekkelig myk, tøyer en da ikke musklene, men ledd, leddbånd osv, da kan en jo bli enda mer lealaus. Jeg har tøyd mye i flere år nå, fordi jeg har lært at det skulle være bra og jeg selv følte det som smertelindring. Jeg er nå så myk at jeg kan dra bekkenleddet bak i låsninger, det er ikke serlig lurt..... Så er det ikke det ene, så er det det andre! Det var for å sjekke meg ut for diagnosen EDS, at jeg var på Martina Hansen. Får vurdere å be om henvisning til en annen raumatolog. Tror vel ikke jeg har det, i tilfelle en veldig "svak utgave". Astrid
Last Edited By: Astrid66 10/28/07 16:03.
Edited 2 times.
|
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
Re: Hypermobilitet | #6 | ||
|
Var de kategorisk avvisende til at du hadde EDS,
Astrid? Visste ikke at det var det de skulle vurdere. Men
hvis det er en klinisk diagnose? Vanskelig å finne
disse spesielistene.
|
||||
|
|
||||
Astrid66 |
Re: Hypermobilitet | #7 | ||
|
Legen mente at den diagnosen var så skjelden
at den hadde jeg ikke. Han bladde masse i en bok og viste
meg et bilde, slik er jo ikke du sa han. Jeg har vel
aldri hatt en så rask vurdering, så antakelig
hadde legen røndken syn.
![]() ![]() ![]() Men han hadde mange fasiter å fortelle meg og det hadde han god tid til....... ![]() ![]() Når jeg fortalte om denne episoden til legen på SMI, sa legen: noen ganger blir jeg så flau over å være lege....... Han var leiu seg for at jeg hadde måttet i gjennom det der, jeg svarte bare at han måtte love å ikke sende noen pasienter til den legen, for da var det ikke helt bortkastet. Vet ikke om jeg gidder å gå til noen annen lege. Regner ikke med at det vil gjøre noen forskjell for meg uansett. Astrid ![]() |
||||
|
|
||||
eli58 |
Re: Hypermobilitet | #8 | ||
|
Trøsten er at en blir bedre med årene for da blir en jo vanligvis stivere i leddene,var det legen sa til meg he he
Last Edited By: eli58 05/30/08 13:41.
Edited 3 times.
|
||||
|
|
||||
muskelknuten |
Re: Hypermobilitet | #9 | ||
![]() Eg har også hypermobile ledd, spesielt i armane og hofte/bekken. Det plaga heller aldri meg før eg fikk bekkenløsning i 1976, og den har ennå ikkje fordufta. Begge albuane er operert, p.g.a. Epikondylitt. Har ei jente eg er farmor til, ho er 6,5 år og ho har også dette. Kan i samme slengen fortelle at då ho var ca. 14 dager gammel, vart ho sendt til sykehus i all hast. Dette fordi ho vart blå, på eine sida av kroppen liksom. Og der fann dei ut at det var Harlequins syndrom. Ho har ikkje fått dette tilbake seinare. Det var då dei også oppdaga at ho hadde hypermobile ledd. Ha ein trivelig kveld alle sammen,,,,,,,,,,Muskelknuten |
||||
|
|
||||
mokris |
Re: Hypermobilitet | #10 | ||
|
Er hypermobil i det venstre sacralledd.
Monica |
||||
|
|
||||
kjempeform |
Re: Hypermobilitet | #11 | ||
|
Hei.
Gikk inn på den danske siden du la ved, Eli og det var kun den med håndflatene ned i golvet jeg greide. Har jeg hypermobile ledd da? Har gjennom årene hadd mye ryggplager nederst i korsryggen og jeg har fibromyalgi. Min datter på 12 synes det er rart jeg greier dette, hun klarer det ikke selv om hun trener/danser og er myk i utgangspunktet. Hilsen Kristin |
||||
|
|
||||
eli58 |
#12 | |||
|
Legger til denne tråden her. så er de samlet. http://sunshine35446.yuku.com/reply/19536/t/Re-Hypermobile-ledd.html#reply-19536
Min datter som har fibro,diagnosen,har nå vært hos både kiropraktor,manuelterapaut og fysioterapaut og alle mener hun har feil diagnose,de mener att smertene kommer av att hun er så hypermobil,hun er nå gravid med nr 2 og har og ekstremt bekkenløsning.
Last Edited By: eli58 05/30/08 12:59.
Edited 2 times.
|
||||
|
|
||||
Hilde |
#13 | |||
|
Det står på den danske siden at du minst må få 4 poeng for å kunne si at du har hypermobile ledd. Jeg kan også stå med strake knær og legge håndflatene i
golvet uten problemer. Vet ikke om andre som kan det av de jeg kjenner, men jeg har ikke hypermobile ledd av den grunn. Så vi må vel ikke få
"panikk", tenker nå jeg.
|
||||
|
|
||||
Lene Gulliksen |
#14 | |||
|
Jeg for min del fikk diagnosen på Ullevål med beskjed om at det ikke var noe å gjøre med, og de hadde ingen tro på at det var årsak til alle plagene mine opp
igjennom...
Synes jeg fikk utrolig dårlig oppfølging, da det faktisk bare kom en tlf med diagnosen etter å ha vært inne til sjekk etter noen skjema... Dette er de som kaller seg fagpersoner???? Dette sa jo raumatologen også etter disse testene dere ser på linken, og det tok han 2 min.. Da de sendte meg til Ullevål så hadde jeg jo ønsket og håpet på noe bedre oppfølging, men den gang ei. Jeg har nå hatt plager i mange år, og tror vel dette er noe av årsaken, men det er på en måte ingen "diagnose" som noen forstår seg på, så derfor var det en lettelse når legen min sa jeg hadde fibromyalgi og div andre ting.. Det er jo ikke et ønske om mange diagnoser i å for seg, men det er så mye lettere å få aksept av omverdenen.
Last Edited By: Lene Gulliksen 03/11/08 23:41.
Edited 2 times.
|
||||
|
|
||||
Lene Gulliksen |
#15 | |||
|
Liten oppdatering etter siste innlegg. Fint du finner frem de gamle trådene Eli..
Jeg fikk beeskjed av min raumatolog nå, at fingrene mine var så hypermobile at jeg ikke måtte finne på å bevege/manipulere de i "gal" retning..leddene mine ser ut som de synker på en måte, så knokene midt på fingeren bøyer nedover. Skal nå prøve å trene med baller eller tenger for å få fingrene mer stive. Fikk vel egentlig ingen beskjed om hva som skjer hvis de blir mer bøyd bakover, men de plager meg faktisk litt innimellom. Noen av dere som har opplevd dette? |
||||
|
|
||||
DISCLAIMER: The materials and information on this server are intended to provide general information for you. That includes any information posted by our medical consultant. At no time should information on this board be used to diagnose medical conditions, taken as specific medical advice nor do our medical consultant endorse specific products, treatments or services mentioned within. Please consult your physician on specific medical questions. Do not use the information given on these pages as a substitute for a physician consultation or as a substitute for consulting an attorney or a lawyer. All information on this server is provided without warranty of any kind. Further, we do not warrant, guarantee, or make any representations regarding the use, or the results in terms of correctness, accuracy, reliability, currentness, or otherwise. The owner of this website, it's medical consultant, administrator, moderators or attorney shall not be held liable for any damages incurred as a result of statements made from within this website.
This is a non profit self help and discussion group. The owner of the board, the administrators or moderators take no responsibility for any user breaking the Yuku terms of userconduct. This is including, but not limited to, email or otherwise transmit any Content that (1) is unlawful, threatening, abusive, tortious, defamatory, obscene, libelous, or invasive of another's privacy, (2) consists of instructional information on illegal activities, including, but not limited to, hacking, cracking, and phreaking; (3) violates or infringes in any way upon the proprietary rights of others, including, without limitation, copyrighted software, music, photographs, text, videos or artwork.
This board is not a forum for announcing or discussing suicides. Any kind of suicide threat posted at our board will be removed. This is a volunteer support group only. We are not responsible for any suicide threats or interventions of any kind.
©Copyright 2007: The owner of the board has the copyright to all graphics material on the board, unless the graphics has been posted/created by another person or something else have been said. It is not allowed to copy any graphic material posted on the board. Remote linking to any graphic material on the board is not allowed either.
Chronic pain, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, CFS, ME, backproblems, support groups, kroniske smerter, Fibro, Fibromyalgi, ryggsmerter, ryggproblemer, kronisk utmattelses- syndrom.
Abbreviations: CFIDS - Chronic Fatigue Immune Dysfunction Syndrome, ME - Myalgic Encephalomyelitis, FMS - Fibromyalgia Syndrome