Se borrelia tråd 1
Borrelia tråd nr 3
Del erfaring, spørsmål osv..så kanskje vi kan hjelpe hverandre.
Ikke glem websidene vi har på norsk:
www.mosken.com/borrelia.html
no.wikipedia.org/wiki/Borrelia
| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
Sunshine56 |
Flått - flåttbitt - Borreliose - Borrelia - tråd nr 2 |
Lead | ||
|
Dette er tråd nr 2 om Flått, Borreliose og Borrelia. Den første er nå blitt så lang at vi er nødt til å lage tråd nr 2.
Se borrelia tråd 1 Borrelia tråd nr 3 Del erfaring, spørsmål osv..så kanskje vi kan hjelpe hverandre. Ikke glem websidene vi har på norsk: www.mosken.com/borrelia.html no.wikipedia.org/wiki/Borrelia
Last Edited By: Sunshine56 04/14/07 18:57.
Edited 9 times.
|
||||
|
|
||||
Unregistered(d) |
Flått - flåttbitt - Borreliose - Borrelia - Lyme - tråd nr 2 | #1 | ||
|
Da er spinalprøven og mange glass med blod
avlevert på Tønsberg sykehus.Alt gikk uten
komplikasjoner av noe slag..Lå 10 min etter
spinalprøven,men egentlig kunne jeg opp og hoppe med
en gang...Litt vondt i hodet første dagen,men er
nå helt bra..(3.dag)
Det sykehuset er bare helt fantastisk.Lovet meg å gå så langt med borreliaprøve som det gikk an..fant de noe,så var det innleggelse på medisin.De skulle også sjekke alt som var mulig ut fra spinalprøven..av andre nevrologiske sykdommer.. Det blir spennende dager fremover.. Og...spinalprøve er IKKE vondt..mye verre å få bedøvelse hos tannlegen.. ![]() Tok ca 14 dager før prøvene ble klare.Fant de borrelia skulle jeg få direkte beskjed,og legges inn på medisin. Ellers så får fastlegen epikrisen,og om event.andre funn. |
||||
|
|
||||
syskje |
Re: Flått - flåttbitt - Borreliose - Borrelia - Lyme - tråd | #2 | ||
|
Jada, så jeg at det var laget ny tråd
her?, nei!!!!
lover å skjerpe meg Syskje Limer inn Syskje siste replikk på tråd 1: Siri så flott , må si at jeg har tenkt litt på spinalprøven om det er så smertefullt som noen sier, ble veldig beroliget nå. Er en stor pyse på det området!!!!!!! Eurora, jeg så litt for meg at vi kanskje var der samtidig, men det går vel ikke nå. Lurer på hvor lang tid det tar før jeg får vite noe. Er utålmodig nå! Siggh: Takk for at du delte med oss "smørbrødlisten "din. Ble nesten svett. ønsker deg lykke til, og krysser fingre for at dette vil hjelpe deg både på kort og lang sikt. Ellers tatt meg fri fra jobb idag, er kjempefint vær i Bergen, og jeg har tenkt å nyte helgen til fulle. Ha en strålende helg Syskje |
|||
|
|
||||
TULIPANEN |
trenger gode råd, forslag..... er kjempefortvilet | #3 | ||
|
oppsummering: hadde et utslett på låret
for ca 2 måneder siden, har ikke sett noen
flått. Gjorde ingentiing med det da, men for ca 5-6
uker siden begynte jeg å merke at kroppen ikke var
som den skulle. Tok ryggmargsprøve på SUS, den
ble negativ.(Elisa metoden) Etter å ha lest her om
denne metoden, krevde jeg nye blodprøver som skulle
sendes til Tønsberg.Jeg fikk 15 dagers antibiotika
kur. Dette ble gjort for 4 uker siden. Jeg har vært
veldig sikker på at det var borrelia. Idag skulle
jeg inn på kontroll på sykehuset, jeg var godt
forberedt og hadde nedskrevet hvilke behandling jeg burde
få.( har lest på forumet her)
Da jeg kom inn, spurde hun meg hvordan det stod til med meg, jeg begynte selvfølgelig å gråte... Jeg hulket frem at jeg ikke var iform... Jeg spurde om svaret på blodprøvene...de var negative. Hva nå tenkte jeg... Jeg føler meg elendig, men alle prøver viser at alt er fint...Er det bare "inne i hodet" mitt alt er galt. Det hele endte med en haug med nye blodprøver og en avføringsprøve. Hun misstenker at det kanskje kan være Me..... Vet ikke hva jeg skal gjøre nå? Skal jeg slå meg til ro med at det ikke er borrelia? Jeg var innom på en side å leste litt om Me, såg at mange av symptomene var like på Me og Borrelia... Stemmer dette... Er det noen som kan gi meg noen råd, synspunkter, hva gjør jeg nå?? Føler jeg ikke eksisterer, at jeg liksom bare er her... Har tre små barn(6,4,1 år) Føler meg som verdens verste mor....(snufs snufs) Har mest lyst å bare gåå gjemme meg. vær så snill å hjelp meg, er kjempefortvilet.. |
||||
|
|
||||
siggh |
Re: trenger gode råd, forslag..... er kjempefortvilet | #4 | ||
|
Tulipanen:
Om du tenker som så at det er borrelia så er eneste måten å sikkert finne det ut påå gå på antibiotika med riktig dosering over flere uker. Noen merker forskjell etter et par uker, for andre vil det ta flere uker. Flere har fått først en ME-diagnose og senere borrelia-diagnose. Jeg stod i faresonen for å få ME-diagnosen, for symptomene ER overlappende. Mange like. Og alle prøver kan se helt ok ut selv om du har en borrelia-infeksjon. Det er et av problemene. Det høres ut som du er temmelig fortvila nå. Jeg sender dg en PM. Og, dersom det er borrelia så vil du kunne bli såååå mye bedre. Klem Sigrid |
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
Re: Flått - flåttbitt - Borreliose - Borrelia - Lyme - tråd | #5 | ||
|
|
||||
TULIPANEN |
Re: Flått - flåttbitt - Borreliose - Borrelia - Lyme - tråd | #6 | ||
|
jeg har jo som sagt vært forvirret når
det gjelder hva som feiler meg. Har hele tiden vært
sikker på at det var borreliainfeksjon, men alle
prøvene har vært negative. Da begynte legene
å tenke på Me. Det jeg synes har vært
merkelig er at alle symptomene har kommet etter dette
utslettet. Har derfor ikke slått meg til ro med at
det ikke er borrelia. Igår kveld sendte jeg en mail
til Brorson. Jeg skrev om symptomer, om utslettet, om de
negative prøvene, hva som stod i epikrisen, hvilken
behandling jeg hadde fått osv. jeg spurte han om han
trodde at jeg kunne ha en borreliainfeksjon i kroppen
selv om prøvene har vært negative.
Dette fikk jeg til svar:Har men det sirkulære røde utslett som øker på og er mere enn 5 cm, regnes det som sikkert å være boreliainfeksjon. Kun 30-50% vil være positive på blodprøven de første 4-6 uker. Har man dette utslettet skal man behandles uansett laboratoriesvar. Den behandlingen du har fått er den vanligste i tidlig fase og de fleste blir bra. Det er imidlertid 10-30% som ikke helbredes eller etter midlertidig bedring får tilbakefall. De symptomene du nevner passer veldig bra med en borreliainfeksjon. Du sier imidlertid ingen ting om behandlingen hadde noen effekt. Din fastlege bør ta kontakt med infeksjonsmedisiner med kunnskaper om borreliose for eventuelt videre prøvetaking og vurdering om du skal behandles videre. Antibiotikabehandling tidlig i sykdomsfasen kan også avbryte antistoffutviklingen. Serologi er bare et hjelpemiddel klinikken er det viktigste for vurdering. Her i Tønsberg bruker vi kombinasjonsbehandling hvor flagyl er en av midlene. Jeg må innrømme jeg ble litt lettet. Fikk litt kamplyst nå. Vet ikke helt ennå hvor jeg skal starte. Fant ut, etter mailen fra brorson, at jeg ble testet i underkant av 4 uker etter jeg oppdaget utslettet..... Hva sier dere? Hvordan tolker dere dette? |
||||
|
|
||||
TULIPANEN |
Re: Flått - flåttbitt - Borreliose - Borrelia - Lyme - tråd | #7 | ||
|
noen som kjenner til noen infeksjonsleger med gode
kunnskap til Borreliose på sus (stavanger)?
|
||||
|
|
||||
siggh |
Re: Flått - flåttbitt - Borreliose - Borrelia - Lyme - tråd | #8 | ||
|
Tulipanen:
Du har vært hos en spesialist, har du ikke? Hun kan jo ta kontakt med en spesialist ved Vestfold for å få råd? Uansett vil det ikke skade å ta en ny blodprøve, selv om en neg vil kunne ta seg dårlig ut.. sigrid |
||||
|
|
||||
TULIPANEN |
Re: Flått - flåttbitt - Borreliose - Borrelia - Lyme - tråd | #9 | ||
|
hei siggh.
har fått ny mail fra Brorson. Han ba fastlegen ta kontakt med en infeksjonsmedisiner i Tønsberg. Så da hører vi på Brorson ![]() |
||||
|
|
||||
Unregistered(d) |
Re: Flått - flåttbitt - Borreliose - Borrelia - Lyme - tråd | #10 | ||
|
Lurer på om noen av dere med/eller med
mistanke om borrelia ,noen gang har hatt "virus
på balansenerven" ?
|
||||
|
|
||||
Unregistered(d) |
Re: Flått - flåttbitt - Borreliose - Borrelia - Lyme - tråd | #11 | ||
|
www.karolinska.se/upload/..._yrsel.pdf
på side 35 står det at borrelia kan være årsak.. Jeg hadde den "virusen" 5 år etter jeg antagelig fikk flottbitt...men ante ikke hva det var.Legen jeg da hadde trodde vel det var "nerver".Hadde mange merkelige symptomer på den tiden..og.. Først senere fikk jeg greie på hva det var,da en veninne fikk det samme..og hadde en lege som forsto. Hun har fått MS-diagnose...og fikk greie på at den virusen" antagelig var første symptom..Man begynner og ane en sammenheng her...og det tror jeg nevrologen i Tønsberg også gjorde..venter spent på svar ..kan nok ta ett par uker til. |
||||
|
|
||||
TULIPANEN |
eksem/utslett | #12 | ||
|
har noen av dere med borrelia infeksjon problem med
utslett/eksem??
|
||||
|
|
||||
syskje |
Re: eksem/utslett | #13 | ||
|
Hei
Jeg er alltid veldig hoven i anklene mine, og når jeg er inne i perioder hvor smertene og opphovningen begynner åøke i intensitet, så kommer også et utslett rundt anklene og oppe på fotbladene. Jeg kan også få på andre deler av kroppen, men helst på bena. Jeg var på Kreta i sommer og all badingen i havet tok vekk all utslett, var så deilig. Nå er det på vei tilbake. Syskje |
|||
|
|
||||
Unregistered(d) |
Re: Flått - flåttbitt - Borreliose - Borrelia - Lyme - tråd | #14 | ||
|
"virus på balansenerven" har
du som regel en gang,og du glemmer det aldri.Kommer som
lyn fra klar himmel....og varer mer eller mindre i dager
og uker. Jeg ble ikke helt bra før etter 5-6 uker.
Les i den linken jeg la ved. s 35 tror jeg..
Det står i det hele tatt mye om svimmelhet i den artikkelen. Ang.utslett så har jeg ikke hatt noe særlig etter det første som kalles EM. Men mye kløe uten utslett,det har jeg hatt. Nå må det legges til at jeg ikke har fått noen borrelia-diagnose..men venter på svar. Det kan være mye annet som skjer i kroppen og nervesystemet. |
||||
|
|
||||
TULIPANEN |
utslett | #15 | ||
![]() jeg begynte å få utslett på lørdags kveld. Begynte på underarmene, og spredde seg videre til mage lår, baksiden av føttene og ned på fotbladene og anklene. Det klødde veldig, og huden var helt rød og varm. om morgene var øynene hovne. Reiste til legevakten igår, han sa at jeg reagerte på pencilinen jeg går på(apocolini). Denne pencelinen har jeg aldri reagert på før Han mente
det var elveblest. Tok en zyrtek - dette hjalp.
Begynte igjen i går kveld å"flamme"opp igjen på armene og på fotbladene/anklene. Samtidig hadde jeg vondt i helene når jeg gikk.... I dag når jeg våknet er jeg fortsatt rød på fotbladene, vondt under føttene, og varm i ansiktet. Det føles som jeg er solbrent. Varm på huden , men fryser innvendig liksom. Leste et sted at du kunne få elveblest dersom du hadde en infeksjon i kroppen... Noen andre som kjenner til dette? Har heller ikke fått diagnosen borrelia ennå, men jobber med saken. ![]() |
||||
|
|
||||
Unregistered(d) |
Borrelia | #16 | ||
|
Hei hei !
Har nu kjempet med det norske helsevesen i 2 år. Fikk sommeren 2oo4 et flåttstikk og som jeg ikke var klar over før jeg fikk den meget omtalte ringen på låret som vokset til 8 cm. i diameter. Ringen var synlig i mindst en måned. Fikk en 14 dagers antibiotikakur. Er etterhvert bare blitt dårligere og dårligere og symptomerne er mange og rare,som jeg kan komme tilbake til senere. Fikk etterhvert kranglet meg til en spinalpunksjon, som desværre var negativ. Legen ønsker derfor ikke å henvise meg videre til Tønsberg, da han mener det er et hån mot haukeland og sende en blodprøve til Tønsberg. Noget jeg selvfølgelig ikke er enig i. Orker ikke å krangle mere mot leger og hvem som vet bedst, men reiser til Danmark i høstferien og har fått time hos Marie Krovn. Ho er lege og forsker på dette, noget dere sikkert har lest herinne. Ho sender prøven til USA: det er en såkaldt Bowen-IF test. Andre med erfaringer som evt. har tatt denne test? Skal fortelle lidt om meg og hvad som plager meg, når jeg har fått sovet lidt på dette. ![]() |
||||
|
|
||||
Unregistered(d) |
Borrelia | #17 | ||
|
Ingen som har erfaring eller testet seg i Danmark
hos Marie Krovn.?
|
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
Re: Flått - flåttbitt - Borreliose - Borrelia - Lyme - tråd | #18 | ||
|
Det var takket være henne at jeg fant Brorson
og Tønsberg. Har hørt mye bra om henne.
|
||||
|
|
||||
siggh |
Re: Flått - flåttbitt - Borreliose - Borrelia - Lyme - tråd | #19 | ||
|
Samme her som Mosken; Marie Kroun hjalp meg videre
med Brorson og satte meg i kontakt med noen andre i Norge
som har hjulpet meg (privat)
Jeg har hatt mye problemer med utslett; særlig i ansiktet. Det kommer og går som det selv vil. Eneste som hjelper er hydro kortison. Merkelig nok er det venstre øye som er mest plaga. Høyre øye får som regel være i fred. |
||||
|
|
||||
Unregistered(d) |
Symptomer | #20 | ||
|
Hei hei!
Til dere som har slitt med borrelia infeksjon! Hvilke symptomer hadde dere før dere fikk konstateret borrelia? Reiser som nævnt tidligere til Danmark og skal ta denne Bowen testen hos Marie Kroun. Mine symptomer er mange og uforståelige. Influensa syk med lett forhøjet temp. i perioder. Konstant vondt i skuldre, nakke bakhode og nederest i korsryggen. Av og til sviing og brennende fornemmelser. Perioder med diare'. Lite appetitt, kvalm og oppblåst mage. Av og til kulderistinger som går gjennem hele kroppen selvom en føles varm. Svettebyer ved mindste anstrengelse. Andpusten og hjertebank vet minimal anstrengelse. Ben tunge som bly og en mer eller mindre konstant sitring som føles langt inne i kroppen. kognitivt svikt, konsentrasjon og hukkommelses problem., forvirring og store problemer med synet, tåkesyn, dobbeltsyn. tidvis svimmelhetsanfall og trykk i højre øre, som om det "gurgler" inne i øret. Murring og press (trykk) fremme i ansiktet, spesielt frem mot højre kjeve og nesen. Nummen i ansiktet og under hode skallen. Dårlig søvn våkner mange gange i løbet av natten og kjenner på de nævnte symptomer. Nogen som kjenner seg igjen og har lyst å skrive lidt tilbake om hvordan dere opplevde tiden før dere fikk konstateret borrelia.
|
||||
|
|
||||
Alina 1947 |
Re: Borrelia | #21 | ||
|
Til dere som har virus på balansenerven. Har
dere vært skikkelig undersøkt? Det er mange
tilstander i kroppen som gir balanseproblemer. Jeg selv
har Miniers syndrom, det er som og kjøre karusell i
høy hastighet, eller ligge og klamre meg fast i
sengekanten for det kjennes ut som jeg skal bli kastet ut
av sengen. Alina 1947
|
||||
|
|
||||
Unregistered(d) |
samme spörsmål | #22 | ||
|
jeg lurer også på om jeg skal ta kontakt
med stavanger sykehus for å få
undersökning, men det avhenger om det finnes
infeksjonsleger med kunnskap om borrelia der. Så jeg
lurer litt på det samme..
kan jeg spörre om du vet noe mer om det..? |
||||
|
|
||||
Unregistered(d) |
Borrelia | #23 | ||
|
Hei hei!
Jeg skrev mail til brorson på vestfold sykehus i Tønsberg. Forklarte situasjonen min som han hadde stor forståelse for: Som svar fikk jeg:Det greieste ville være om fastlegen din tar kontakt med infeksjonsmedisiner i tønsberg, hvor vi har spesielt mye erfaring med borrelia og legger frem problemstillingen. Det vil da være mulig å få undersøkt blodprøven med spesielanalyser som er mere sensitive enn hva de bruker på Haukeland. Det er vigtigt at en infeksjonsmedisiner her er engasjert for å tolke resultatene og råd om behandling hvis det evt. skal gies. Rekner med at det var Vestfold sykehus du siktet til og ikke Stavanger.
|
||||
|
|
||||
Unregistered(d) |
Borrelia | #24 | ||
|
Hei!
Titten; Jeg syns det virker rart at du bare har fått en fjorten dagers kur mot borelia. KOm til å lure på hva slags antibiotika du hadde fått..? Jeg fikk ti dagers Apocillin i starten, men den tok bare bort infeksjon i huden. 15 dager med Doxyferm som jeg fikk senere, skulle ta bort infeksjonen i nervesystemet. Jeg syns det er rart at det er så stor avstand mellom det vanlige leger sier skal hjelpe, og det spesialister sier skal hjelpe hva gjelder borelia, når det gjelder mengde og type av antibiotika. Jeg forstår meg ikke helt på når to leger sier til meg at 2ukers Doxyferm kur er helt bra når jeg er så tidlig i Borelia-sykdomsforløpet (3mnder), mens Brorson anbefalte meg via majl 2-4 ukers Ceftriaxone intravenøst kombinert med Fasigyn for optimal effekt. Og Burrascano mener man skal ha mye antibiotika, og individuellt tilpasset. Hvorfor opererer da norske leger med 14 dagers Doxyferm-kurer? Begge de to vanlige legene sa til meg at Doxyferm-kuren mest sannsynlig har kurert bort den boreliaen jeg har i min kropp, da de ikke har hørt om andre som ikke har blitt friske av denne dosen. Håper du får et bra besøk hos Marie Krovn, - det hørtes fint ut..! vennlig hilsen K
|
||||
|
|
||||
TULIPANEN |
Re: Flått - flåttbitt - Borreliose - Borrelia - Lyme - tråd | #25 | ||
|
| ||||