Kun eit kort spørsmål. Er det noen her som har, eller kjenner noen som har, ryggmargstimulator eller smertepumpe i ryggen?
Trulte
| Author | Comment | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
gjerland |
SCS eller smertepumpe? - ryggmargstimulering? |
Lead | ||||
|
Heisan,
Kun eit kort spørsmål. Er det noen her som har, eller kjenner noen som har, ryggmargstimulator eller smertepumpe i ryggen? Trulte
Last Edited By: Allis61 09/25/08 12:57.
Edited 6 times.
|
||||||
|
|
||||||
crps |
det er det | #1 | ||||
|
Last Edited By: Sunshine56 05/03/07 07:20.
Edited 1 time.
|
||||||
|
|
||||||
prillar |
ryggmargstimulator | #2 | ||||
|
Hei. Jeg har operert inn ryggmargstimulator. Fikk
denne operert inn på smerteklinikken Aker S. Virker
bra på nervesmerter. Tar ikke bort smerten, men tar
bort "toppen" av smerten.
|
||||||
|
|
||||||
gjerland |
Re: ryggmargstimulator | #3 | ||||
|
Hei prillar?
Er det lenge sidan du fekk SCS? Eg berre lurar på kor lenge dei held før det blir problemer. Var i kontakt med smerteklinikken på St.Olavs i Trondheim i går . Dei sa dei var slutta med både SCS og smertepumpe for det er berre problem med dei. Eg har sterke neuropatiske smerter i ryggen, men eg vart avfeid på Aker med at dette berre er muskulære smerter. Difor fekk eg verken SCS eller smertepumpe. Ha ein fin dag, både du og dei andre. Trulte. |
||||||
|
|
||||||
prillar |
Re: ryggmargstimulator | #4 | ||||
|
Jeg har hatt SCS i 3-4 år nå. Har aldri
hatt noen problemer med den. Har ikke engang måtte
skifte batteri ( i boxen inni maven). Jeg er veldig
førnøyd med denne og bruker den døgnet
rundt.
|
||||||
|
|
||||||
affei |
Re: SCS eller smertepumpe? | #5 | ||||
|
Hei Trulte. Har hatt SCS i snart 1 1/2 år. Har halvert Dolcontin dosen og kuttet ut Somadril etter jeg fikk SCS. Jeg har et helt annet liv etter at jeg fikk den,selv om jeg fortsatt har smerter,kan det ikke sammenlignes med hvordan det var før. Var til kontroll på St. Olav for en måned siden ,og synes det er rart at det ikke ble nevnt noe om at de har problemer eller at de har sluttet med det. Det er en alle tiders lege jeg er til kontroll hos,og han er veldig flink til å orientere om det meste når det gjelder SCS Det er neurokirurgisk poliklinikk jeg forholder meg til,og det var fra senter for spinale lidelser det ble søkt om at jeg skulle få SCS den gangen. Så jeg er utrolig glad for at jeg var så heldig å få SCS. |
||||||
|
|
||||||
Sunshine56 |
#6 | |||||
|
Last Edited By: Sunshine56 05/04/07 08:51.
Edited 1 time.
|
||||||
|
|
||||||
mokris |
#7 | |||||
|
http://www.spineuniverse.com/displayarticle.php/article1980.html
Finnes masse informasjon på engelsk. Litt dumt fordi det er ikke alle som kan eller orker å lese det. |
||||||
|
|
||||||
noomi1 |
#8 | |||||
|
Indikationer och behandlingresultat for ryggmargsstimulator/SCS
http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=40721&epslanguage=SV Fra artikkeln: "Sedan början av 70-talet har ett stort antal kliniska studier, uförda på förhållandevis väl definierade patientgrupper, publicerats och det är anmärkningsvärt att resultaten har varit mycket samstämmiga. I och med att långtidsbehandling med SCS numer regelmässigt genomförs endast efter perkutan teststimulering har resultaten väsentligt förbättrats och betydelsen av en initial placeboeffekt kunnat reduceras. Det bör vidare framhållas att det finns ett flertal studier som klart visar att de gynnsamma effekterna av SCS kan kvarstå under förvånansvärt lång tid (5-15 år)." Vidare kan man lese: "Smärta efter perifer nervskada anses av många vara den bästa indikationen för SCS med goda chanser till tillfredsställande och långvarig smärtlindring. Denna åsikt delas emellertid inte av alla och vissa författare redovisar relativt modesta resultat i fall av perifer neuropati jämfört med smärta beroende på spinal rotskada." Og: "I de flesta kliniska SCS-studier är lumbosakral rhizopati, smärta vid spinal rotskada den vanligaste diagnosen, och denna anses av många också vara den bästa indikationen. Denna diagnos representerar i praktiken en blandsmärta och flera författare anger att SCS huvudsakligen påverkar den utstrålande neurogena smärtkomponenten." Og: "Vid centrala smärttillstånd beroende på skador i CNS, till exempel ryggmärgsskador och syringomyeli är resultaten övervägande negativa." Klinikkst bruk av yggmargstimulator/SCS http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=40730&epslanguage=SV Fra artikkeln. "En förutsättning för framgångsrik SCS-behandling är en noggrann smärtanalys. I synnerhet gäller detta då smärttillståndet är multifaktoriellt och då endast en eller några få smärtkomponenter kommer att kunna framgångsrikt behandlas. Patienten måste göras medvet om detta förhållande och försöka föreställa sig vad en sådan partiell effekt kan innebära i funktionsvinst och ökad livskvalietet på lång sikt." Her nedan kan du lesa om olika stimuleringsmetoder som brukes for å lindre smerte. Transkutan nervstimulering (TENS) http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=40545&epslanguage=SV Ryggmargsstimulering http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=38807&epslanguage=SV Intrakraniell stimuguage http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=40558&epslanguage=SV
Last Edited By: noomi1 06/19/07 09:50.
Edited 1 time.
|
||||||
|
|
||||||
noomi1 |
#9 | |||||
|
Denna artikell syns jeg både er lettlest og informativ
Ryggmärgsstimulering kan hjälpa smärtepasientar
|
||||||
|
|
||||||
Bettae |
#10 | |||||
|
Har nå fått tilegnet meg bedre innblikk i dette,
|
||||||
|
|
||||||
glakatten |
#11 | |||||
|
Hei Affei.
Takk for svaret du har lagt inn på spørsmålet mitt. No har det seg slik at ryggspesialisten min ved Bergen SpineCenter(BSC) snakker om at eg skal få epidural smertepumpe og ikkje SCS. Eg håper inderleg eg får det for no har eg sårt behov for hjelp. Den siste uka har eg mest ikkje kunne sitte. Når eg spiser må eg henge over bordet på armane. Eg har eit stort problem både i høve SCS og smertepumpe og det er at eg må leve på cortisonbehandling. I og med at eg må ta desse medisinane, så set dei ned imunforsvaret mitt slik at det er så lett for å få infeksjon, og dermed og hjernehinnebetennelse. Det vil eg helst ikkje ha. Frå Aker er eg blitt fortalt at det er absolutt kontraindikasjon med SCS/smertepumpe når ein brukar kortison. Men spesialisten i Bergen vurderer smertepumpe likevel. Så kjem dilemmaet mitt. Skal eg ta sjansen på at det går bra, eller skal eg leve i eit slikt smertehelvette som eg no lever i. På ein måte er ikkje valget vanskeleg, må bere seie ja til dette tilbodet. Uansett affei, det var veldig kjekt å høyre at du har fått hjelp av scs Klem fra Glakatten/ Trulte. Ha ein fortreffelig dag.
|
||||||
|
|
||||||
DISCLAIMER: The materials and information on this server are intended to provide general information for you. That includes any information posted by our medical consultant. At no time should information on this board be used to diagnose medical conditions, taken as specific medical advice nor do our medical consultant endorse specific products, treatments or services mentioned within. Please consult your physician on specific medical questions. Do not use the information given on these pages as a substitute for a physician consultation or as a substitute for consulting an attorney or a lawyer. All information on this server is provided without warranty of any kind. Further, we do not warrant, guarantee, or make any representations regarding the use, or the results in terms of correctness, accuracy, reliability, currentness, or otherwise. The owner of this website, it's medical consultant, administrator, moderators or attorney shall not be held liable for any damages incurred as a result of statements made from within this website.
This is a non profit self help and discussion group. The owner of the board, the administrators or moderators take no responsibility for any user breaking the Yuku terms of userconduct. This is including, but not limited to, email or otherwise transmit any Content that (1) is unlawful, threatening, abusive, tortious, defamatory, obscene, libelous, or invasive of another's privacy, (2) consists of instructional information on illegal activities, including, but not limited to, hacking, cracking, and phreaking; (3) violates or infringes in any way upon the proprietary rights of others, including, without limitation, copyrighted software, music, photographs, text, videos or artwork.
This board is not a forum for announcing or discussing suicides. Any kind of suicide threat posted at our board will be removed. This is a volunteer support group only. We are not responsible for any suicide threats or interventions of any kind.
©Copyright 2007: The owner of the board has the copyright to all graphics material on the board, unless the graphics has been posted/created by another person or something else have been said. It is not allowed to copy any graphic material posted on the board. Remote linking to any graphic material on the board is not allowed either.
Chronic pain, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, CFS, ME, backproblems, support groups, kroniske smerter, Fibro, Fibromyalgi, ryggsmerter, ryggproblemer, kronisk utmattelses- syndrom.
Abbreviations: CFIDS - Chronic Fatigue Immune Dysfunction Syndrome, ME - Myalgic Encephalomyelitis, FMS - Fibromyalgia Syndrome