Ny artikkel i Tidsskriftet: www.tidsskriftet.no/pls/l...ID=1438948
Min lege mener det ikke er noe behov for å sjekke levra.
Bør jeg ta det opp igjen med han?
Jeg tar 3-6 paraseth + andre medisiner hver dag, det har jeg gjort i to år.
Anne
| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
ennanits |
Er paracetamol levertoksisk også i små doser? |
Lead | ||
|
|
Dette bør vi passe på vi som tar smertestillende.
Ny artikkel i Tidsskriftet: www.tidsskriftet.no/pls/l...ID=1438948 Min lege mener det ikke er noe behov for å sjekke levra. Bør jeg ta det opp igjen med han? Jeg tar 3-6 paraseth + andre medisiner hver dag, det har jeg gjort i to år. Anne
Last Edited By: eli58 04/14/07 08:34.
Edited 1 time.
|
|||
|
|
||||
BeritE |
Re: Er paracetamol levertoksisk også i små doser? | #1 | ||
|
Ja Anne, dette bør du ta opp igjen
![]() Mariatistel er forresten en bra urt å ta for at lever skal jobbe bedre med utskilling av uønskede stoffer. Bra for alle medisinbrukere ![]() Berit |
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
Re: Er paracetamol levertoksisk også i små doser? | #2 | ||
|
Anne, det bør du absolutt! Norske leger er alt
for glad i paracet. Selv sterkere smertestillende er
blandet med paracet. I USA er man mye mer obs på
dette og har andre blandinger.
Hvis du i tillegg drikker alkohol, selv i små mengder, er dette en dårlig kombinasjon med paracet. Jeg har høye leververdier og forsøker å begrense paracet midler. Milkthistle, som Berit nevner, bruker jeg hver dag. |
||||
|
|
||||
mokris |
Re: Er paracetamol levertoksisk også i små doser? | #3 | ||
|
3-6 paraset over to år høres mye
ut
Det
står jo også på pakken at langvarig bruk
kan gi leverskade.Hvis det er noe med leveren er det ofte
at det hvite i øyene blir gul.Ellers er paracet en helt ok medisin for og ta av og til når en har veldig høy feber.Ellers er det bedre å la feber være feber.Dette er kroppens reaksjon på bakterier og virus.Disse trives derfor ikke når kroppstemperaturen er for høy.Feber er kroppens eget forsvar. Monica |
||||
|
|
||||
Tonemor |
Re: Er paracetamol levertoksisk også i små doser? | #4 | ||
|
Jeg bruker også fra 2-6 paracet daglig, sammen
med ibux og har aldri blitt sjekket for leververdier...og
jeg har også brukt det i mange år. I tillegg
til Paralgin forte og Voltaren.
Hmmm jeg burde vel egentlig forlangte det selv, men man kan ikke huske alt bestandig selv om man er ![]() Hilsen Tone |
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
Re: Er paracetamol levertoksisk også i små doser? | #5 | ||
|
Paralgin Forte inneholder vel også
paracetamol. Voltaren er ikke helt god for leveren heller
(har selv fått svi for det). Så Tone, det betyr
3 midler som går på leveren ...synes det er
skandaløst at du ikke sjekkes 1 gang i året.
Nok et eksempel på lege forsømmelse i dette
landet.
Jeg lærte ikke om dette før jeg startet forumet her og ble kjent med Kit som lærte meg om dette. |
||||
|
|
||||
eli58 |
Re: Er paracetamol levertoksisk også i små doser? | #6 | ||
|
Fastlegen sjekker leververdien hos meg uten att jeg
ber om det,jeg og bruker voltaren og det er han som
skrivr ut resepten så da får han følge opp
leververdiene også
|
||||
|
|
||||
bodildj |
Re: Er paracetamol levertoksisk også i små doser? | #7 | ||
|
Jeg tar oxo blodprøver 1 gang i året og
da sjekkes oxo leveren
|
||||
|
|
||||
DISCLAIMER: The materials and information on this server are intended to provide general information for you. That includes any information posted by our medical consultant. At no time should information on this board be used to diagnose medical conditions, taken as specific medical advice nor do our medical consultant endorse specific products, treatments or services mentioned within. Please consult your physician on specific medical questions. Do not use the information given on these pages as a substitute for a physician consultation or as a substitute for consulting an attorney or a lawyer. All information on this server is provided without warranty of any kind. Further, we do not warrant, guarantee, or make any representations regarding the use, or the results in terms of correctness, accuracy, reliability, currentness, or otherwise. The owner of this website, it's medical consultant, administrator, moderators or attorney shall not be held liable for any damages incurred as a result of statements made from within this website.
This is a non profit self help and discussion group. The owner of the board, the administrators or moderators take no responsibility for any user breaking the Yuku terms of userconduct. This is including, but not limited to, email or otherwise transmit any Content that (1) is unlawful, threatening, abusive, tortious, defamatory, obscene, libelous, or invasive of another's privacy, (2) consists of instructional information on illegal activities, including, but not limited to, hacking, cracking, and phreaking; (3) violates or infringes in any way upon the proprietary rights of others, including, without limitation, copyrighted software, music, photographs, text, videos or artwork.
This board is not a forum for announcing or discussing suicides. Any kind of suicide threat posted at our board will be removed. This is a volunteer support group only. We are not responsible for any suicide threats or interventions of any kind.
©Copyright 2007: The owner of the board has the copyright to all graphics material on the board, unless the graphics has been posted/created by another person or something else have been said. It is not allowed to copy any graphic material posted on the board. Remote linking to any graphic material on the board is not allowed either.
Chronic pain, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, CFS, ME, backproblems, support groups, kroniske smerter, Fibro, Fibromyalgi, ryggsmerter, ryggproblemer, kronisk utmattelses- syndrom.
Abbreviations: CFIDS - Chronic Fatigue Immune Dysfunction Syndrome, ME - Myalgic Encephalomyelitis, FMS - Fibromyalgia Syndrome