Så dersom noen har erfaring med ortoser (skinne) hadde det vært fint å høre litt om eventuelle erfaringer. Skal visstnok være både myke og harde utgaver.

| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
Hilde |
Kneortoser |
Lead | ||
|
Er det noen der ute som har kjennskap til kneortoser (en slags skinne). Det er snakk om at jeg skal begynne å bruke dette, men har ingen peiling på hvordan det
virker. Skal være stabiliserende på kneledd, avlastende og begrense bevegelsen samt å gi smertelindring. Jeg har lest meg litt til hva det er og ser at det er
mange ulike typer. Jeg skal til ortoped, men det tar jo litt tid før jeg kommer inn der. Må også ha en ny runde med røntgen og MR.
Så dersom noen har erfaring med ortoser (skinne) hadde det vært fint å høre litt om eventuelle erfaringer. Skal visstnok være både myke og harde utgaver. |
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
#1 | |||
|
Hilde, jeg har brukt slike i perioder. Handler bare her jeg nå:
http://sunshine35446.yuku.com/topic/5076 De har mye. Har ikke kjøpt til knærne der enda da. |
||||
|
|
||||
glakatten1 |
Ortosematriell. | #2 | ||
|
Hei Mosken.
Flott side dette. Har vert på leit etter kne og ankelstøtter samt soler. Dette skal studeres. Ha ei fin veke. Glakatten1 |
||||
|
|
||||
Lene Gulliksen |
#3 | |||
|
Hei Hilde.
Jeg har kneskinne. Fikk kneet mitt ut av ledd, og kneskjellet mitt ligger for høyt opp, så den er med på å stabilisere. Fikk den tilpasset av ortoped på Ahus, og de visste hva jeg skulle ha. Den går fra midt på låret og ned til leggen. Et hull til kneskålen, og borrelåser til å stramme over. Den er myk, men med skinner på sidene for å holde kneet stabilt. Mitt problem er at kneet innimellom nesten låser seg eller sklir ut, og da er skinnen god å ha. Bruker den når jeg går turer, og når kneet er smertefullt. Jeg skal prøve å få tatt et bilde av den på benet, så du får se. De er fryktelig dyre, men jeg fikk dekket det igjennom trygdekontoret og det ordnet de på Ahus. Jeg måtte bare skrive under på papiret der. Håper det var litt hjelp, men du må bare spørre hvis det er noe annet du tror jeg kan svare på.
|
||||
|
|
||||
Hilde |
Kneortoser | #4 | ||
|
Tusen takk både Mosken og Lene. Fint Lene hvis du legger ved et bilde. Jeg vil også få det dekket og tilpasset. Må få spesiallaget da denne foten er veldig
tynn i forhold til den andre, men regner med at det går bra. Har fått spesiallaget vanlige støttestrømper som jeg bruker på flyreiser bl a. Jeg skal også bruke
skinna når jeg f eks går turer og lurer på en ting ad det; blir bevegelsesfriheten hemmet slik at foten blir "stiv" når du går? Spør fordi jeg helst
går i ulendt terreng og da er det jo enklest at kneleddet allikevel kan bøyes litt når man går
|
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
#5 | |||
|
En skinne er en skinne. Må ikke det bli stivt? Det er derfor jeg har sett etter nye produkter som bruker "mykere" alternativer som kan strammes med
borrelås. Du trenger å beskytte strukturene rundt kneet, men likevel ønsker du å beholde bevegeligheten. Brukes med måte kanskje? Øvelser for bevegelse?
|
||||
|
|
||||
Hilde |
Kneortoser | #6 | ||
|
En skal jo begrense bevegeligheten med skinne, men jeg lurte på om det blir HELT stivt? Trøbbel med å gå på asfalt og grusvei, fordi dette er så hardt
underlag så ulendt/mykt terreng er "redningen" for resten av kroppen. Jeg må kanskje "roe" meg ned litt til jeg har vært hos
ortopeden?
|
||||
|
|
||||
Lene Gulliksen |
#7 | |||
|
Ingen problemer med å gå med denne skinnen. Den har støtte på innsiden og utsiden av kneet samt rundt kneskålen.
Jeg brukte den på jobb og det gikk veldig fint. Blir litt klam og varm, så det kan bli litt sårt hvis den er på lenge, men da kan man sikkert bruke litt talkum under. Fant frem skinna mi nå, og den er av merket BREG. Har lagt ved snarvei der. Her ser du den typen jeg har. Du kan lese mer om forsjellige typer. Lateral Stabilizer
|
||||
|
|
||||
Hilde |
Kneortoser | #8 | ||
|
Flott, takk skal du ha!
|
||||
|
|
||||
BELL |
#9 | |||
|
Det finnes jo slike på apotek også, så kan du stikke inn der og kikke?
Lykke til
![]()
|
||||
|
|
||||
Hilde |
Kneortoser | #10 | ||
|
Jeg må, slik jeg forstod det på legen min, ha helt annen type ortoser enn hva som selges på apotek, men takk for tipset alliekvel
|
||||
|
|
||||
DISCLAIMER: The materials and information on this server are intended to provide general information for you. That includes any information posted by our medical consultant. At no time should information on this board be used to diagnose medical conditions, taken as specific medical advice nor do our medical consultant endorse specific products, treatments or services mentioned within. Please consult your physician on specific medical questions. Do not use the information given on these pages as a substitute for a physician consultation or as a substitute for consulting an attorney or a lawyer. All information on this server is provided without warranty of any kind. Further, we do not warrant, guarantee, or make any representations regarding the use, or the results in terms of correctness, accuracy, reliability, currentness, or otherwise. The owner of this website, it's medical consultant, administrator, moderators or attorney shall not be held liable for any damages incurred as a result of statements made from within this website.
This is a non profit self help and discussion group. The owner of the board, the administrators or moderators take no responsibility for any user breaking the Yuku terms of userconduct. This is including, but not limited to, email or otherwise transmit any Content that (1) is unlawful, threatening, abusive, tortious, defamatory, obscene, libelous, or invasive of another's privacy, (2) consists of instructional information on illegal activities, including, but not limited to, hacking, cracking, and phreaking; (3) violates or infringes in any way upon the proprietary rights of others, including, without limitation, copyrighted software, music, photographs, text, videos or artwork.
This board is not a forum for announcing or discussing suicides. Any kind of suicide threat posted at our board will be removed. This is a volunteer support group only. We are not responsible for any suicide threats or interventions of any kind.
©Copyright 2007: The owner of the board has the copyright to all graphics material on the board, unless the graphics has been posted/created by another person or something else have been said. It is not allowed to copy any graphic material posted on the board. Remote linking to any graphic material on the board is not allowed either.
Chronic pain, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, CFS, ME, backproblems, support groups, kroniske smerter, Fibro, Fibromyalgi, ryggsmerter, ryggproblemer, kronisk utmattelses- syndrom.
Abbreviations: CFIDS - Chronic Fatigue Immune Dysfunction Syndrome, ME - Myalgic Encephalomyelitis, FMS - Fibromyalgia Syndrome