I en undersøkelse, foretatt av American Pain Society; viste det seg at bare 26% av de som mente de hadde store smerter faktisk tok opiater.
Disse mytene fører til at mange leger er uvillig til å skrive ut opiater; men også til at pasienter selv blir skeptiske til å bruke dem.
Dette er unødvendig skepsis mener smertelegen som har skrevet artikkelen.
Her er noen av de feilaktige mytene man har:
1) " Å ta opiater betyr at jeg er en dårlig eller svak person ".............: Feil.
Opioider er bare en av flere medisinske behandler for smerte.
Om og om igjen når jeg har foreslått opiater for smertene så svarer pasientene: " Morfin..? Det er jo farlig; folk vil tro jeg er narkoman"
Eller når jeg har foreslått metadon: " Det er det jo bare heroinmisbrukere som tar; jeg er da ikke det-
Fordi opiater kan misbrukes, så blir deres rettmesige bruk for smertebehandling stigmatisert og fører til unødvendig lidelse for mange.
2) " Opioider skader kroppen".......feil.
Opioder skader ingen organer, og blir anbefalt hos eldre istedet for betennelseshemmende.
Opiater har bivirkninger som forstoppelse som ikke går bort over tid; men kvalme og sløvhet forsvinner etterhvert.
3) " Folk som bruker opioider vil sannsynligvis bli hekta på dem".......feil.
De fleste som tar opiater blir ikke avhengig i den forstand. Man blir fysisk avhengig, slik at man må trappe ned bruk over tid hvis man skal slutte.
4) " Man måøke doseringen etterhvert som kroppen blir vant til opioidet".......feil.
Bortsett fra ved noen typer opiater; så vil man stort sett oppnå smertelindring på samme dose.
_____________________________________________-
Dette var bare en kjapp gjennomgang av artikkelen.
National Pain Foundation er en respektert organisasjon; artikkelen finnes her :
nationalpainfoundation.or...c_Pain.asp
Syns det er viktig å sette fokus på dette. Kronisk smerte blir notorisk underbehandlet.
Muligens er det folk her inne også som går med mer smerter enn de trenger; både p.ga. sine egne fordommer - og legens......?

Norway