| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
cenna |
Kosthold og Borrelia |
Lead | ||
|
Jeg har lest om at noen anbefaler kosthold uten karbohydrater for borreliapasienter men er det kun for de som går på langvarig antibiotika for å minske
bivirkninger eller har det også effekt på selve sykdomen for de som ikke får behandling?
Last Edited By: eli58 01/06/09 15:58.
Edited 2 times.
|
||||
|
|
||||
frank |
#1 | |||
|
dette kan du spørre om i tyskland
forventer masse nytt fra deg etter turen
|
||||
|
|
||||
cenna |
#2 | |||
|
Uff, hvordan skal jeg huske allt. Må skrive opp at jeg må ha med penn og papir
|
||||
|
|
||||
frank |
#3 | |||
|
kjøp deg ein opptaker av ett eller anna slag.
|
||||
|
|
||||
Carina Olsson |
#4 | |||
|
På nedanstående länk (sid 25 och framåt) ger Burrascano råd om olika tillskott, att man inte skall träna för mycket, mm:
http://www.ilads.org/files/burrascano_0905.pdf Dvs, eftersom Augsburg följer ILADS, så kanske dom också följer dessa råd? |
||||
|
|
||||
martine08 |
#5 | |||
|
http://www.borreliosecent.../index.php?id=112&L=1
Jeg satt akkurat og leste om dette. Prøvde og legge inn link til oversatt side,men det fikk jeg ikke til..
|
||||
|
|
||||
frank |
#6 | |||
|
kven skal klare dette når ein er syk?
alkohol går greit,for det sier kroppen nei til. men eg orker ikkje lage middelhavsmat,veit jo ikkje kva det er. har fjordland noko slikt? |
||||
|
|
||||
sigho |
#7 | |||
|
Tanken bak et karbo-fritt kosthold er at Bb får næringen sin fra karbo. Jeg merker stor forskjell på hva jeg spiser, kanskje ikke bare på grunn av Borrelia.
Ihvertfall har jeg kuttet ned på karbo, ikke utelukket det (blir for avansert i disse dager). Men så går det i hjemmelaget surdeigsbrød (uten hvetemel),
grønnsaker og kjøtt. Prøver å lage all maten selv, og om man gidder sette seg inn i det, så er det mulig. Lager mat for flere dager om gangen så jeg slipper å
lage middag hver dag.
Skeier ut iblant da.
|
||||
|
|
||||
frank |
#8 | |||
|
kan du lage ein oppskriftstråd?
|
||||
|
|
||||
cenna |
#9 | |||
|
Etter at jeg prøvde å finne mat uten karbohydrater i forrige uke så kom jeg over Ketolyse-kuren som baserer seg på mat nesten helt uten karbohydrater (Jeg må
virkelig passe på kostholdet nå som jeg beveger meg så lite) Jeg har satt meg inn i den og har kuttet ut alt brød, poteter, ris, pasta osv. Spiser
lav-karbo-grønnsaker (stort sett det som vokser ovenpå jorden) Har ikke merket noen forskjell på sykdomen min enda men har bare prøvd noen dager. Kroppen
trenger egentlig karbohydrater så man må ta en del vitaminer i tillegg og det anbefalles ikke mer enn 6 måneder på ekstrem lav-karbo.
Grønnsaker blomkål, brokkoli, avocado, litt tomater, all salat, aubergin, squash, sopp, oliven, spinat, reddik, paprika, stangselleri osv. Kjøtt All slags kjøtt, fisk og egg I tillegg skal man i følge kuren ha en del fett, dvs ost, fetaost, smør, rømme, fløte, bacon, osv... På sidene til Augsburg så står det ikke karbohydrater og ikke fett, da lurer jeg på hva man skal spise... kun proteiner? Virker ikke så lurt, jeg skal spørre de. Jeg er heldig og har en mann fra middelhavet og har lært meg en del oppskrifter som er utrolig gode, jeg skal legge noen lavkarbo her når jeg har litt mer energi. Men jeg anbefaller en trykkoker for de som lager ofte mat. Vitaminene bevares på en helt annen måte i maten og den koker maten på 1/4 av tiden. Det tar 30 min å lage en gryte som egentlig skal koke i 2 timer og smaker mye mye bedre. |
||||
|
|
||||
Gebe |
#10 | |||
|
Kosthold er viktig, men man bør ikke følge de meste ekstreme variantene.
Kroppen trenger karbohydrater også. Hvitt raffinert sukker og hvetemel kan man begrense til et minimum, men fiberholdige produkter er bedre. Fiber er med på å frakte toksiner ut av kroppen, siden de delvis bindes til fiber i tarmen etter at de skilles ut fra leveren med gallen. Kroppen resirkulerer gallesalter, så det kan lett bli resirkulasjon av toksiner også.... Et av de største problemene med karbohudratene at man letter får problemer med sopp under abx behandling For mye proteiner i kosten er ikke bra, det belaster nyrene når overskuddet av nitrogen skal skilles ut. Det finnes en del dokumentasjon på at pasienter med kronisk Borreliose typisk kan ha unerskudd på en del vitaminer og mineraler (B12, folat, Mg, Zn, + + ) Oksydativt stress er påvist, det ser man ofte ved flere infeksjoner. Man bør få seg en del antioksydanter. Lettvint og sunn mat? Wok har mange muligheter: ferske råvarer og krydder, mange måter å kombinerere og variere |
||||
|
|
||||
frank |
#11 | |||
|
for oss som ikkje er gift med ei thaidame,er det mulig å få noko oppskrifter?
har aldri woket eg
|
||||
|
|
||||
Gebe |
#12 | |||
|
Gjør klar alle ingrediensene på forhånd Skjær kjøtt opp i strimler ( f.eks en kyllingfillet) Skjær opp grønnsaker du liker i strimler/biter (f.eks løk, gulrot, paprika, brokkoli, sukkererter,......) Gjør klar en kopp med "saus": 1- 2 dl vann (alt etter størrelsen på porsjonen), litt maizenna, litt hot chilisaus, litt soyasaus, hvitløk, ingefær Varm opp wok-panna (-eller steikepanna) så den er ganske varm, det skal være rask steiking. Bruke gjerne rapsolje som er laga for steiking. Steik kjøttet først, vend på strimlene hele tida, når de ser gjennomstekt ut tar du dem over på et fat Steik grønnsakene, ta gjerne i løken først, den tåler litt mer steiking. (husk å skru ned varmen nå!) Når grønnsakene er litt blanke og litt myke tar du tilbake kjøttet , blander alt og slår over sausen. La det putre litt, og så er det ferdig. Det kan spises som det er, eller med fullkorns ris eller fullkorns nudler, eller grovbrød av noe slag. Enjoy! PS... Kutting av ingrediensene er det som tar mest tid. Det fins poser i frysedisken på butikken med ferdige wokgrønnsaker.... |
||||
|
|
||||
DISCLAIMER: The materials and information on this server are intended to provide general information for you. That includes any information posted by our medical consultant. At no time should information on this board be used to diagnose medical conditions, taken as specific medical advice nor do our medical consultant endorse specific products, treatments or services mentioned within. Please consult your physician on specific medical questions. Do not use the information given on these pages as a substitute for a physician consultation or as a substitute for consulting an attorney or a lawyer. All information on this server is provided without warranty of any kind. Further, we do not warrant, guarantee, or make any representations regarding the use, or the results in terms of correctness, accuracy, reliability, currentness, or otherwise. The owner of this website, it's medical consultant, administrator, moderators or attorney shall not be held liable for any damages incurred as a result of statements made from within this website.
This is a non profit self help and discussion group. The owner of the board, the administrators or moderators take no responsibility for any user breaking the Yuku terms of userconduct. This is including, but not limited to, email or otherwise transmit any Content that (1) is unlawful, threatening, abusive, tortious, defamatory, obscene, libelous, or invasive of another's privacy, (2) consists of instructional information on illegal activities, including, but not limited to, hacking, cracking, and phreaking; (3) violates or infringes in any way upon the proprietary rights of others, including, without limitation, copyrighted software, music, photographs, text, videos or artwork.
This board is not a forum for announcing or discussing suicides. Any kind of suicide threat posted at our board will be removed. This is a volunteer support group only. We are not responsible for any suicide threats or interventions of any kind.
©Copyright 2009: The owner of the board has the copyright to all graphics material on the board, unless the graphics has been posted/created by another person or something else have been said. It is not allowed to copy any graphic material posted on the board. Remote linking to any graphic material on the board is not allowed either.
Chronic pain, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, CFS, ME, backproblems, support groups, kroniske smerter, Fibro, Fibromyalgi, ryggsmerter, ryggproblemer, kronisk utmattelses- syndrom.
Abbreviations: CFIDS - Chronic Fatigue Immune Dysfunction Syndrome, ME - Myalgic Encephalomyelitis, FMS - Fibromyalgia Syndrome