Kan vi dele erfaring her?
På Røa i Oslo har de bygget om å dermed fjernet 2 p plasser utendørs og flere inne i parkeringshuset også.
Utenfor landets største handlesenter i nærheten her har de kun 2 plasser utendørs..langt fra hovedinngangen.
| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
Sunshine56 |
Hvordan oppnå flere PPlasser for for forflyttningshemmede? |
Lead | ||
|
Jeg så Helene har vært med påå
kjempe for å oppnå flere plasser for parkering
for forflyttningshemmede.
Kan vi dele erfaring her? På Røa i Oslo har de bygget om å dermed fjernet 2 p plasser utendørs og flere inne i parkeringshuset også. Utenfor landets største handlesenter i nærheten her har de kun 2 plasser utendørs..langt fra hovedinngangen. |
||||
|
|
||||
mokris |
Re: Hvordan oppnå flere PPlasser for for forflyttningshemmed | #1 | ||
|
Du hendvender deg til samferdseldepartementet.Lurt
å sende et kopi av det brevet til både
Trafikketaten og Oslo Politi.
|
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
Re: Hvordan oppnå flere PPlasser for for forflyttningshemmed | #2 | ||
|
Er det virkelig Samferdselsdep som bestemmer slike
detaljer? Trodde det var hver enkelt kommune eller
fylkeskommune?
|
||||
|
|
||||
Petronella53 |
Re: Hvordan oppnå flere PPlasser for for forflyttningshemmed | #3 | ||
|
det var veldig mye om dette på TV en dag, fra
Gardemoen om at nå må en viss % andel av
plassene være handicap plasser, sikkert nye
regler
|
||||
|
|
||||
mokris |
Re: Hvordan oppnå flere PPlasser for for forflyttningshemmed | #4 | ||
|
Sorry, Mosken samferdselsetaten
www.samferdselsetaten.oslo.kommune.no/ Monica
Last Edited By: Sunshine56 10/29/07 12:02.
Edited 1 time.
|
||||
|
|
||||
Helena24 |
Re: Hvordan oppnå flere PPlasser for for forflyttningshemmed | #5 | ||
|
Hei har ikke anledning å skrive før
nå.
Det er den enkelte kommune som avgjør slike saker,kommunene kan også søke staten om om midler , Kommunalteknikk har jeg nå sendt brev til det er de styrer med hvor,når og stedet disse parkeringsplassene det her er omfattende så jeg kommer tilbake med mer informasjon senere. Så kan jo også teknisk etat inn i bildet i forhold til godkjente krav til parkeringslassene tilknyttet offentlige bygg for allmennheten,Det er store problemer med disse parkeringslassene en må være ei evig jaktbikkje eksempel som du kommer med Mosken er gjenganger,de tar seg til rette flytter plasser hit og dit når det skal bygges å steder som ikke hører hjemme noen plass i forskrifter det er minimal kontroll av det her handikap parkering her etter plan og byggningsloven forskrifter på hvor bred og lang en handikapplass skal være ,her sluntres det veldig de tar en vanlig plass og kaller det handikapparkering der det vi kaller store kassebilrer ikke har sjans å parkere. jeg er i styret i Norges handikapforbund lokallag og de jobber veldig mye for handikapparkering jeg sitter også Rådet For Funksjonshemmede kommunen der jeg representerer bevegelseshemmede vi har møter rett før møtene i formannskapet og det er effektivt for der kan vi påvirke politikere direkte, rådene er jo nå lovfestet. skriver mer senere set er sent selv for en nattrangler som meg Hilsen
Helena
![]() |
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
Re: Hvordan oppnå flere PPlasser for for forflyttningshemmed | #6 | ||
|
Du er en inspirasjon, Helena! Jeg vil gjerne vite
mer.
Jeg har tenkt å skrive til fritidskonsulenten her i kommunen. Sittehemmede har ikke engang tilgjengelighet til de tilbudene kommunen har til funksjonshemmede. Forøvrig et tips: Hver gang jeg skal til Rikshospitalet ringer jeg til Europark og får spesial tillatelse til å parkere utenfor døra. Legger en stor lapp i vinduet om at vi har fått tilatelse. |
||||
|
|
||||
Kinga27 |
#7 | |||
|
Jeg har fått mange sure kommentarer når jeg har påpekt for friske rørlige folk at de står på handicap-parkering. Jeg har ikke behov for slik plass selv men jeg
tar ikke fem øre for å påpeke når noen snikparkerer på slike plasser. I Mosjøen, der jeg bor, er det gratisparkering i hele byen. Dette medfører at det er litt
mindre kontroll på feilparkerte biler men det er FOR lite handicap-plasser her og de fleste av de er like smale som andre vanlige P-plasser noe som gjør det
vanskelig med krykker og rullestol. Jeg har selv sittet i rullestol i ca 1 år i forbindelse med kraftig bekkenløsning i siste svangerskap og har derfor fått
prøve dette på kroppen selv. Av den grunn så ergrer det meg med for små, for få og dårlig oppfølging av handicap P-plasser.
Tiddelidi |
||||
|
|
||||
Astrid66 |
#8 | |||
|
Bra tema.
På butikker og kjøpesentere vet jeg ikke hvilke krav de har på seg fra myndighetene, men de vil vel gjerne ha kunder?? Det skader aldri å ta en hendvendelse til butikker osv. Jo flere som gjør oppmerksom på behovet, jo større mulighet for at noe skjer. Rikshospitaler er helt håpløst. Det er jo enorme avstander fra parkering til inngang osv. Tragisk. I min lokalbutikk som har kort vei fra parkering til inngang hadde de merket en plass rett ved inngangen og det gjør at mange av oss som er dårlig til beins benytter denne butikken. Det var merket i asfalten og dermed ikke synelig på vinter, når det er mye skitt og grus osv. Da benyttet folk med en gang anledningen å late som de ikke så det og parkerte der. Jeg sendte e-post til butikken og påpekte dette og fortalte hvor glade vi var i btikken for det det er den eneste som er så praktisk for oss som ikke kan gå så langt. Neste gang jeg kom var asfalten vasket ren, så merket syntes og noen uker senere var det et skilt på plass. Det nytter å ta kontakt! Nå må jeg ta kontakt med skolen til ungene mine, der er HC parkeringen borte. Ikke så mange som respekterte merkingen tidligere, men det var jo bedre enn ingen ting. Stå på! Astrid |
||||
|
|
||||
Allis61 |
#9 | |||
|
Bra tips, Astrid. Skal gi beskjed neste gang jeg er hos kiropraktor/apotek. Der er også merkingen så falmet at ingen bryr seg. Det er dårlig med plasser rundt ellers, så det er forbasket når jeg ser en sprek matpakkekjører parkere SUV'en sin der for å gjøre noen kjappe ærend |
||||
|
|
||||
DISCLAIMER: The materials and information on this server are intended to provide general information for you. That includes any information posted by our medical consultant. At no time should information on this board be used to diagnose medical conditions, taken as specific medical advice nor do our medical consultant endorse specific products, treatments or services mentioned within. Please consult your physician on specific medical questions. Do not use the information given on these pages as a substitute for a physician consultation or as a substitute for consulting an attorney or a lawyer. All information on this server is provided without warranty of any kind. Further, we do not warrant, guarantee, or make any representations regarding the use, or the results in terms of correctness, accuracy, reliability, currentness, or otherwise. The owner of this website, it's medical consultant, administrator, moderators or attorney shall not be held liable for any damages incurred as a result of statements made from within this website.
This is a non profit self help and discussion group. The owner of the board, the administrators or moderators take no responsibility for any user breaking the Yuku terms of userconduct. This is including, but not limited to, email or otherwise transmit any Content that (1) is unlawful, threatening, abusive, tortious, defamatory, obscene, libelous, or invasive of another's privacy, (2) consists of instructional information on illegal activities, including, but not limited to, hacking, cracking, and phreaking; (3) violates or infringes in any way upon the proprietary rights of others, including, without limitation, copyrighted software, music, photographs, text, videos or artwork.
This board is not a forum for announcing or discussing suicides. Any kind of suicide threat posted at our board will be removed. This is a volunteer support group only. We are not responsible for any suicide threats or interventions of any kind.
©Copyright 2007: The owner of the board has the copyright to all graphics material on the board, unless the graphics has been posted/created by another person or something else have been said. It is not allowed to copy any graphic material posted on the board. Remote linking to any graphic material on the board is not allowed either.
Chronic pain, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, CFS, ME, backproblems, support groups, kroniske smerter, Fibro, Fibromyalgi, ryggsmerter, ryggproblemer, kronisk utmattelses- syndrom.
Abbreviations: CFIDS - Chronic Fatigue Immune Dysfunction Syndrome, ME - Myalgic Encephalomyelitis, FMS - Fibromyalgia Syndrome