Referat fra dagens møte med NAV
Etter å ha trekt kølapp til NAV trygd og NAV arbeid i sørvisskranken på rådhuset, ble det min tur og følgende samtaler fulgte:
- Hei, jeg lurte på om du hadde en brosjyre eller annen informasjon om Individuell Plan?
- Det kommer an på hvilken stønad det gjelder!
- Å?
- Ja, er det rehabiliteringsstønad, attføringsstønad eller er du enslig?
- Nei, det gjaldt individuell plan.
- ?
- Hvis man er bruker av flere tjenester, for eksempel lege, psykolog, NAV-ytelser, fysikalsk behandling eller annet over lang tid, da har man krav på en individuell plan. Sånn at tjeneste kan samordnes og at brukeren slipper å bli en kasteball i systemet.
- Å??? Ja, da må du snakke med en annen.
- OK, har du ikke hørt om det?
- Nei, men snakk med henne som sitter her!
- Takk skal du ha!
- Hei, jeg lurte på om du hadde en brosjyre eller annen informasjon om Individuell Plan?
- Individuell Plan? Hva mener du med det?
- Hvis man er bruker av flere tjenester, for eksempel lege, psykolog, NAV-ytelser, fysikalsk behandling eller annet over lang tid, da har man krav på en individuell plan. Sånn at tjeneste kan samordnes og at brukeren slipper å bli en kasteball i systemet.
- Ja, sånn ja. Det er nok ikke vi på NAV trygd som har med det å gjøre. Da må du nok snakke med sosialkontoret!
- Men brukeren det gjelder har ikke noe med sosialkontoret å gjøre, men han er bruker av både NAV arbeid og NAV trygd.
- Ja vel, men vi har ikke noe med sånt å gjøre.
- Jeg vet det finnes en brosjyre om Individuell Plan…
- Den har ikke vi, men det kan hende det står noe om det på Internettsiden til NAV, men det tror jeg ikke. Trekk lapp til den andre køen så kan du spørre der.
- OK, takk skal du ha!
- Nei, det tror jeg ikke. Hva er det?
- Å?
Alle hører hva alle sier ved disse skrankene, så en dame i køen bryter inn i samtalen og hjelper meg med å forklare NAV arbeid, NAV trygd og kommunens sosialkontor hva en Individuell Plan er. Hun forklarer at det er den som har mest med brukeren å gjøre som skal koordinere en slik plan. Så enkelt er det nok ikke, men det er en annen historie!

Norway
Tiddelidi