i
morgen

New Poll
| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
noomi1 |
Re: CERVIKALE SKIVEPROTESER -NAKKEOPERASJON | #21 | ||
|
Ja så er de at mye for deg har forendrets
siden du skrev brevet. De er de som er så vanskligt
når de tar lang tid mellom henvisning og time hos
spesialist. Ofta sitter legen med gammal info og har ikke
tid å sette seg in i de nya spørsmålen og
funderingen patienten har.
i
morgen
|
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: CERVIKALE SKIVEPROTESER -NAKKEOPERASJON | #22 | ||
|
Ja det er sånn det er her...en av ulempene med
offentlig helsevesen og lite konkurranse.
Tror nok spesialistene på sykehuset gjerne ville ha hatt mer tid til pasientene de møter. jeg må huske å nevne at nakken har blitt så skeiv, scoliose..det er noe jeg har lurt på, hvorfor den er blitt så skeiv. Om det er avverge-scoliose eller degenerativ scoliose...og forskjellen på disse to. Takk skal du ha Eva..for omtanken!
|
||||
|
|
||||
Bettae |
Re: CERVIKALE SKIVEPROTESER -NAKKEOPERASJON | #23 | ||
|
Spent før morradagen Kanutta ? Tenker
det..
Men du er nok godt forberedt, spesielt denne gangen kanskje, så det er bare å håpe på at legen "har dagen" og god tid til deg. ![]() Spent på dine vegne...
|
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: CERVIKALE SKIVEPROTESER -NAKKEOPERASJON | #24 | ||
|
Ja..jeg er nok litt spent Betta. Men får bare
ta det som det kommer..jeg er jo mer klar over hvilke
muligheter som fins nå, men om de er
tilgjengelige..se det er en annen sak.!
Hvem vet hva de driver med i forskningsmiljøet...? Skal se jeg får dyrket fram to flunkende nye skiver Tuller!
men jeg er jo optimistisk av natur jeg da.Så på innkallelsen nå. Jeg er innkallt til NSSL og ikke til tverrfaglig rygg poliklinikk. Har sikkert ingen betydning...det er der jeg har vært før hos han. |
||||
|
|
||||
Bettae |
Re: CERVIKALE SKIVEPROTESER -NAKKEOPERASJON | #25 | ||
|
Brevet jeg fikk sist lørdag er fra Tverrfaglig
rygg poliklinikk ser jeg nå. Hadde glemt å se
på avsender.. men samme legen.
Lurer på om de skifter frakk hver gang de bytter avdeling.. |
||||
|
|
||||
noomi1 |
Re: CERVIKALE SKIVEPROTESER -NAKKEOPERASJON | #26 | ||
|
Eller kasje de fins flera av ver. De sysslar nokk
med kloning på fritida
|
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: CERVIKALE SKIVEPROTESER -NAKKEOPERASJON | #27 | ||
|
Ja da er jeg tilbake fra møtet med
nevrokirurgen!
![]() Møtte en velopplagt lege i godt humør, og selv så var jeg mye mindre anspent en jeg trodde jeg ville være. Har jo ventet så lenge på denne timen! Og har selvfølgelig vært spent på resultatet av den. Jeg fikk en informativ redegjørelse om skiveproteser i nakken, og også høre litt om disse legene som utfører disse operasjonene i USA og Europa. I Norge er de ferdige med debatten ang. skiveproteser i nakken, et samlet fagmiljø står bak beslutningen om at det ikke skal gjøres i nakken lengre. I ryggen derimot så er det en annen historie, han sa at det som gjøres i ryggen ikke bestandig er egnet for nakke. Det er andre biomekaniske forhold i ryggen. Nakke er ikke rygg. Videre fikk jeg høre at de som produserer disse skiveprotesene sliter økonomisk, i og med at de ikke viser seg at de er så revolusjonerende allikevel. Han kjente til Dr. Bertagnoli som har privatklinikk i Tyskland, der dise amerikanerne jeg har snakket om reiser. Uoppfordret sa han også at hvis han hadde vært meg, så hadde han villet takket nei til skiveprotese hvis han hadde fått tilbud om det. Det er større risk ved operasjonen, og ikke er det holdepunkter for at de ikke gir problemer i nabonivå. Det var jo det som var motivet for å innføre disse protesene. Vel..enden på visa er at jeg ble satt på operasjonslista for bur-kirurgi på ett nivå: C5-6, der det er trangt i rotkanalen. Ikke titanbur på meg, men polymer, med beinvekstfremmende middel oppi. Jeg tror han kallte buret for Peak eller Peek, og navnet på middelet de puttet oppi begynte på H...fikk det ikke med meg, har ikke hørt akkurat det navnet før...får søke litt mer på dette nå da. Så skiveproteser i nakken er ut i Norge, og Sverige også. jeg fikk vel ikke svar på alt jeg lurte på. Dette med skeivheta i nakken som har blitt verre, trodde han var avvergestilling - avvergescoliose. fasettleddsproblematikk ble ikke tatt opp. Om andre skiver kunne være problematiske fikk jeg vel heller ikke noe klart svar på. Men jeg skal ha ny MR, for den jeg har er 1,5 år gammel. Og så ville han se om noe har forandret seg, da fikk vi diskutere igjen. Men i flg. gammel MR så er det bare et nivå som burde gi meg problemer. De skal gå inn på venstre side for å skåne nerven til stemmebåndene. ( Mine problemer er på høyre side ). Ventetiden er 2,5 måned. Jeg ba om å ikke få en helgekirurg....og da sa han at han skulle finne en assistentlege til meg ![]() Nei..jeg kunne føle meg trygg på at jeg fikk en flink lege. De er ikke så mange som opererer i nakken, så da holder de jo på hele tida. Videre så sa han at fagmiljøet i Norge var fornuftig, og ikke trege med å ta i bruk ting som representerte et fremskritt. De var rimelig kjappe med det. Så sånn gikk det. |
||||
|
|
||||
Bettae |
Re: CERVIKALE SKIVEPROTESER -NAKKEOPERASJON | #28 | ||
|
Ja, så er dette tilbakelagt Kanutta.
Så bra at du nå skal få hjelp ![]() Var veldig greit å få høre hvorden metoden med skiveproteser står i Norge i dag. At de har valgt å gå bort fra dette får man tro ikke bare er en konservativ holdning, men godt faglig vurdert og erfart. Så nå er det bare å vente videre da.. men nå er det jo veldig konkret Kanutta. Bra ! Jeg får tilsendt rapport fra nevrologen en av dagene. Da har jeg tenkt å skrive et notat til NSSL, utdype litt, og håpe jeg slipper å vente helt til april/mai før jeg får time. Snakes, nå må jeg stikke : Tannlegen next |
||||
|
|
||||
noomi1 |
Re: CERVIKALE SKIVEPROTESER -NAKKEOPERASJON | #29 | ||
|
Nå har du kommit til ett beslut, Kanutta.
Føles de bra ?
Jeg har søkt etter nåe nyare om skiveproteser i nakke enn den jeg fann fra Medtronic fra 2003. Der vær de jo en undersøkelse som skulle utværderas. Jeg har ikke funnit nåe. Nå vet vi varfor. Medtronic, som selger nakkeproteserna, har inge intresse å gi info som siger at nakkeproteser ikke hålder va de lova. Er projektet på Ullevål avbrytt nå, vet du nåe om de Kanutta. Vad for typ bur jeg ska få er jeg ikke sikker på, bare antok at de vær titan. Syns selv detta ikke er så viktig. Får lita på at kirurgerna velger dem de anser være best. |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: CERVIKALE SKIVEPROTESER -NAKKEOPERASJON | #30 | ||
|
Hallo dere! Akkurat nå føler jeg meg litt
lettet ja. Jeg vet jo ikke om han har rett i det han sier
om skiveproteser. Men han virker veldig tillitvekkende og
seriøs.
Og han virket veldig sikker og bestemt på dette . Hadde vært vanskelig for meg om jeg hadde fått høre at: " jo vi har begynt med dette her i Norge, og dette er bedre enn avstiving, men du får ikke være med i studien fordi du har 2 dårlige nivå" Eller om jeg hadde fått være med i en slik studie, så hadde jeg nok valgt å reise til Tyskland der de har gjort dette i mange år, i stedet for å være prøvekanin her hjemme. Tatt opp lån. Nå slipper jeg å ta disse beslutningene. Infoen vi får på nettet vet vi jo ikke hvor seriøs er. Han har jo tilgang til annen info som jeg ikke har adgang til. Og han har fagkunnskapen og erfaringen. Og jeg har jo kommet over ting på nettet som setter spørsmåltegn ved skiveproteser, har hørt på andre forum at det er mange leger i USA som har sluttet med disse operasjonene. Men helt sikker kan man jo ikke være på noe selvfølgelig. Uansett...jeg hadde ikke tort å få utført en operasjon som et samlet fagmiljø her til lands har sluttet å gjøre. Ja, de har visstnok sluttet å gjøre disse operasjonene på Ullevål eller var det Rikshospitalet. Der brukte de Bryan skiveprotese. Her i Trondheim har de brukt Prodisc -C. To forskjellige produsenter : Medtronic og Synthes. Vel..føler meg litt fortumlet...men også litt lettet ja...jeg visste jo ikke hva som var agendaen i dag. Injeksjonene er de blitt veldig restriktive på..p.g.a. det vi har diskutert tidligere. |
||||
|
|
||||
mokris |
Re: CERVIKALE SKIVEPROTESER -NAKKEOPERASJON | #31 | ||
![]() Bra at du
fikk den informasjonen du fikk, Kanutta.Når det gjelder medisinsk informasjon så blir vi på skolen anbefalt: PubMed/Cochrane library Disse nakke virvlene har jo en helt annen form enn resten av virvlene våre. Ønsker deg lykke til videre. |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: CERVIKALE SKIVEPROTESER -NAKKEOPERASJON | #32 | ||
Monica....yes er klar over Pubmed og Cochrane.Cochrane er vanskelig å søke i syns jeg, så det har jeg gitt opp. Men Pubmed har vi link til på nakketråden og en del artikler derfra har vi også. |
||||
|
|
||||
Tuttifrutt |
skive proteser | #33 | ||
|
Hei jeg er operert i Tyskland av Dr.Bertagnoli.
Fikk satt inn to pro-disc i nivå l4-l5, l5-s1.
(rygg)Er kvitt smertene i dette området men sliter
ennå med et ustabilt høyresidig bekkenledd.
Dette var noe jeg var forut for operasjonen og mest
sannsynligvis er det et resultat av jeg har gått med
de dårlige skivene så lenge(koblet ut den
lokale musk.) Men håper det skal rette på
seg.
Hvis noen har noen spørsmål er det bare å spørre. |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: skive proteser | #34 | ||
|
Hei Tutti! Dette høres veldig interessant ut. Jeg ser jo at det er de som er veldig fornøyd med operasjonene han har utført.
Så bra at du har blitt kvitt en del av smertene dine, håper at du skal få skikk på bekkenet ditt også! Det er nok mange her som kunne tenke seg å høre din hsitorie, hvordan du kom fram til beslutningen om skiveproteser, hvilke runder du var igjennom her i Norge f.eks. Her til lands pågår det nå en stor studie vedrørende skiveproteser i ryggen. Ved alle de store sykehusene- såkalt multisenter studie. Jeg fikk ikke helt med meg alle årsakene til hvorfor de ikke mente skiveproteser var egnet for nakke. Jeg var jo der for å diskutere videre forløp for meg først og fremst. Ble litt paff når jeg fikk høre at de allerede hadde avsluttet både studien og debatten. Jeg trodde de nettopp hadde begynt jeg ">
Har forstått det sånn at Prodisc var bedre enn Bryan, lettere å sette inn. Dessuten var ikke Bryan like bra for å gjennopprette lordose har jeg lest. Men de må antageligvis ha kommet fram til at heller ikke Prodisc ga ønskede resultater i studien her i Trondheim. Og de har vel også brukt andre lands undersøkelser regner jeg med.
Last Edited By: kanutta 11/05/07 16:20.
Edited 1 time.
|
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
Re: CERVIKALE SKIVEPROTESER -NAKKEOPERASJON | #35 | ||
|
Kanutta, dette var jo veldig interessant
informasjon du fikk i dag! Først og fremst for deg,
men også for oss. Informasjon vi aldri ville hatt
tilgang til hvis det ikke var for deg! Tusen takk for at
du sååpent deler dette med oss!
Jeg er lettet på dine vegne. Mange valg du slipper å ta nå. Dette ble litt av en dag, hva! Vil gjerne høre din historie, Tuttifrutt! Mosken |
||||
|
|
||||
Bettae |
Re: CERVIKALE SKIVEPROTESER -NAKKEOPERASJON | #36 | ||
|
Er så enig med Mosken; Alt vi har fått
innblikk i og lært her p.g.a. din pågående
evne til å lete videre, skjønne og omsette og
formidle til oss, Kanutta !
Takker, og vet at mye av det som sitter i toppen (litt henger jo igjen..) vil jeg få bruk for i videre utredninger. Men vi stopper ikke her ! Hadde jeg vært deg, hadde jeg valgt tilbudet fra nssl, fremfor selvkost i Tyskland. Slik tenker vel du også nå ? Betta |
||||
|
|
||||
Tuttifrutt |
skiveproteser | #37 | ||
|
Hei, ja jeg hadde tenkt å presentere meg og
fortelle litt om meg selv og min historie, må bare
få roet nakken min litt(sliter en del med den pga
bekkenet)
I allefall er jeg svært fornøyd med operasjonen, angrer ikke et sekund. Dr. Bertagnoli var en utrolig dyktig lege/kirurg og også en utrolig sympatisk mann(som du ikke så ofte møter i det norske helsevesenet), så jeg følte meg veldig trygg i hendene hans( i tillegg hadde jeg studert såpass mye litteratur at jeg følte at jeg hadde tatt den riktige beslutningen) Jeg har full bevegelighet igjen i korsryggen.En avstivning for meg(over to nivåer) tror jeg ville hadde svært neg. påvirkning på bekkenet mitt. Jeg forsøkte å registrere meg...det gikk ikke så bra. Hvis noen har en abc-oppskrift på det mottaes den med takk ![]() |
||||
|
|
||||
bodildj |
Re: skiveproteser | #38 | ||
|
operasjon på trang rotkanal hørtes jo ok
ut, jeg har trang spinalkanal men det vil de ikke
operere.
Spennende å se hvordan det kan hjelpe deg Kanutta.. Bodil |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: skiveproteser | #39 | ||
|
Hei igjen dere og takk for ros og smigrende ord!
![]() Har fått summet meg litt etter onsdagen, og begynner nåå venne meg til tanken på plastikkbur istedet for skiveprotese. Tror kanskje det er slik at det er for tidlig å si om skiveproteser i nakken er bedre enn bur-kirurgi. Om en 5-10 år så kan de vel si mer om det. Det kan jo være mange årsaker til at de har stoppet med dette i Norge og Sverige. De vil kanskje ha mer data på dette før de går videre med denne type operasjon..? Gjetter litt ![]() Nå har jeg søkt litt på PEEK bur som altså er plastikk. Polyetheretherketone. Det foregår utvikling og fornyelse innen fiksasjonskirurgi også, nye materialer og teknikker. Det har nok kommet mange forbedringer i løpet av bare de siste årene. PEEK er ment å holde bedre på skivehøyden, og skal fordele vekt bedre enn titan, slik at nabovirvler ikke kollapser. Materialet er sterkere enn bein, men mykere. Titanium ble for hadt, og derfor kunne nabosegment kollapse. Videre så lager disse burene ikke artefakter på MR og CT, sånn at det er greit å se hvordan fusjonen har gått. Forstår det også sånn at selv om ikke fusjonen blir helt bra, så holder disse burene bra på skivehøyden allikevel. Virker som om de har gode resultater og fornøyde pasienter med denne typen bur. her er en link:www.spineuniverse.com/dis...e2128.html |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: CERVIKALE SKIVEPROTESER -NAKKEOPERASJON | #40 | ||
|
Her er
en studie fra Universitetet i Roma, publisert i Pubmed
nå i desember: De har også brukt samme middel
oppi buret : Hydroxylapatite, jeg tror det var det
kirurgen sa de brukte her i Trondheim
også.
Quote: Fra Pubmed :www.ncbi.nlm.nih.gov/entr...med_docsum |
||||
|
|
||||
DISCLAIMER: The materials and information on this server are intended to provide general information for you. That includes any information posted by our medical consultant. At no time should information on this board be used to diagnose medical conditions, taken as specific medical advice nor do our medical consultant endorse specific products, treatments or services mentioned within. Please consult your physician on specific medical questions. Do not use the information given on these pages as a substitute for a physician consultation or as a substitute for consulting an attorney or a lawyer. All information on this server is provided without warranty of any kind. Further, we do not warrant, guarantee, or make any representations regarding the use, or the results in terms of correctness, accuracy, reliability, currentness, or otherwise. The owner of this website, it's medical consultant, administrator, moderators or attorney shall not be held liable for any damages incurred as a result of statements made from within this website.
This is a non profit self help and discussion group. The owner of the board, the administrators or moderators take no responsibility for any user breaking the Yuku terms of userconduct. This is including, but not limited to, email or otherwise transmit any Content that (1) is unlawful, threatening, abusive, tortious, defamatory, obscene, libelous, or invasive of another's privacy, (2) consists of instructional information on illegal activities, including, but not limited to, hacking, cracking, and phreaking; (3) violates or infringes in any way upon the proprietary rights of others, including, without limitation, copyrighted software, music, photographs, text, videos or artwork.
This board is not a forum for announcing or discussing suicides. Any kind of suicide threat posted at our board will be removed. This is a volunteer support group only. We are not responsible for any suicide threats or interventions of any kind.
©Copyright 2009: The owner of the board has the copyright to all graphics material on the board, unless the graphics has been posted/created by another person or something else have been said. It is not allowed to copy any graphic material posted on the board. Remote linking to any graphic material on the board is not allowed either.
Chronic pain, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, CFS, ME, backproblems, support groups, kroniske smerter, Fibro, Fibromyalgi, ryggsmerter, ryggproblemer, kronisk utmattelses- syndrom.
Abbreviations: CFIDS - Chronic Fatigue Immune Dysfunction Syndrome, ME - Myalgic Encephalomyelitis, FMS - Fibromyalgia Syndrome