Fibromyalgi er et smertesyndrom som består av ulike symptomer og tegn. Årsaken er ukjent. Tilstanden er kjennetegnet ved kroniske muskelsmerter i minst 3 av kroppens 4 kvadranter og med varighet i minst 3 måneder. Med tiden blir fibromyalgi ofte mer fremtredende, og mange av pasientene kan fortelle om plager allerede fra tidlig ungdom.
-----------------------------------------------------------------
Den foretrukne behandlingen er gjennom fysisk aktivitet og mosjon å trene opp og bedre funksjonsnivået. Dette kan du gjøre på egenhånd eller i en gruppe
sammen med andre - som kanskje er å foretrekke. Ved oppstart av treningen vil smertene kunne forverres, men på sikt vil mange hjelpes både i forhold til den
økte trettbarheten og smertene, ved at funksjonen og utholdenheten bedres.
----------------------------------------------------------------
Å trene minst 30 minutter 2-3 ganger per uke har gitt klar bedring av smerter, overskudd og arbeidskapasitet. Ved oppstart av treningen, bør det de fire første
ukene trenes med ganske lett til etter hvert anstrengende intensitet sist i perioden. Den første uken trener du 2 ganger, deretter 3 ganger og fra 3. uke
eventuelt 4 ganger ukentlig.
-----------------------
Her må det vel være noe feil informasjon, kan ikke være helt oppdatert den som har skrevet dette
..........eller er det jeg som tar feil???
Jeg har selv FM, men opplever ikke at trening er helbredende, og etter som jeg har forstått, er FM en sykdom, ikke et syndrom. Ser denne artikkelen er
oppdatert 31.oktober -07. 

Norway

Mosken