Jeg er 26 år og har slitt med en ryggskade i nesten 10 år. Først ved utallige sykehusinnleggelser i 2007, der jeg ikke lengre klarte å tisse, fikk jeg kontakt med en ergoterapeut. Hun har vært fantastisk, og har søkt om en masse hjelpemidler til meg. Jeg har bl.a. fått elektrisk hjertebrett til senga (dvs hev- og senkbar rygg), prekestol til innebruk, rullator med underarmsstøtter til utebruk, ståstøttestol (en stol der man såvidt har rumpa innpå, men allikevel står..), lesebrett, sokkepåtager, lang klype, doseteforhøyer til hjemmetoalettet, doseteforhøyer til å ta med på besøk hos andre o.l.
Hun har også hjulpet meg til å søke om to ting til, som jeg tenkte kunne være nyttig for deg å vite om. Det ene er et databord til laptopen min. Det har en u-formet sokkel på to bein, som kan trilles under senga eller en lenestol, og et brett som kan vinkles etter behov, til å ha laptopen på. Tror Mosken har bilde av det på sida si.. For jeg tror det er nettopp det hun har søkt om for meg. (Er ikke helt sikker, ettersom jeg ikke har fått det enda..)
Det andre er en ligge-/løftestol. Denne er elektrisk, og man kan justere benhøyde, setehøyde og rygg separat, i tillegg til at man kan løftes ut av stolen når man skal opp, så man ikke belaster ryggen feil da. Den er ganske dyr i utgangspunktet, og er det eneste hjelpemiddelet som har vunnet en norsk designerpris for sitt utseende, men det skader jo ikke å søke om det, ikke sant? Bare vær obs på at det ikke er nok å ikke kunne sitte, og dermed måtte ha en god stol å ligge i, for det får du ikke dekket. Det aller viktigste er hvorvidt du kan komme deg ned i og opp av en stol selv eller ikke. Men det skader selvfølgelig ikke å nevne dine andre funksjonsnedsettelser heller.. Jeg fikk først avslag på denne, men ergoterapeuten ble illsint, og har hjulpet meg med å klage på vedtaket. Husk også at man først må dokumentere at oppbygging med puter og forhøyningsklosser er utprøvd før man kan få innvilget en slik stol.
Håper du fikk noe nyttig ut av dette, og lykke til videre.
Klem fra Marianne.

Tvi tvi!