men det må da finnes noen som ikke er det?? eller??
noen som vet noe ?
| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
oddajento |
finnes det noen muskel avslappende som ikke er vanedannede? |
Lead | ||
|
min lege påstår att det finnes kun muskel avslappende som er vanedannede...
men det må da finnes noen som ikke er det?? eller?? noen som vet noe ?
|
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
#1 | |||
|
Incredible good question! I used somadril for seven years without being addicted. Now my doctor
tells me he will not prescribe it anymore because it is addicting and besides it is not helping anyone. He is not interested in what I am telling him.
Instead he has prescribed Vival. I guess he means that is not addictive??! It is not helping me at all.
I try to raise this question before in the forum, but very few responded. I'm very glad you
raised the question again! Thank you so much.
|
||||
|
|
||||
oddajento |
#2 | |||
|
har gått på somadril i 12 år..sluttet nå å har ingen abstinenser...men mye mere muskesmerter
får paralgin forte og rivotril men hjelper ikke så mye det heller etter att eg nå endelig fikk diagnosen å skal avstive L4-L5 mente legen att eg skulle spise paraseth som hoved medisin ...holdt på å besvime der eg satt.. det må da finnes medisiner som virker uten att man blir sett på som narkoman når man sliter med sterke smerter hele døgnet???? har jo tross alt 2 barn eg skal ta meg av norge er ett rart land!!
|
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
#3 | |||
|
Det er helt sykt. De foreskriver den i USA.
|
||||
|
|
||||
oddajento |
#4 | |||
|
ja heeeelt sykt..å dem burde iallefall klare å finne noe tilsvarende (dem har jo en hel del medisiner å velge mellom)
kanskje vi får bestille dem fra nettet hehe
|
||||
|
|
||||
oddajento |
#5 | |||
|
fant denne på ryggforeningen.no
Baklofen er en muskelavslappende medisin, som IKKE gir samme sløvhet og avhengighet som andre muskelavslappende. Somadril, Sobril, Vival o.l. virker på Alfa-reseptorer, mens Baklofen virker på Beta-reseptorer, |
||||
|
|
||||
Allis61 |
#6 | |||
|
Jeg er helt enig at de burde, men det er dessverre ikke hva de gjør. Jeg trappet ned og sluttet med dem før sommeren Fikk adskillig mer smerter, som jeg hadde regnet med, men det mest fortvilende for meg er at disse smertene nå begynner å "bite" seg fast andre steder og skape virkelige problemer som jeg hadde unngått frem til da. Har hørt at Baklofen skal virke på muskelspasmer, men jeg har foreløpig ikke hørt om noen som sier at dette har vært noe godt alternativ. Min lege så ikke den som noe alternativ, men det skader sikkert ikke å prøve Siden somadrilen ble trukket fra markedet med bla den begrunnelsen at den ikke "hjalp for noe", har ikke legen (e) vist noen synlig interesse for å finne alternative løsninger.
|
||||
|
|
||||
oddajento |
#7 | |||
|
nei ikkje noen interesse fra me\in lege iallfall...egentlig ikkje når det gjelder noe..
han virket mye mere forståelsefull før dem fann ut hva som var galt med meg ...hmmm |
||||
|
|
||||
inger lise ask |
#8 | |||
|
Her står om "avhengige" og slikt, men det var så mange medisiner at jeg tenkte at dere med litt greie på dette kanskje finner ut mer enn meg...
usikker på om det er riktig dette, men ingenting skal være uprøvd hehe
Inger Lise
|
|||
|
|
||||
inger lise ask |
#9 | |||
|
og denne
http://www.buyhelse.no/pdf/Fibroderm.pdf dette var vist en krem, og da sikkert ikke aktuell...
Inger Lise
Last Edited By: inger lise ask 10/10/07 14:30.
Edited 1 time.
|
|||
|
|
||||
oddajento |
#10 | |||
|
tror vi får ta oss ein dram før sengetid
|
||||
|
|
||||
inger lise ask |
#11 | |||
|
mens jeg nå satt og lette litt etter svar på spm, kom jeg over ett leserinnlegg/spm til en lege. Siterer ikke hele spm, men vil bare vise dere dette:
"Du sier at du ikke kan få noen av de medisinene som er anbefalt mot fibromyalgi.
Inger Lise
|
|||
|
|
||||
Sunshine56 |
#12 | |||
|
Baklofen er ikke smertestillende såvidt jeg vet. Nei, det finnes ikke alternativer i Norge. I USA har de flere.
|
||||
|
|
||||
oddajento |
#13 | |||
inger lise ask wrote: men det er ikke fibromyalgi jeg har ...det er spinal spinose |
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
#14 | |||
|
Inger Lise da, vi er ikke avhengige! LOL :-)
|
||||
|
|
||||
oddajento |
#15 | |||
Sunshine56 wrote: hehe nei vi vil bare ha ett noenlunde oppegående liv |
||||
|
|
||||
inger lise ask |
#16 | |||
|
Ja ser du?? jeg sa jo ifra at jeg ikke skjønte mye av det som stod der-....
Eneste vi er avhengige av her inne er forumet.. Og den kommentaren om fibro, var generell.... Mitt navn er Inger Lise Og jeg er Surrehue
Inger Lise
|
|||
|
|
||||
oddajento |
#17 | |||
inger lise ask wrote: *ler* jeg er vimsehue |
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
#18 | |||
|
Du er ikke vimsehue men "cheer leader"!
|
||||
|
|
||||
Astrid66 |
#19 | |||
|
Hei!
Vil bare legge inn en link om en tidligere tråd der du kan lese mye om manges erfaringer om medisiner vi bruker for å takle å leve med smerter. Kanskje er det noe å hente der? http://sunshine35446.dmc5.yuku.com/topic/2745 Astrid |
||||
|
|
||||
Bettae |
#20 | |||
|
Eneste muskelavslappende p.t er vival for meg. Jeg tar den når det "står på som verst", ikke daglig,
og har aldri overdrevet bruken av det. Det hjelper av en del på smertetoppene, spesielt i komb. med pf. Jeg husker jeg nevnte den da jeg kom inn på forumet for et par år siden, og fikk nokså mistenksomme tilbakemeldinger, så jeg nevnte ikke det mere... Mitt forbruk der er fortsatt på samme stadie som da. At jeg begynte med det medikamentet var total nekt på somadril på sykehuset jeg den gangn ble operert på. Der var somadril allerede bannlyst pga avhengighetsfaren; men akkurat der og da trengte jeg noe som kunne fungere slik (muskelavslappende). Hadde forut tidligere dårlig erfaring med Somadril siden jeg ble såå innihampen sløv (mulig rusfølelse). Ekkelt var det. Vival er bedre sa de. Mulig jeg er naiv... men mitt alternativ fungerer fortsatt når jeg må ta de. Ingen bivirkninger el. abstinenser. Legen min kontrollerer veldig godt mitt forbruk også, så er det nevnt . |
||||
|
|
||||
Allis61 |
#21 | |||
|
Hadde alle leger vært nøye med å kontrollere pasientenes forbruk, ville vi vel sluppet unna en del avhengighetsproblemer. Alle medisiner er i utgangspunktet ment å være til hjelp, så lenge de blir brukt slik de er ment å bli brukt. Uansett er det ingen som bør føle seg beklemt over å bruke medisiner etter avtale med lege. Vi er alle individuelle, så det som gjør godt for den ene trenger ikke gjøre det for andre, så vi har absolutt ingen rett til å "dømme" det andre gjør. Jeg brukte Somadril nesten daglig i nærmere tyve år. (med innlagte pauser) Jeg merket ingen avhengighet hverken på den ene eller andre måten, og det var absolutt ikke noe problem å kutte den ut. Det er ikke nødvendigvis akkurat den medisinen jeg savner, men jeg registrer med fortvilelse at smerteproblemet, som jeg hadde klart å holde ganske lokalt, nå sprer seg og legger enda flere begrensninger på min daglige aktivitet. Nå har jeg gjort det jeg kan av behandlinger og øvelser for å holde det i sjakk, til ingen nytte, og er litt skremt hvis dette er et tegn på hvordan det vil bli i fremtiden. Samtidig så gjør det meg passe forb*** at det i Norge i dag er nesten blitt skambelagt å si at du brukte denne medisinen og hadde nytte av den. Du blir mistenkeliggjort, mistrodd og skult på som en misbruker i manges øyne. |
||||
|
|
||||
Lene Gulliksen |
#22 | |||
|
Da jeg hadde det som verst nå sist og dro til legen og fikk sprøyter, så skrev hann ut resept til meg på somadril. Jeg bruker den om kvelden sammen med
paralgin forte, og synes det til nå er det beste alternativet for meg.
Har brukt somadril før også i perioder, og aldri hatt problemer med å slutte. Veldig glad når han sa at jeg selvfølgelig skulle prøve det igjen nå hvis jeg følte det hjalp.
|
||||
|
|
||||
oddajento |
#23 | |||
|
nå spiser eg pf om dagen...blir lett 6-10 stykker
om kvelden tar eg rivotril og zopiklon men søvnen uteblir avlikevel... finner liksom ikkje ut åssen eg slkal finna ein bra og avslappende liggestilling og når det gjelder somadril og rivotril er jo det lika avhengighetskapende...å du kan få rus på rivotril. også blir liksom ikkje klok
men grunnen til att medisinene ikkje virker så godt på meg lenger er vel att eg har spist dem i 12 år nå derfor hadde eg ett håp om att det fantes noe annet som gikk an å erstatte dette med
may britt
|
||||
|
|
||||
Marianne |
#24 | |||
|
Hei!
Oddajento har helt rett. Baklofen (Lioresal er et annet navn på samme virkestoff) er et muskelavslappende middel som ikke er avhengighetsdannende. NEI, det er IKKE et smertestillende preparat, men KAN virke smertelindrende dersom spasmer eller muskelstivhet er årsaken eller noe av årsaken til smertene. Som med alle andre medisiner har vi ikke alle lik effekt/virkning av Baklofen, men det er absolutt verdt å prøve det. Hvorfor legene hopper rett til vanedannende medisiner når det eksisterer versjoner som IKKE er vanedannende, er for meg en gåte. Hvorfor ikke PRØVE Baklofen først? Dersom det ikke fungerer, kan de jo alltids foreskrive noe annet senere... Leger sier jo hele tiden at de er redde for at pasientene deres skal bli avhengige, og vil hele tiden at man skal trappe ned og kutte ut medisiner av nettopp den grunnen. Så hvorfor prøver de ikke det minst skadelig først? Jeg synes de har en viss dobbeltmoral på enkelte punkter, jeg.. Klem fra Marianne |
||||
|
|
||||
Kinga27 |
#25 | |||
Marianne wrote: Kloke ord.
Tiddelidi |
||||
|
|
||||