Finne frem
Det er selvfølgelig kjempeenkelt å finne frem med GPS men det skal være enkelt uten også. Det var en stor skilt med Morellstrase 33 ved veien. De deler hus med en masse andre bedrifter og holder til i 3.e etg. Det tok ca 1 time og 40 min å kjøre fra Munchen i verste rushtrafikken. Man må regne med litt køer da. Normal skal det ta ca 1 time og 10 min men vi fant ut at man må ha ganske høy hastighet på Autobahn for å rekke det så beregn god tid. Masse gratis parkeringer på sidegatene.
På klinikken
Utrolig hyggelig og bemøtende personell. Ikke alle kunne engelsk med det var ikke noe problem allikevel. Vi lo litt fordi vi fikk litt følelse av "Hälsoresan". De er veldig selgende for sine egne produkter og tjenester, noe som er litt uvant for oss svensker (og nordmenn). Jeg fikk fylle ut enda en symtomliste som de brukte for å beregne sannsynligheten for smitte av en av de andre flått-bakteriene. (Jeg fikk veldig høyt på Ehrlichiose).
Så var det samtale med legen som varte kanskje 30-40 min der jeg fortalte om hvordan alt utviklet seg fra starten og hvilke undersøkelser jeg hatt i Norge. Når jeg fortalte om spinalprøven og antistoffene med uspesifikk reaksjon så så jeg på henne at hun ble ganske provosert men sa ingenting, bare ristet på hodet. Hun gjorde ingen undersøkelser bare så på utlsettene/flekkene mine. Når vi gått igjennom hele 15 sider lange symptomlisten som jeg hadde fyllt ut hjemme så valgte hun hvilke prøver som skulle taes. Alle for Borrelia og en del andre infeksjoner som burde utelukkes.
Prøver og behandling
Prøvene ble tatt og siden de var sikre på at jeg lider av Borrelia så ønsket de å snakke om behandling med en gang. Vi fikk treffe en annen hyggelig dame som hadde ansvar for behandlingsdelen på klinikken. Vi møtte også noen andre pasienter som hadde kommet langveis fra. Jeg tror reisefølget mitt fikk litt sjokk for hun hadde ikke skjønt helt hva det hele dreide seg om. Behandlingssamtalen ble litt mye for meg og jeg vet ikke om jeg har fått med meg alt men har fått en mappe med papirer på det meste. De anbefalte minst 12 ukers IV behandling hverav de ønsket at minst første, helst også andre, uken skulle foregå på dagklinikken for å finne ut hvilken antibiotika som passet meg best og hvordan kroppen responderte. De snakket også mye om å bygge opp immunforsvaret med forskjellige behandlinger og vitaminer. De selger vitaminpakke der som de ønsker at man begynner med før IV behandlingen starter. Jeg kjøpte ikke det men man kan bestille det hvis man ønsker (136 Euro).. Full pakke på dagklinikken koster 260 Euro om dagen og det er inkludert antibiotika IV ( oral er litt rimeligere) + allt av andre behandlinger man måtte ønske + lunsj og mellommåltider som feks. yoghurt. Det gis vitaminer IV på fredager og det er ingen behandling under helgene. De setter opp et program når man kommer dit. Det fantes feks. fysioterapi, oksygenterapi, elektroterapi, mental terapi, infrarød terapi osv. De har også psykologer der for folk som har vært syke i mange år og har haft problemer med å ikke bli trodd av helsevesen, familie osv. Hun fortalte også hva som kunne skje med kroppen når man starter behandlingen, hvordan borrelian kan begynne å bevege på seg og at det kunne føles ganske sterkt men at det var en god ting.
Før de starter behandling ønsker de at man har tatt noen prøver i Norge, EKG og noen andre prøver.
Betaling
Det går fint at betale med kort eller kontant. Hvis man velger å betale med kort så legges det til en avgift på 3,5% eller noe lignende for det er det kortinnløser tar. (Vanlig i utlandet) Undersøkelsen og prøvene kostet for meg litt over 1300 Euro så det kan være lønnsomt å sende ned prøver hvis man får til det. Hvis man har helseforsikring som dekker så tar de seg av alt det.
Boende
Jeg har fått en liste over boende de rekomenderer, leiligheter og hoteller men får ikke listet de opp her nå. Skal skanne dokumentene og legge det tilgjengelig. Jeg legger inn link til turistbyrå som hjelper til med rimelig boende. http://www.augsburg-tourismus.de/
Jeg har som sagt fått en mappe med info om hva jeg skal spise, drikke osv men jeg har ikke fått satt meg inn i det enda. Men hvis jeg finner ut noe nyttig så skal jeg si i fra. Jeg har forresten gått på karbofri mat nå i litt over en uke og merker en vesentlig forbedring på utmattelsen og hodet, men smertene er det samme. Det skal bli spennende å se om det kun er noen gode dager eller om det er kostholdet som gjør det.

Sweden
Det er
først de siste dagene som hodet har fungert litt bedre.