Det bør bli lettere å få uførepensjon, foreslår et utvalg. Sjekk forslagene og si din mening
Det er i dag et krav for å få uførepensjon at inntektsevnen skal være nedsatt med minst 50 prosent. Et flertall i Uførepensjonistutvalget vil redusere kravet til 33,3 prosent.
Målet med reduksjonen er det skal bli lettere å kombinere uføretrygd og jobb.
- Flertallet vil senke terskelen fordi mange som er i en situasjon der de har en lyte eller en sykdom som ikke kvalifiserer til uføretrygd, vil forsøke å gjøre seg enda sykere for å få uføretrygd. Hvis kravet om en inntektsevne få å uføretrygd blir redusert til en tredjedel, håper vi at de vil kunne jobbe to tredjedeler, sier lederen av utvalget, Oluf Arntzen til Nettavisen.
Kan stoppe uføretrygden
Utvalget foreslår også at uføretrygdede kan bli testet med jevne mellomrom. Men utvalget går ikke inn for en obligatorisk testing av alle uføre. Det er Arbeids- og velferdsetaten (NAV) som skal stå for denne testingen.Kvinner vinner
Utvalget foreslår også at dagens begrep «uførepensjon» erstattes med «uførestønad». Bakgrunnen for dette er at uføres inntekt ikke lenger skal være koblet til pensjonssystemet, men beregnes som en prosentandel av tidligere inntekt. Bakgrunnen er at de uføres inntekt ikke lenger skal være koblet til pensjonssystemet, men beregnes som en prosentandel av tidligere inntekt. Andelen er satt til 66 prosent av et flertall i utvalget. Uførestønaden skal fastsettes til gjennomsnittet av inntekten i de tre beste av de fem siste årene før uføretidspunktet.Arntztsen mener at kvinner vil kunne vinne på forlslaget om å regne ut fra de tre beste av de fem siste årene.
- Det er flest kvinner som ikke jobber lenge sammenhengende, sier han.
Maks 377.760 kroner
Forslaget innebærer også at utvalget vil ha en øvre grense for inntektsgrunnlaget til seks ganger grunnbeløpet i folketrygden. Dette innebærer 377.760 kroner.Dette er hovedpunktene i forslagene til Uføretrygdutvalget:
* Uførestønaden skal beregnes som 66 prosent av tidligere inntekt. Beregninger viser at dette kan gi noe høyere ytelser enn dagens system, og et mindretall foreslår derfor en lavere utmålingsprosent på 64 prosent.
* Øvre grense for inntektsgrunnlaget settes til 6 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Det innebærer 377.400 kroner.
* Brutto minsteytelse økes i forhold til dagens uførepensjon for å kompensere for økt skatt.
* Tidligere inntekt, grunnlaget for beregningen av uførestønaden, fastsettes til gjennomsnittet av inntekten i de tre beste av de fem siste årene før uføretidspunktet.
* Uførestønad graderes ikke etter sivilstand.
* Det gis et tillegg til personer med forsørgingsansvar for barn under 18 år.
* Uførestønaden avkortes proporsjonalt dersom mottakeren har arbeidsinntekt over et minstenivå.
På høring
Arbeids- og inkluderingsminiser Bjarne Håkon Hanssen (Ap), som mottok innstillingen i dag, vil ikke si hva han synes om forslagene.- De skal nå ut på høring, sier han til Nettavisen.
Høringsfristen blir 1. oktober 2007. Målet er at et nytt system for uførestønad skal være på plass i løpet av inneværende stortingsperiode, altså før 2009.

. Eg var jo og
så uheldig at eg studerte i 1 1/2 år på spesialutdanninga, med stipend frå sykehuset(mot 2 års bindingstid). Eg mista dyrbar lønsansinitet for eg hadde arbeidd
så lenge at eg då hadde full ansinitet og då vart trygda mi utrekna frå ei lavare lønn.
. Lannsmessig så hadde det beste for meg vert å være i arbeid
, men så lenge eg ikkje kan gå frå stova og på do, ei heller sitje, kva med
meg. Eg kan ikkje arbeide og det er heller ikkje håp om at eg skal komme meg i arbeid. Alle her veit jo at det ikkje er lukurativt å være sjukemeldt. Me skulle
vel alle yngst å få være frisk og vert i arbeid. Såg denne diskusjonen går på nettet no. Fy til alle som trur me er latsabbar og ikkje gidd å arbeide.
.