Kjempebra igjen !
Nakkesmertene mine har forandret seg litt idag, oppover i kjeven itillegg til at de går utover i handa.
Noen som har hatt noe lignende ?
New Poll
| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
odinaa |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #61 | ||
|
Kanutta- du er utrolig god til å leite
!!!
Kjempebra igjen ! Nakkesmertene mine har forandret seg litt idag, oppover i kjeven itillegg til at de går utover i handa. Noen som har hatt noe lignende ? |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #62 | ||
|
hei odina!
nakketreningen har styrket musklene på forsiden, så der har jeg ikke sså mye vondt nå. Men hadde det før jeg også. Du har vel ikke tatt MR av nakken din..kanskje på tide..?Ellers så blir det bare gjetning hva årsaken kan være..du er jo sykepleier så dette veit du jo Odina Få
legen din til å henvise deg. |
||||
|
|
||||
odinaa |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #63 | ||
|
Ja da, kanutta du har rett, må spørre
litt allikevel jeg.
Er så lei av å mase, har jo ikke gjort no annet de siste fem årene, så legen min tror visst at jeg er hypokonder. Først to prolaps opr på ett år, men så ble jeg jo ikke bra etter det heller, fikk sammenfall av virvelen, gikk med ishiasnerven i klem i over ett år, med forferdelige smerter,blokader, epiduralkateter, blokade igjenn- ingenting hjalp, ble så avstivet og ryggen ble bedre. Fikk så hypertoni,- ganske alvorlig en masse kontroller og utprøving av medisiner osv, så no magesmerter som jeg måtte opr for ifjor høst. Var bare så vidt ferdig med det så var det den derre nakken og øvre ryggen som ble problemet.Det virker som om han hører med et halvt øre og ikke forstår at jeg har det vondt. Forstår at han er lei av masinga, men jeg blir ikke bedre av det. Får vel gå noen runder til, tøffe meg opp og forlange MR, du har så rett i det. Planlegger å snakke litt med fysioterapeuten min en av de første dagene også, kanskje han kan hjelpe meg litt med å puffe i rett retning. |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #64 | ||
|
MR kan jo gi en indikasjon på hva som kan
være problemet ditt.
Skjønner godt du er lei av å mase -du har jo hatt så mange ting. Hos meg er nakken hovedproblemet - bekken og kne som jeg før hadde problemer med er ok nå. Kneproblemet tror jeg rett og slett kom av Lyrica - jeg fikk ødemer i beina av den! Og så skjønte jeg ikke sammenhengen -og gjorde ting verre med å tøye. Men det at jeg går med nakken i feilstilling påvirker bekkenet, så jeg må passe på bevegelsene mine, en ukontrollert vridning kan være nok til at det låser seg eller går ut av stilling. Kan ikke fysioterapeuter nå henvise til MR tro? Kiropraktorer kan ihvertfall gjøre det. Jeg har måttet lese meg fram til ting sjøl for å få en større forståelse av problemet mitt: - om radikulopati, spondylose og degenenerativ skivelidelse generelt . Nevrokirurgen som jeg har vært til undersøkelse hos, og fått injeksjoner av, har også forklart meg litt - men ikke alt. Han nevnte i en bisetning at skiven kunne være sprukket, men jeg forsto ikke at det kunne gi meg smerter. Det har jeg kommet fram til sjøl gjennom å lese, og sammenligne det jeg leser med mine symptomer. Går smertene dine til noen bestemt finger...nummenhet? Skal ikke leke lege jeg altså, men vi kan da prøve oss litt fram på egen hånd lell ![]() |
||||
|
|
||||
noomi1 |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #65 | ||
|
Når jeg får vondt/nummenhet i kjeve og
kind er de oftast at jeg spennt meg og bitit sammen
tenderna hart p.g.a smerter. Har lest noenstans at de
ikke går noen nerger direkt fra nakken til ansikte.
Finner de ikke igjen nå, kanske jeg husker
feil.
|
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #66 | ||
|
Ja tror det kan være sekundærplager Eva.
Har ikke oversikt hvor de forskjellige spinalnervene
går..men tror noen går foran på halsen
også..dette kan jeg rett og slett ikke.
|
||||
|
|
||||
noomi1 |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #67 | ||
|
For min del er de sekundærplager. Jeg blir av
med dem om jeg gjør en grundlig
avslappningøvning.
|
||||
|
|
||||
odinaa |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #68 | ||
|
Det jeg kjennte igår var sånn derre
tannpine-smerter liksom, som gikk fra skuldera, frem
på halsen og opp i kjeven mot haka. Ikke det jeg er
vant med når det er muskulært, det er no annet,
tror jeg.
I arma er det smerter ned fra skuldera på ytre side av arma, fra albuen ulnart er det vel, og så er det de to ytterste fingrene lillefinger og ringfinger som er vonde.Innimellom er jeg sjelven i handa og kan ikke løfte en kopp med den. Får panikk når jeg sitter feil, forran PC på jobben f eks.da holder det bare et par min., jeg får så vondt at jeg får panikk. Alle mine smerter sitter i hø.side av kroppen, og det er jo også her jeg har nedsatt kraft i hø fot etter prolapsene, og at nerven lå i klem over ett år. Jeg hadde også noen knesmerter i sommer, nå kommer de og går, tror også det har med det samme. |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #69 | ||
|
I følge fysioterapeuten min så blir
halsmusklene kompensasjonsområde uansett
underliggende årsaker til nakkeplagene., og så
er det visst noe med at dyp muskulatur ikke virker helt
som den skal.
Jeg veit ikke..jeg setter spørsmåltegn ved om treningen har hatt noen særlig effekt på mine plager. Tror faktisk jeg kan trene til krampa tar meg - problemene er der uansett.Og jeg har bra kontroll på dyp muskulatur. Så da blir det til at jeg tror at treninga mest har hatt en generell positiv effekt - det blir en mestringsstrategi. Frigjøring av endorfiner f.eks. Men trene kan jeg gjøre hjemme. Og vekttrening er jeg ikke sikker på om er bra for meg. Heller få opp sirkulasjon og lette bevegelser. Må begynne å vurdere selv hva som hjelpr eller ikke.
|
||||
|
|
||||
odinaa |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #70 | ||
|
Enig med sistnevnte taler.
Tror vi må kjenne etter og bestemme selv. Jeg har ikke blitt så mye bedre av å gå til fysioterapeut. Det beste for meg er når jeg får gå turer i ulent terreng, da får jeg løsnet litt på stramme muskler, og føler et velbehag etterpå. Det hjelper ikke å gå på flat vei eller asfalt, det gjør ting bare verre. Jeg følger eget hode nå og gidder ikke å trene for tida. Bedre å være ute sammen med Odin både fysisk og psykisk. |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #71 | ||
|
Nakken min er bestandig stiv og vond -uansett hva
jeg gjør. Jeg har stilt med åpent positivt sinn
hos alle behandlere jeg har vært hos.
Hos meg er ikke hovedårsaken muskulært betinget. men jeg har muskulære plager - spinalnerven innerverer jo muskler, så de blir jo stive og vonde. Og hvis da nerven konstant ikke trives - så er jo musklene konstant påvirket også. I tillegg så kan også skiven i seg selv gi smerter litt her og der. Nei Odina - du må få kommet deg på MR som en begynnelse ihvertfall!!
|
||||
|
|
||||
odinaa |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #72 | ||
|
Jeg har aldri tidligere hatt nakkeproblemer, eller
stiv nakkemuskulatur.
Dette kom ca to år etter avstivingen nede i ryggen, det begynnte med smerter midt mellom skulderbladene og ut rundt skulderbladet, det siste halve året har det øket på i nakken. Jeg kjenner smerter hele tida når jeg er våken, men det øker på når jeg har vært lenge oppe i oppreist stilling og avtar når jeg ligger flatt på ryggen, med tempurputa i nakken. Forverres når jeg sitter på dataen, og ikke passer påå avlaste handa mi. Jeg har gått til fysioterapi i et halvt år nå uten at jeg kjenner den store forandringen, er nok blitt sterkere i muskulaturen generellt, men smerter er der uansett. Har vært hos kiropraktor uten effekt. Vært sykemeldt i snart ett år, og tatt det veldig med ro, no annet er jo umulig. Har vaskehjelp, gubben handler og jeg gjør stort sett ingenting. Vært og fått massasje fra topp til tå, får en bedre følelse i kroppen, men nakkesmertene er der uansett. Jeg selv er ganske overbevist om at det er noe i nakkevirvlene c6-7 som er feil, så spørs det om det er noe som kan gjøres med det da, eller om livet skal fortsette på denne måten. |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #73 | ||
|
Comparative evaluation of microdiscectomy only,
autograft fusion, polymethylmethacrylate interposition,
and threaded titanium cage fusion for treatment of
single-level cervical disc disease: a prospective
randomized study in 125 patients.
Barlocher CB, Barth A, Krauss JK, Binggeli R, Seiler RW. Department of Neurosurgery, Inselspital, University of Berne, Switzerland. OBJECT: The need for interbody fusion or stabilization after anterior cervical microdiscectomy is still debated. The objectives of this prospective randomized study were 1) to examine whether combined interbody fusion and stabilization is more beneficial than microdiscectomy only (MDO) and 2) if fusion is found to be more beneficial than MDO, to determine which is the best method of fusion by comparing the results achieved using autologous bone graft (ABG), polymethylmethacrylate (PMMA) interposition, and threaded titanium cage (TTC). METHODS: A total of 125 patients with a single-level cervical disc disease were included in this prospective study. All patients were randomized and assigned to one of the four following groups: Group 1 (33 patients), MDO; Group 2 (30 patients), microdiscectomy followed by ABG; Group 3 (26 patients), microdiscectomy followed by injection of PMMA; and Group 4 (36 patients), microdiscectomy followed by placement of a TTC. Clinical outcome according to Odom criteria was summarized as 1) excellent and good or 2) satisfactory and poor. One-year follow-up examination was performed in 123 patients. Patients in the TTC group experienced a significantly better outcome 6 months after surgery (92% excellent and good results) compared with those in the MDO and ABG groups (72.7 and 66.6% excellent and good results, respectively). Twelve months after surgery there was still a significant difference in outcomes between the TTC group (94.4% excellent and good results) and the MDO group (75.5% excellent and good results). Outcome in patients treated with PMMA was comparable with that in those treated with TCC after 6 (91.6%) and 12 months (87.5%), but no segmental fusion was achieved. Differences compared with MDO and ABG were, however, not significant, which may be related to the smaller number of patients in the PMMA group. CONCLUSIONS: Interbody cage-assisted fusion yields a significantly better short- and intermediate-term outcome than MDO in terms of return to work, radicular pain, Odom criteria, and earlier fusion. In addition, the advantages of interbody cages over ABG fusion included better results in terms of return to work, Odom criteria, and earlier fusion after 6 months. These results suggest that interbody cage-assisted fusion is a promising therapeutic option in patients with single-level disc disease. Polymethylmethacrylate seems to be a good alternative to interbody cage fusion but is hindered by the absence of immediate fusion. Fra pubmed - ser ut som bruk av bur gir et brukbart resultat, studien tar for seg kun operasjoner av et nivå da. Vet ikke om de setter inn bur over flere nivåer..? www.ncbi.nlm.nih.gov/entr...query_hl=1 |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #74 | ||
|
Distractable vertebral cages for reconstruction
after cervical corpectomy.
Woiciechowsky C. Department of Neurosurgery, Charite, Campus Virchow-Klinkum, University Medicine of Berlin, Berlin, Germany. christian.woiciechowsky@charite.de STUDY DESIGN: Retrospective study of 20 patients with degenerative cervical spinal canal stenosis who were treated with corpectomy followed by the placement of a distractable titanium cage (anterior distraction device [ADD]) (Ulrich GmbH & Co. KG, Ulm, Germany). OBJECTIVE: To investigate the efficacy of distractable titanium cages for reconstruction following decompressive cervical corpectomy. SUMMARY OF BACKGROUND DATA: Anterior corpectomy and reconstruction for extensive spinal canal stenosis are standard techniques. The reconstruction is commonly performed with bone graft and anterior plating. Alternatively, different fusion cages have gained acceptance in spine surgery. However, in traditionally designed cages, an over-distraction of the involved segment is necessary to place the cage into the defect, and to achieve tight contact between cage and endplates. The new designed cage (ADD) can be distracted in situ. Therefore, the height of the cage can be adjusted precisely to the size of the corpectomy. METHODS: All patients were treated with corpectomy followed by the placement of an ADD. A cervical plate was added in 13 cases, and an "All-in-one-system" (i.e., a cage with an attached plate with 2 holes for screw fixation on both sides, ADD) was used in 7. Follow-up was 18-60 months. Clinical evaluation and radiographs were performed after 3, 6, and 12 months, and then once a year. RESULTS: In all cases, a stable reconstruction of the anterior column was achieved, with no signs of instability on flexion/extension radiographs. However, there was one incidence of cage subsidence. According to Odom criteria, 11 patients (55%) had excellent outcome, 4 (20%) good, 3 (15%) satisfactory, and 2 (10%) poor. CONCLUSIONS: The results of the study show that distractable cages are useful vertebral body replacements because they can be adjust to the size of the corpectomy in situ and provide immediate strong anterior column support, avoiding bone graft site morbidity. The possibility of direct cage fixation without an additional plate simplifies the procedure. PMID: 16094275 [PubMed - in process] www.ncbi.nlm.nih.gov/entr...query_hl=1 |
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #75 | ||
|
Ble mye engelsk dette, tar det med - så
får vi se om vi finner noe på norsk/svensk
etterhvert.
|
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #76 | ||
|
Ringte sykehuset i dag -bare virvar. Legen har
vært sykemeldt - ingen innkalling er sendt. Ja leger
må vel ha lov til å bli syke de også da.
Veit ikke om jeg skal på nevrokirurgisk poliklinikk eller tverrfaglig rygg - poliklinikk, det er ikke lett for pasienter å skulle forholde seg til alle de stedene. Ingen innkalling er sendt. Vel, jeg er ingen hastesak - men det hadde nå vært godt å få vite noe! Kjenner jeg er litt motløs. |
||||
|
|
||||
odinaa |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #77 | ||
|
Uff da Kanutta, det var ikke no kjekt å
få vite at det ikke er no på gang.
Holder liksom motet oppe det å ha noe håp om bedre tider. Forstår deg godt, det har vært tøffe tider lenge nå for deg. Håper at det at du ringte kan hjelpe litt på da. Jeg har litt på gang nå, skal ha arbeidsplassvurdering, har søkt om arbeidsrettet rehabilitering, og håper at det kan bli like over jul. Så er det bare å håpe på at noe kan hjelpe, slik at jeg kan evt få fortsette i jobb ei stund til. Håper ikke at det drøyer for mye for deg. |
||||
|
|
||||
noomi1 |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #78 | ||
|
Dette gelder først og fremst rygg. Men dette
er sikkert direkt overførbart til nakke.
Kortison vid diskbråcksoperationer/prolapsoperasjoner newsdesk.se/view_pressrelease.php?id=70485 |
||||
|
|
||||
odinaa |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #79 | ||
|
Synes jeg husker at legen sa at han la cortison
rundt ishias-nerven min da de avstivet ryggen min. De sa
den var som en frynsete kabel. Det er vel for å
dempe en evt betennelsesreaksjon/ irritasjon etter
opr.
|
||||
|
|
||||
Bettae |
Re: NAKKE/ARMSMERTER-CERVIKOBRACHIALGI 2 | #80 | ||
|
Har ikke vært særlig aktiv her heller i
det siste nei...
Ser at du Odinaa sliter ille med nakken også. Og jeg tenker på om ditt tilfelle kan ligne litt det som Eva har opplevd? Starter i ryggen, operasjoner, og så blir det bare mer og mer? Du beskriver smerter (ikke muskulære) fra skulder mot hals og kjeve. Kjenner meg litt igjen. I tidligere perioder hadde jeg rare smerter langs kravebenet (like over og under) på den siden som er problemet mitt, høyre side, samme som deg. Det sa legene til meg var naturlig i min tilstand, da. Har ikke smerter langs kravebenet el. der omkring nå, men skulder-, nakke- og til tider ansiktssmerter høyresidige. Ansiktssmertene sitter i høyre del av kjeven, inkl. kinnbenet, øret blir ”varmt” og hodet over rart. Todelt på en måte. Du merker utstråling til lille- og ringfinger? Da er det C8 nivået som gjør seg ”gjeldende” tror jeg – ikke C6/c7. Ref. ett av mine første innlegg på nakketråd 1. Jeg ble kjent med en pasient på St.Olavs som ble operert for smerter der du beskriver. Kanutta, der er jo flere leger – men du vil kanskje til den du har gått tid tidligere ? Synd du må vente … Eva, fått noen dato ? Spent på dine vegne selvsagt. Ellers liker jeg ikke min egen ståe om dagen. Fot, armer og nakke – det går i ett. Men venter fortsatt på nevrologtimen min da. |
||||
|
|
||||
DISCLAIMER: The materials and information on this server are intended to provide general information for you. That includes any information posted by our medical consultant. At no time should information on this board be used to diagnose medical conditions, taken as specific medical advice nor do our medical consultant endorse specific products, treatments or services mentioned within. Please consult your physician on specific medical questions. Do not use the information given on these pages as a substitute for a physician consultation or as a substitute for consulting an attorney or a lawyer. All information on this server is provided without warranty of any kind. Further, we do not warrant, guarantee, or make any representations regarding the use, or the results in terms of correctness, accuracy, reliability, currentness, or otherwise. The owner of this website, it's medical consultant, administrator, moderators or attorney shall not be held liable for any damages incurred as a result of statements made from within this website.
This is a non profit self help and discussion group. The owner of the board, the administrators or moderators take no responsibility for any user breaking the Yuku terms of userconduct. This is including, but not limited to, email or otherwise transmit any Content that (1) is unlawful, threatening, abusive, tortious, defamatory, obscene, libelous, or invasive of another's privacy, (2) consists of instructional information on illegal activities, including, but not limited to, hacking, cracking, and phreaking; (3) violates or infringes in any way upon the proprietary rights of others, including, without limitation, copyrighted software, music, photographs, text, videos or artwork.
This board is not a forum for announcing or discussing suicides. Any kind of suicide threat posted at our board will be removed. This is a volunteer support group only. We are not responsible for any suicide threats or interventions of any kind.
©Copyright 2009: The owner of the board has the copyright to all graphics material on the board, unless the graphics has been posted/created by another person or something else have been said. It is not allowed to copy any graphic material posted on the board. Remote linking to any graphic material on the board is not allowed either.
Chronic pain, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, CFS, ME, backproblems, support groups, kroniske smerter, Fibro, Fibromyalgi, ryggsmerter, ryggproblemer, kronisk utmattelses- syndrom.
Abbreviations: CFIDS - Chronic Fatigue Immune Dysfunction Syndrome, ME - Myalgic Encephalomyelitis, FMS - Fibromyalgia Syndrome