Dette er tråd nr 3. De andre trådene finner du her:
Borrelia tråd nr 1
Borrelia tråd nr 2
| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
Sunshine56 |
Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr 3 |
Lead | ||
|
Fordi trådene blir så lange, må vi iblandt starte nye tråder.
Dette er tråd nr 3. De andre trådene finner du her: Borrelia tråd nr 1 Borrelia tråd nr 2
Last Edited By: eli58 04/15/07 12:22.
Edited 7 times.
|
||||
|
|
||||
Caroline |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #1 | ||
|
Hei! Så flott du organiserer Mosken! Tusen
takk for nyttig forum.
Da tar jeg meg den frihet å starte den nye tråden! ![]() Noe jeg lurer på: etter en Doxylinkur 100mg i 14 dg......hvor lenge bør man vente før man får testet ny blodprøve? For meg ble det ikke ønsket virkning, så jeg tror ikke jeg ble kurert. |
|||
|
|
||||
Diamant |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #2 | ||
|
Svarer deg her Caroline.
Jeg hadde omtrent samme virkning som deg av 14 dg. med doxylin. Men har ikke tatt noen ny blodprøve siden jeg testet positivt tidligere høsten 06. Nevrologen sa at det som regel var antistoffer i blodet lenge etter antibiotika behandling. Fastlegen min sier at det ikke er noen vits å ta nye blodprøver. Jeg venter på medisinsk utredning på sykehuset på anbefaling fra nevrologen. Men du vet det tar nok et halvt år før jeg får time, og jeg ble henvist i begynnelsen av Desember. Jeg har ikke smerter i kroppen slik som du, kun nakken, men er utmattet og har mye hodepine. Det er ikke uvanlig at borrelia setter seg i et kne har jeg lest. Klem diamant
Last Edited By: Sunshine56 04/11/07 00:07.
Edited 1 time.
|
||||
|
|
||||
Caroline |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #3 | ||
|
Takk for svar. Jeg blir så utmattet av
langvarige og gjenstridige smerter å vil så
gjerne komme til bunns i problemene snarest! Så jeg
er nok noe utålmodig nå kanskje.
|
|||
|
|
||||
Diamant |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #4 | ||
|
Jeg har funnet ut at vi ikke er utålmodige men
tvertimot meget tålmodige.
Vi venter på legetime, vi blir henvist til spesialist, og venter på time, vi venter på resultater, venter på behandling, og venter på at behandlingen skal virke. Skulle ønske tiden kunne vente litt på meg så jeg kan bli frisk og leve mens jeg er ung. Så du er ikke utålmodig, men ønsker bare å bli frisk. |
||||
|
|
||||
Caroline |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #5 | ||
|
Hei!
![]() Noe jeg lurer på igjen: Kan borreliabakterien bryte ned benvev i leddene? Jeg skal til MR undersøkelse i dag pga mine smerter i høyre hofte/ fot og kne. Ser du skriver at du har mye hodepine av Borreliose, Dimanten,- det har ikke jeg hatt et snev av faktisk. Har kun vært angrepet i muskulatur/ ledd,- hals/ kjeve, hodet låste seg, skuldrer, håndledd, tennisalbue, rygg, løpende hjerte, høyre fot,-spesielt hoft og kne. Konsentrasjonsproblemer/ vanskelig å holde fokus og sviktende syn. Veldig fort utmattet. Ikke alt på en gang men i et slags vandrende/ flyttende system over lang tid.(2-3 år). Når jeg kunne kjenne bedring et sted dukket det opp problemer et annet sted....noe som levde sitt eget liv å ikke kunne holdes i sjakk med behandling og trening. Fryktelig deprimerende og slitsomt. En stor lettelse å få diagnosen...da hadde vi allefall noe konkret å ta utgangspunkt i, men skjønner det er en lang vei å gå før man kan forvente bedring. Ønsker en flott dag til alle på forumet.
|
|||
|
|
||||
siggh |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #6 | ||
|
hei Caroline,
Jeg kan huske langt bak i hodet at jeg har lest en diskusjon om akkurat nedbrytning av benvev på EuroLyme. Syns å huske at konklusjonen var at Borrelia kan bryte ned benvev. Jeg vet ikke hvilket sykehus du blir behandlet ved, men om det ikke er Sykehuset i Vestfolk, ville jeg skrevet en mail til f.eks Brorson og spurt litt angående mulig behandling/ anbefalt behandling. Om du går til tråd nr 2 og ser på den siste sida, så limte noen inn en link til en artikkel i Visitten. Der sier Brorson (som er bioingeniør) at de bruker kombinasjons-behandling av ulike antibiotika. Det kan være verdt å viste til evt infeksjonsmedisiner eller fastlegen?? sigrid |
||||
|
|
||||
Caroline |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #7 | ||
|
Tusen takk for svar. Har funnet artikkelen....dette
er veldig interressant for meg.
|
|||
|
|
||||
syskje |
Nå starter jeg på behandling, endelig HURRA ! | #8 | ||
|
Hei på dere
Dere snakker om tålmodighet og venting. I går ringte min lege og kunne fortelle at han har mottatt et langt brev fra Dr Bjark i Tønsberg. Og det innholdt en liste over hvilke medisiner som jeg skal bruke. Så alle sammen: Det har tatt meg 3 1/2 år med kamp, med trygling, med gråt, med sinne og ikke minst frustasjon å komme så langt som jeg er kommet nå. Jeg har møtt leger som aldri skulle ha vært i nærheten av pasienter, jeg er blitt hånet, ledd av, blitt tilbudt lykkepillen etc. Men nå kan jeg slå meg selv på brystet og si at jeg vant: JEG HAR VUNNET KAMPEN!!!Blir jeg frisk, se det må jeg vente med å få svar på, men det er som en tung bør er fjernet fra mine skuldre, jeg kan se fremover med forventning om ikke annet. Tenk om jeg blir smertefri, tenk om jeg kan gå en tur igjen, ta en storbyferie og gå på sightseeing. Det er lov å drømme idag. Men jeg er også realistisk, men ikke i dag. ' Til alle dere, ikke gi opp, stå på, Og en annen ting: Det var her,i dette forumet at jeg skjønte at jeg hadde hatt rett hele tiden, det var da min kampvilje satte inn for alvor. Så takk alle sammen for alle innlegg og ikke minst du Mosken som står på.Lover åvære mer aktiv fremover så dere skal få høre hvordan det går med meg. I kveld skal jeg kose meg med litt rødvin, det har jeg fortjent.!!! En stor hilsen fra Syskje |
|||
|
|
||||
Titten1 |
Re: Nå starter jeg på behandling, endelig HURRA ! | #9 | ||
|
Hei caroline!
Synes nesten det er utroligt hvis du har gått i 3 år uten og bli testet for borrelia, når du har så mange symptomer som er forenelig med en borreliainfeksjon og at de vet andre undersøkelser ikke har funnet noget galt. Nok om det, nu vet du hvad som feiler deg og da er der håp bare du får rett og lang nok behandling. Jeg har også vært syk i nærmere 3 år, men har testet negativt på alle blodprøver og spinal punksjon. Blodprøver er løbende blitt tatt, da jeg selv har hatt mistanke om borrelia, siden jeg fikk flåttbitt sommeren 2004. Vil også gerne si takk til Mosken og dere andre som har hjulpet meg på veien videre. Jeg trodde jo på legerne og nevrologerne som hårdnakket har sagt at det er en umulighet at ha en borreliainfeksjon når til og med spinalpunksjonen var negativ. Slo meg lenge til ro med det. Leste lidt på nettet og endte også opp her og da begyndte kampviljen på nytt. Har testet positivt på Bowen-testen og på Vestfold sykehus (Western blott) Begyndte med behandling for 6 uker siden, men er ikke blitt noget bedre etter den kombinasjonsbehandling: 3x400mg flagyl +3x250mg azitromax. Hvis ikke jeg merker bedring i løbet av de neste 14 dager skal jeg begynne på en ny kombinasjonsbehandling. Jeg har hatt kontakt med vestfold Sykehus og har fått 4 forskjellige kombinasjonmuligheiter til behandling, så om der ikke sker mirakler i løbet av de neste 14 dager begynner jeg på ny behandling. Håper til slut at du Caroline vil få rigtig og langvarig nok behandling så du snart blir bedre, men har selv forstått at det tar tid, så vi må være tålmodige. |
|||
|
|
||||
Caroline |
Re: Nå starter jeg på behandling, endelig HURRA ! | #10 | ||
|
Hei til deg også Titten!
Takk for omtanke og råd. Jeg leser med interesse hvordan du selv har opplevd det. Jeg har faktisk hatt en nesten smertefri dag i dag. Hoft og fot var aldeles smertefri når jeg stod opp. Helt til jeg satte meg ned i en stol i stua. Da kom smertene snikende i høyre hoft....når det først er utløst stopper det ikke selv om jeg reiser meg opp. Det bare øker åøker i styrke, sprer seg nedover i foten, og til slutt er foten så tung så tung og omsluttet av smerte. Smertene i rygg/ skuldrer er peanøtter i forhold til hoften og foten. Men utpå dagen avtok det i styrke, og jeg har fungert fint resten av dagen. Helt utrolig....første gang på lang tid. Jeg tar helst ikke smertestillende fordi jeg vil heller at smertene skal tvinge meg til å være aktiv i opptrening og behandling. Har hatt 4 kiropraktorbehandlinger (i tillegg til fysikals behandling) i det siste å det føler jeg hjelper utrolig bra, for jeg har hatt sterke refererte smerter i over- og underarmer når jeg trener. De smertene er omtrent borte nå. Han løser også opp i hoftepartiet.......blokkeringer som kan utløse nervesmerter. Det er egentlig ganske typisk med gode dager innimellom som gir håp om bedring, å da er det så fryktelig tungt å oppleve når de dårlige dagene slår til igjen. Men jeg har fått et håp om at det jeg opplever er midlertidig. Borreliaen skal ut av denne kroppen....helst i dag!! Masse hilsen Caroline.
|
|||
|
|
||||
siggh |
Re: Nå starter jeg på behandling, endelig HURRA ! | #11 | ||
|
Syskje og Titten:
Så glad jeg ble når jeg leste at dere får behandling!!! Og så bra at SiV ikke bare gir deg en kur og ferdig med det, men vil prøve ut forskjellige kombinasjoner. Det er jo helt utrolig at det kun er SiV som driver og behandler borrelia på denne måten. Har vært i kontakt med nevrologen min som har snakket med infeksjonsmedisiner på Haukeland - og de ønsker ikke å følge meg opp fordi de ikke skjønner den behandlingen jeg får, og kan heller ikke anbefale den. Nevrologen min er veldig ivrig påå følge meg opp - mistenker at det er mest for å få meg til å slutte med antibio. Lurer påå sende en mail til Brorson for å høre om det vil være noen ide for nevrologen min å kontakte en infeksjonsmedisiner ved SiV. Så kan han ihvertfall få høre at flagyl + oxytetra ikke er en ukjent kombinasjon lenger. Nyt helgen og feire dere som får hjelp!! Det var så godt å høre!!!
Og ja: dere kommer til å bli bedre. Hold ut! Stor
klem fra sigrid
|
||||
|
|
||||
Diamant |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #12 | ||
|
Noen andre som er mye plaget av bivirkninger av
medisinene?
Har skrevet her at jeg tror behandlingen nå virker, men er desverre ikke i noen god form nå. Jeg tror det er medisinene som gir bivirkninger som mye diare tretthet, hodepine og kvalme. Jeg har nå begynt å tvile på behandlingen og er fristet til å slutte men vet det er dumt , dette er jo det eneste jeg har å forholde meg til. Tror det bare meg her som bruker plaquenil og doxylin. Kanskje jeg kan bytte kombinasjon, men da er det vel lurt å få legen min til å kontakte Brorson igjen. |
||||
|
|
||||
Titten1 |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #13 | ||
|
Hei Siri!
Godt at du endelig har fått svar. Spennende å hører forsettelsen. Håper du deler den med oss. Da venter du vel på et behandlingsopplegg? Får håpe du snart blir bedre da. Lykke til. Til deg diamant! Forstår du er oppgitt, når du ikke merker nogen forandring til behandlingen............. Er selv i samme situasjon etter snart 2 måneders behandling. Merker ingenting av det ene eller det andre. Synes bare formen er dalende. Muligt vi får feil behandling, da jeg har forstått det sånn at der finnes flere kombinasjoner mot infeksjonen. Jeg rekner med at jeg innen kort tid får lov å prøve ut en ny behandling. Skal hører hvad legen min siger i morgen. Har forskellige foreslag, men vet ikke hvad han siger til å begynne med andre saker. Er så utålmodig her jeg, hvornår har dere andre merket bedring etter dere har begynnt med behandling? Til tider strefer tanken meg om en kan være sikker på at vet positiv bowen og western blot så er det borrelia som feiler meg. Tænker jo lidt sånn siden der ikke sker noget i forbinnelse med behandling, Men hvad som ellers skulle feile meg vet jeg ikke, men lurer stadig. Nogen som er blitt tilnærmet friske her og hvor lang tid må en rekne med. Er så oppgitt over denne kampen. Hvad hjelper det at jeg skal til infeksjonsmedisiner på haukeland, når de ikke vil eller kan stå inne for nogen behandling.............. Vet ikke om det er vits i å møte opp til denne timen engang. Det hele er ganske så håpløst, siden det bare er i Tønsberg de har greier på behandling. |
|||
|
|
||||
Diamant |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #14 | ||
|
Det er som om jeg skulle sagt det selv
Titten.
Virker som vi er på samme stadiet nå. Jeg må nå snart ta en avgjørelse om jeg skal fortsette studier, er sykmeldt fra jobben. Å gå sånn som vi gjør nå føles som å sette livet på vent, og jeg blir jo ikke yngre. Jeg savner mine gode arbeidskolleger så mye. Vi får klore oss til håpet og holde sammen........ og trøste hverandre En liten ting til: Jeg er blitt så tørr i øynene og i huden, spesielt pannen(rødlig utslett) Kan det være medisineringen? Jeg bruker gode kremer i ansiktet. |
||||
|
|
||||
Titten1 |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #15 | ||
|
Hei syskje, så bra at du har vunnet kampen
etter at du har kjempet i så mange år. Skal bli
spennende å få være med på
forsettelsen. Håper du snart vil bli
bedre.
Vi er snart mange som er begyndt eller nærmer seg behandling. Vi får holde sammen og oppmundre hverandre, for dette her går tregt. Lidt interessant med de ulike behandlingsmuligheter. Håper dere skriver lidt om hvilken behandling der har fått anbefalt, når dere kommer så langt. |
|||
|
|
||||
siggh |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #16 | ||
|
Hei!
Jeg har nå gått totalt 7 måneder på antibiotika - startet med lav dose vel å merke. Da jeg begynte på flagyl+oxytetra "brøt helvete løs" føltes det ut som. Jeg syntes heller jeg ble generellt verre enn bedre. Det var forferdelig - fordi jeg ville jo bli bedre ikke verre. Men etter ca 3 mnd på oxytet/flagyl så endret det seg dramatisk. Jeg kunne plutselig kjenne at jeg fikk mer energi og kan nå gå turer på ca 1 time i friskt tempo :) Så til dere som nå føler dere verre og lurer . .. det som er hypotesen er at om man har vært syk lenge og mange symptom, så har man antagelig også mange spiroketer i kroppen. Når de dør, så vil det føre til at "bakterieavfall" kommer ut i kroppen (vet ikke det proffe ordet). Da vil kroppen reagere negativt på dette. Så jo flere bakterier som dør, jo verre vil det kjennes. Og jo lenger tid vil det ta før kroppen kan begynne å "kjenne seg frisk" igjen. Det jeg til min store skuffelse oppdaget, var at antibiotikaen ikke er en mirakelkur for meg, når man tenker tid. Dette går seinere og tar lengre tid enn jeg hadde håpet på. Men så lenge det går framover er jeg glad for at jeg får behandling. klem sigrid |
||||
|
|
||||
siri05 |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #17 | ||
|
Takk Sigrid for at du deler din kompetanse med oss
andre...Du har vært til stor hjelp.
![]() Etter å ha fått min positive borrelia Western blot-test ,ser jeg frem til videre forklaring og selvfølgelig håp om behandling.. |
||||
|
|
||||
Titten1 |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #18 | ||
|
Takk igjen Siggh for at du svarer. Du har vært
til stor hjelp for meg i mit forløb, for dette er
ikke enkelt.
Ser at ting går sent for deg også, men du blir stadig bedre og det gir da et stort håp om å bli tilnærmet frisk på sikt. Krysser fingre og tær........... Hvordan dårlig blev du, når det stod på som værst med behandlingen? |
|||
|
|
||||
syskje |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #19 | ||
|
HEI alle sammen
Nå er jeg igang med behandling, startet igår! så nå krysser jeg alt jeg har av fingre og tær. Var hos legen igår, fikk lese brever fra Bjark som konkluderte med at jeg skal gjøre som følger: 20 dager med dimoxyn (skriver det sikkert feil nå, men orker ikke å gå opp trappene for å sjekke) deretter 20 dager med Flagyl og så 20 dager med dimoxyn. Så en stor hestekur er på gang, så får vi se. Ikke noe kjekt å lese om dere andre som ikke merker noe bedring. Håper det vil snu for dere. Etter denne kuren skal vi sende nye prøver til Tønsberg, så får vi sammenligne resultatene, og DET blir jo veldig spennende og interessant. Så vi er igang, får støtte hverandre så godt vi kan. Ha en fin
kveld.Syskje |
|||
|
|
||||
Caroline |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #20 | ||
|
Jeg kan bare snakke ang meg selv, for jeg leser jo
at vi som har fått konstatert borreliose opplever
mye likt, men også noe forskjellig.
Jeg opplever nå at kiropraktoren gjør underverker med meg. Det er progresjon i det. Det har jeg ikke opplevd hittil med egentrening og fysikalsk behandling.....mer ett skritt frem og ett skritt tilbake. Nesten nyttesløst, å så inderlig motløst. Kroppen har bare sagt: "nei, nei, nei.." når jeg trener. Etter undersøkelse sa han at bekkenet var låst....fullstendig låst. Muskler lå i klemme å forårsaket kramper og tunge, brennende smerter. Høyre fot som kjentes å være i "fyr og flamme" (og har vært det i mange måneder) er rolig og bortimot normal nå. Balansetrening sittende på ball (vippe bekken frem og bak gjentatte ganger, vippe til siden, til høyre til venstre, gjør underverker bl.a. Etter å nylig å ha gjennomgått en doxylinkur var jeg så skuffet fordi jeg fortsatt følte meg veldig syk i muskulatur og ledd...hadde nesten panikk for ikke å kjenne bedring snart. Veldig hastverk....men med kiropraktors behandling er det på gli altså. Han løsnet opp blokkeringer i nakken slik at smertene til hodet, øret, kjeven og tinning forsvant. Ikke som dugg for solen, men etter et par dager. Videre i ryggsøylen, skuldrene og albue. Helt utrolig, nå er jeg skikkelig motivert for egentrening. Trening som har vært vondt, er nå bare godt....ikke noe som butter imot. Herlig, herlig. "Borreliose syndrom" burde det hete, for det er så utrolig sammensatt,- det ene forårsaker det andre osv. Et ordentlig svineri å få i kroppen. Ja, det var bare noen ord og tanker fra meg i kveld. Ha en riktig fin kveld venner.
|
|||
|
|
||||
Diamant |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #21 | ||
|
"Borreliose syndrom" ja det burde
det kanskje hete.
Så fint at kiropraktorbehandling hjelper. Jeg skal bestille time hos en naprapat, det har jeg prøvd for en del år siden, og husker at det hjalp veldig godt. Kanskje hodepinen vil bli mindre hvis jeg får knekt opp litt i nakken. Husker han sa at alle burde få knekt opp litt i kroppen en gang i året. |
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #22 | ||
|
Sigrid, på engelsk beskriver de det slik:
.....
Quote:"Die off" var det du kalte " "bakterieavfall". Ikke så dum oversettelse! De fleste får en slik reaksjon i begynnelsen. Godt å lese at dere blir hørt etterhvert! |
||||
|
|
||||
siggh |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #23 | ||
|
Ja, det er godt å høre at flere begynner å få behandling, etter å ha venta så lenge. titten: du spurte hvordan jeg var på mitt verste. Jeg prøvde å svare i forgårs, men da rota det seg til sånn at det ble sletta - og jeg ble sur. Så et nytt forsøk idag!På mitt verste så verka rygg, skulder, nakke, bein - kort sagt omtrent hele kroppen hadde en intens "influensa-verking". Beina ville ikke gå så veldig langt, og jeg var temmelig sløv. Hodet var tungt med press på bihulene i kinna og panne, og tankene ganske så surrete. Det eneste jeg var god for de dagene var å sitte inne og se på tv/ dvd. Hadde også ofte en intens sitring i kroppen. Akkurat som om jeg hadde fått i meg mye kaffe. Og tankene surret i vei konstant - jeg var helt utslitt mentalt men fikk ikke sove. Kroppen kjentes som den var skikkelig stressa, sov et par-tre timer, drømte masse og våkna. I tillegg så fikk jeg noe helt syke greier mentalt; når jeg snakka med folk eller så på tv, så såg jeg også i tankene mine ett tastatur og hendene mine som prøvde å skrive det som ble sagt. Veldig stressende da jeg ikke klarer å skrive så fort som man snakker. Jeg mista matlysten, ble nedfor og tålte lite motgang - følte at hele verden var i mot meg for den minste lille ting. Hadde også veldig problemer med øynene mine - noe jeg fortsatt sliter med enkelte dager - blikket mitt "dirrer" veldig. Jeg kan lese en setning, men så midt i setningen så stopper blikket opp og jeg klarer ikke å lese videre fordi øyene/synet dirrer. Veldig merkelig og slitsomt. Tror det var det? Det er så rart for i skrivende stund føler jeg meg ganske ok. Da glemmer jeg hvordan det er å være skikkelig dårlig. Det er da det er godt med gullfisk-hukommelse. Kan nyte de gode stundene maks fordi jeg glemmer de dårlige. Men kjipt når jeg er dårlig -da glemmer jeg de gode periodene. :-) syskje: lykke til !! |
||||
|
|
||||
siggh |
Re: Flått Borreliose - Borrelia - Lyme - informasjon tråd nr | #24 | ||
|
Nå har jeg nettopp snakket med AW i england.
Om 4 uker skal jeg skifte behandling og gå over
på en av Brorsons "kurer": 2 uker amoxi, 2 uker
doxy, 2 uker fasigyn og 2 uker pause. Så gjenta.
Er veldig spent på hvordan dette blir. Nå har jeg ikke hatt disse fæle herxene på mange uker, så jeg går og venter på at det skal skje igjen. Egentlig er det betryggende når jeg får slik fæl reaksjon, da vet jeg at noe skjer. | ||||