Ja, endeligen har jeg fått time. Men rett ska være rett. Jeg har fått time innom 3 uker etter att legen fått henvisningen. De som tog tid vær for sykehuset her å få i veg henvisningen, 2 uker tog de dem.
De er historia, nå gelder de å si fremover.
New Poll
| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
noomi1 |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #21 | ||
|
Takk for forklaringen, Kanutta. Jeg har vært
inne på St. Olavs websidor. Der fann jag etter mange
forsøk info om ryggpoliklinikken. Der vær ikke
nåen nevrokirurg med, de virkade mer som de vær
rettade mot ryggmergsskadade med lange behandlingstider,
trening etc. Nå kan jeg ikke finne tilbake til den
siden.
Ja, endeligen har jeg fått time. Men rett ska være rett. Jeg har fått time innom 3 uker etter att legen fått henvisningen. De som tog tid vær for sykehuset her å få i veg henvisningen, 2 uker tog de dem. De er historia, nå gelder de å si fremover. |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #22 | ||
|
Jeg var på ryggpoliklinikken i juni p.g.a.
korsrygg/bekken. legene henviser alle med alle typer
ryggproblemer dit, det er noe nytt.
|
||||
|
|
||||
Bettae |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #23 | ||
|
Ååå, dette var gode nyheter Eva !!
![]() Vi snakket jo litt om dette på onsdag, og som jeg sa var jeg overbevist om at akkurat DU fikk komme fort til når det endelig ble sent henvisning for deg. Er så glad på dine vegne... nesten so vi skulle ha feiret dette nå, men vi tok jo det litt på forskudd vi da...
|
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #24 | ||
|
hei..jeg leser skiveanatomi så tårene
spretter!
Visst skulle vi ha feira nå. ! |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #25 | ||
|
Se hvordan prosedyrer/operasjoner blitt
utført. Enkle, interaktive illustrasjoner med steg
for steg forklaringer, også fint for å
lære seg enkel anatomi: På engelsk,
selvfølgelig.!
www.drdillin.com/educatio...teroid.htm |
||||
|
|
||||
Bettae |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #26 | ||
|
Bra Kanutta
Denne ser
intr. ut.Denne skal jeg studere litt når timene blir lange, som oftest på natten det da. Men ser allereder "tråder" jeg kjenner veldig godt igjen. |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #27 | ||
|
Her er en god artikkel om skiver, hvordan de er
oppbygd, hva slags funksjon de har osv. Tar for seg
biologiske / genetiske tilnærminger. Cellebaserte
/genbaserte terapier.
Fra universitetet i Oxford. arthritis-research.com/content/5/3/120 Quote: Det må forskes mer på mellomvirvelskiven, dens biologi. Hvis ikke kommer man ikke videre, og behandlingen av nakke/ryggsmerter vil fortsette i samme spor som nå. Det er en plage som ikke er så lett hverken å diagnostisere eller behandle, til tross for at en stor del av befolkningen får redusert sin livskvalitet p.g.a dette. (fritt oversatt) ----------------------------------------------------- Det virker som degenerative forandringer i mellomvirvelskiven er opphavet eller begynnelsen til en sirkel av uheldige kjedereaksjoner, og til slutt sitter man der med spinal stenose/prolaps, trang rotkanal osv. . Svakheter i skiven fører til at en vond sirkel av hendelser oppstår. For å forstå denne sirkelen blir man nødt til å sette seg inn i anatomi/fysiologi/biologi..biomekanikk sånn at man har en grov forståelse for hvordan ting henger sammen. Jaggu meg ikke enkelt nei! men selv om en ikke forstår alle detaljene så blir man nå litt klokere av å lese. Det jeg sitter igjen med etter å ha lest endel artikler er at det er komplisert ! ![]() |
||||
|
|
||||
odinaa |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #28 | ||
|
Den derre drdillin fremstillingene er bare
kjempebra Kanutta.
Du er fling å leite !
|
||||
|
|
||||
noomi1 |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #29 | ||
|
Bra linkar, Kanutta.
DrDrillin har du jo postat op "coping" forut. Bra den kommer her også. Arthritis research trenger jeg å lesa mange ganger. Mye interesant, men uffameg så komplisert. |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #30 | ||
|
Nei ikke helt enkel den siste artikkelen Eva.
![]() Tok med dr.Dillin her også, vil ha ting samlet i nakketråden, mye enklere å gå tilbake og finne fram til ting., For denne tråden passer jeg på så den ikke forsvinner. Er forøvrig elendig i dag..forverrede perioder har jeg hatt jevnlig oppgjennom årene. Men kan ikke huske å ha vært så ille som denne gangen. Fasettleddsblokadene spøker også i bakhodet mitt, det er kjent for å være en trygg prosedyre med få komplikasjoner. Men potensiell risiko er det med disse blokadene også, man kan få infeksjon. Det å ha jobbet på sykehus og ha sett endel gjør at en er på vakt. Sannsynligvis er det ikke noe sånt, men rett og slett inflammasjon av nerverot og andre strukturer i nærheten som er årsaken. Har ihvertfall skikkelig sykdomsfølelse, og intense smerter. kanskje har jeg vært så ille før også, men har fortrengt det . Er bleik og tufs og kvalm. Må få klage litt ![]() |
||||
|
|
||||
noomi1 |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #31 | ||
Kanutta.Håper du får høra fra sykehuset snart. Jeg har også en tendens å glemma hvor starka og hvor smerterna vær når de vær som verst. Har begynnt føra lite smerteloggbok. Ne enkel en i min kalender. Bra å ha nå når jeg ska til legen. |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #32 | ||
|
Takk Eva.!
Motorisk så merker jeg at jeg ikke klarer å sprike med fingrene, håndleddet er svakt, tommelen er nummen og stiv. Jeg har smerter som går både på bakside -albuside, og forside-biceps. (MedisinsK: Ventral, dorsal ) Før, når jeg skrev endel for hånd, så ville ikke hånda følge meg, skrifta ble rar og usammenhengende. Hele arma kjennes nokså" dau " ut, men det er vel mest sensorisk, jeg kan løfte den over hodet uten problemer. Vegrer meg for ååpne vinflasker og løfte tunge ting jeg også, men jeg er istand til det hvis jeg må. Jeg tror kanskje at jeg fikk en liten skade på skiven da jeg som 23 -åring forløftet meg på trimrommet på universitetet her i byen Skulle
tøffe meg litt, og overvurderte styrken min en
smule. Benkpress tror jeg det heter..jeg lå på
ryggen og prøvde å løfte 50-60 kg over
hodet..fikk vekta opp, men måtte rope på
venninna mi..jeg fikk ikke senket vekta selv.Fikk vondt i nakken etterpå, ...mitt første besøk hos fysioterapeut, ble fort bra. Men..kanskje var det begynnelsen til problemene mine..? Det gikk flere år til neste episode med nakketøbbel, så jeg har ikke tenkt på at denne tullete vektløfttnings-episoden kunne være relevant. Men den kan den altså ha vært. I tillegg til at jeg har vært så forbannet nærsynt..og har sittet fremoverbøyd det meste av livet mitt for å kunne se på TV eller lese . Har lest gjennom den gamle nakketråden i kveld igjen.. jeg ser at jeg før har uttalt meg litt vel kategorisk om en del ting jeg ikke har noe som helst forutsetninger for å uttale meg om. Veien blir til mens man går er det noe som heter. ![]() Jeg ser det sånn at tråden har vært en prosess for oss som har vært aktive der; et hjelpemiddel til å lære mer om nakke generelt. Vi har alle gått gjennom en læringsfase, og har hjulpet hverandre med å finne linker og informasjon, og jeg forstår ihvertfall mye mer enn jeg gjorde for 6 mnd. siden. |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #33 | ||
|
www.brataas.no/hostmotet/...t_1-27.pdf
Nr 9 og 10 er relevante for oss med degenerative forandringer. Ved Rikshospitalet har de satt inn skiveproteser i nakken hos 10 stk. |
||||
|
|
||||
Bettae |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #34 | ||
Quote: Kanutta, jeg har alltid klart å løfte hånden over hodet, på det verste med det resultat at hånden dovner enda mer bort og smertene i nakken øker. Det samme om jeg bøyer nakken og ser oppover. Og forover.. Jeg synes nakkeplagene dine inkl. plagene i hånden er ganske så tydelige for deg også. Så tror det er viktig at du får frem ved neste u.s at nakke- og armsmerter faktisk kan beskrives som like ille, om du får spm. om hva som plager det mest. Stemmer ikke det tro..?
Last Edited By: Bettae 11/04/07 23:34.
Edited 1 time.
|
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #35 | ||
|
Du har rett i det Betta. I forverrede perioder er
armsmertene like ille som nakkesmertene. Men så har
jeg de mindre akutte periodene mine..hvor jeg syns
nakkesmertene er verre å leve med. Skiva i seg selv
kan gi armsmerter, skiva har nerveforsyning den
også, sinuvertebralis-nerven.
Sinuvertebralis-nerven kan gi smerter på begge sider av midtlinjen, i flere nivå, og også ned i begge armer faktisk.. Denne nerven virker komplisert, og jeg skal overhodet ikke gi meg ut påå forklare noe om den, jeg har lest om den på engelsk, men får ikke helt taket på den: ( slags blandingsnerve som har fibre fra spinalnerven + en del andre nervefibre ..? )
Vanskelig!Får søke og se om vi finner noe god forklaring på den. Den kan ihvertfall gi smerter litt her og der har jeg forstått. Men den innerverer (les: gir liv til ) ikke muskler. Så både skivens nerver og selve spinalnerven kan være med påå gi det totale smertebildet. Jeg merker at armsmertene blir verre når jeg legger meg ned, derfor traver jeg mye fram og tilbake med hodetelefoner påøra ![]() Skiver og MR..? Jeg har fått høre at jeg kan ha sprekker i skiva som MR ikke klarer å påvise. Kan jo ha forandret seg det siden sist, det skjer vel forbedringer innen diagnostikken..ikke vet jeg. Men funn og smerter trenger jo ikke å stemme overens, det er vel derfor de gjør diskografi. Degenerative forandringer er jo helt normalt å finne på MR. de trenger jo ikke å gi symptomer. |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #36 | ||
|
prøver å finne europeisk informasjon, det
er kanskje mest interessant for oss. ( stoler ikke
på amerikanerne
)Her er European Spine Journal: gort.ucsd.edu/newjour/e/msg02435.html www.springerlink.com/(pyn...1:101557,1 |
||||
|
|
||||
noomi1 |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #37 | ||
|
Som jeg skrev på prattråden blir de
operasjon på meg. De blir en Anterior Cervical
Discectomy over to ledd. De ska ta bort 2 skivor rensa
opp litt runt ligament, virvel og fasattledden og stiva
av. Om noen er mer intereserad se DrDillin. finnes link
på en av Kanuttas innlegg.
Jeg blev grundligt nevrologiskt undersøkt. Høyre beinet er de som er verst drabbat. De vær 2 unga legestudenter med så alt blev ordentligt forklarat. Førsta gangen jeg har fått klart for meg om de olika reflekstesterna vær OK eller ikke, de fleste vær ikke OK dessverre. Jeg har også mye spastiska utslag i høyre bein litt i venstre. P.g.a dette vil legen at jeg opereres snart. Angående resultaten av operasjonen sa han 80-85% sjans til att jeg blir smertfri og bra i armarna. 60% at beina blir bra mye større sjanse, i stort sett helt sikkert, at prosessen i nakken avstannar og dermed status quo i beina. Som stituasjonen er ser jeg ingen annen utveg enn att operera uten operasjon er risken stor, nesten helt sikkert, at prosessen i nakken fortsetter å at jeg får pareser. Ser at du gitt oss mer lekser, Kanutta. Ska lese dem senare, har smygtitta lit på dem. (Så du stoler ikke på amerikanarne ![]()
) |
||||
|
|
||||
Bettae |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #38 | ||
|
Eva, jeg er såå glad på dine vegne
for at du nå raskt kommer videre
.Og bra taxidriver fant du også i trønderstaden ![]() Kjempefin julegave dette, om det går an å si det slik..
|
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #39 | ||
|
Er glad for Eva sin del jeg også. Tror vi har
flinke, dyktige, nøkterne folk ved NSSL jeg.
Nordmenn kan nok være træge..men det å
vurdere for og i mot er ofte nyttig det.
Vi leser jo mye amerikansk info, nettet flommer over av slik info, men de skal, må vi være klar over, ofte selge et produkt eller en tjeneste, og jeg stoler ikke på en del av den informasjonen. ( Eva har lært meg en lekse hun også ! ) Nei..vi
får vel holde oss til sosialdemokratene. Men
selvfølgelig fins det mye seriøs amerikansk
forskning. Internett er jo grenseløst, og det er ikke så lett å finne ut hvor seriøst det man leser er. Man lærer etterhvert som man søker og leser at man ikke skal sluke alt rått, og at man må sjekke kildene sine. Menneskesyn påvirker også forskning. OK. Er glad for at Eva er i gode hender..så krysser vi fingrene for henne. ![]() |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #40 | ||
|
jeg har jo fått tre transforaminale
injeksjoner alt i alt. 2 ganger med godt resultat. De har
en terapeutisk hensikt, men er også et diagnostisk
verktøy for legen i tillegg til funn på MR for
å fastslå mer sikkert at MR funn stemmer
overens med symptomer.
Så jeg må vel bare innse at ved C5-6 er det for trange forhold for nerven til at den trives, MR sier at rotkanalen er innsnevret der. Og skiva der er sikkert sprukket regner jeg med. Så blir det ved enkelte bevegelser lekkasje av kjernemateriale som kommer ut i de sprekkene. Og dermed har jeg det gående: irritasjon av nerven og alt det fører med seg. Kort sagt: mye smerter! |
||||
|
|
||||
DISCLAIMER: The materials and information on this server are intended to provide general information for you. That includes any information posted by our medical consultant. At no time should information on this board be used to diagnose medical conditions, taken as specific medical advice nor do our medical consultant endorse specific products, treatments or services mentioned within. Please consult your physician on specific medical questions. Do not use the information given on these pages as a substitute for a physician consultation or as a substitute for consulting an attorney or a lawyer. All information on this server is provided without warranty of any kind. Further, we do not warrant, guarantee, or make any representations regarding the use, or the results in terms of correctness, accuracy, reliability, currentness, or otherwise. The owner of this website, it's medical consultant, administrator, moderators or attorney shall not be held liable for any damages incurred as a result of statements made from within this website.
This is a non profit self help and discussion group. The owner of the board, the administrators or moderators take no responsibility for any user breaking the Yuku terms of userconduct. This is including, but not limited to, email or otherwise transmit any Content that (1) is unlawful, threatening, abusive, tortious, defamatory, obscene, libelous, or invasive of another's privacy, (2) consists of instructional information on illegal activities, including, but not limited to, hacking, cracking, and phreaking; (3) violates or infringes in any way upon the proprietary rights of others, including, without limitation, copyrighted software, music, photographs, text, videos or artwork.
This board is not a forum for announcing or discussing suicides. Any kind of suicide threat posted at our board will be removed. This is a volunteer support group only. We are not responsible for any suicide threats or interventions of any kind.
©Copyright 2009: The owner of the board has the copyright to all graphics material on the board, unless the graphics has been posted/created by another person or something else have been said. It is not allowed to copy any graphic material posted on the board. Remote linking to any graphic material on the board is not allowed either.
Chronic pain, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, CFS, ME, backproblems, support groups, kroniske smerter, Fibro, Fibromyalgi, ryggsmerter, ryggproblemer, kronisk utmattelses- syndrom.
Abbreviations: CFIDS - Chronic Fatigue Immune Dysfunction Syndrome, ME - Myalgic Encephalomyelitis, FMS - Fibromyalgia Syndrome