| Marianne | #107 | |||
Hei!
Her var det mange preparater og ulike erfaringer, ja! Dessverre har jeg vært borti de fleste av de.
Vioxx, Celebra, Lyrica, Voltaren, Nobligan, Sobril, Vival, Somadril, Paralgin Forte, Norspan, OxyNorm, Temgesic, Nozinan +++
Som regel har jeg måttet kombinere flere preparater for å merke noen lindring i det hele tatt. Det som hjalp best på meg, var Lyrica, men jeg fikk så mange og alvorlige bivirkninger (økt apetitt, økt vekt, rykninger, skjelving, vondt i knær, afasi, lysskyhet, magesmerter, plutselige blodtrykks- og blodsukker-fall m.fl.), til tross for rolig opptrapping, at spesialisten sa jeg MÅTTE slutte med EN gang! Trappet de ned og vekk iløpet av to uker. Ellers er jo kombinasjonen Somadril og Paralgin Forte velkjent, med noe å sovne på i tillegg.. Nå (siden midten av april) går jeg på 10 mikrogram/time Norspan-plaster i kombinasjon med opptil 2 Paralgin Forte 4 ganger daglig, og i perioder ved behov 7,5 mg Imovane til natta. Allikevel har jeg forferdelig vondt, og mesteparten av dagen blir tilbragt i liggende stilling.
Jeg har flere ganger tatt opp smertetilstanden med fastlegen min, men han vil ikke øke dosen Norspan uten direkte beskjed fra spesialist, til tross for at han har en attest fra spesialist der det spesifikt står nevnt startdosen og at dosen kan økes etterhvert om nødvendig. Og etter hva jeg har hørt skal Norspan ødelegge for en del av PF's virkning når de to kombineres. Så det betyr at jeg kanskje ødelegger leveren min unødig, ettersom andre medikamenter kanskje er mildere mot mage og lever, og samtidig hjelper bedre eller like bra mot smertene...!? Dersom jeg kommer med et forslag til erstatning for PF, ser legen min bare ned, kommer med en - du er jo så ung (26 på fredag) og vi vil ikke ødelegge livet ditt - lekse, og gir meg en ny resept på Paralgin Forte. Ellers har jeg nylig fått diagnose etter 9 års rygg-helv¤#&%¤#, og fått beskjed om at det eneste som har mulighet til å gjøre meg smertefri er en operasjon (avstivning eller Pro-Disc), men legen min vil ikke engang henvise meg til VURDERING for operasjon, eller den siste undersøkelsen jeg MÅ gjennom for å vurderes for operasjon... Han vil vente... På hva da? At jeg mirakuløst blir bra av meg selv? Grrr... Forøvrig kan jeg nevne at både fastlege og spesialistene jeg går/har gått til har ferie nå, så jeg må nok bare holde ut over sommeren. Venter på time på Smertemedisinsk institutt på Majorstua. Håper de kan hjelpe meg bedre. Er visst lang venteliste, særlig om sommeren.
Angående de andre medisinene jeg har forsøkt, får jeg blødninger i magen av Voltaren og andre betennelsesdempende, utslett og enorm svette av Nobligan, kun effekt på muskelsmertene av Somadril og andre avslappende, og blir helt ødelagt av sløvhet, svimmelhet og "dopa" følelse UTEN smertelindring av Nozinan (til tross for kombinasjon), så de kan jeg ikke bruke.
Sukk.. Må legge meg igjen.
Lykke til i labyrinten alle sammen!
Klem fra Marianne