Quote:
- Krav om en vellykket karriere, et polert ytre, ansvar for hjem, familie og kontakten med venner, oversikt over det som rører seg i tiden. Kravene har ingen grenser…

| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
eli58 |
Gode råd til grenseløse kvinner. |
Lead | ||
|
www.helsenytt.no/artikler...vinner.htm
Quote:
Last Edited By: Astrid66 04/23/07 02:02.
Edited 2 times.
|
||||
|
|
||||
Englamark |
Re: Gode råd til grenseløse kvinner. | #1 | ||
|
Jeg må bare spørre: Hvem stiller disse
kravene? Kvinner selv? Familien? Eller alle andre? Hvis
alle andre er vant til at en stiller opp, så settes
terskelen høyere. Hvis familien krever så mye,
så bør det taes opp i familieråd at det
kan bli for mye av det gode for dem det gjelder. Men mest
av alt tror jeg at vi selv setter terskelen så
himmelhøyt at vi sliter oss selv ut fordi vi tror
det må være sånn.
For å sitere min kollega, så er det viktig at man lærer seg å si 'hva er MITT BEHOV?' og 'HVORDAN KAN JEG DEKKE DET?'. Livet har mer å by på enn stress som fører til utbrenthet. Annemor |
||||
|
|
||||
Astrid66 |
Re: Gode råd til grenseløse kvinner. | #2 | ||
|
Hvem stiller kravene?
Er det kulturen? Oppdragelsen? Innbilte eller reelle forventninger? Er det janteloven? Er det at vi hele tiden sammenligner oss selv med andre? Er det vi som tror at alt må være perfekt? Er dette kvinnefrigjøringens pris? Vi lever opp til de gode kampsakene om rett til lik utdannele, lik lønn, like muligheter? Også har vi tatt med oss alle gamle rutiner, ansvar og plikter fra !"gamle dager"? Bare noen tanker. Masse lurt å lese i linken din Eli. ![]() AStrid
|
||||
|
|
||||
havheg |
Re: Gode råd til grenseløse kvinner. | #3 | ||
|
God artikkel.
Jeg synes det er interessant at både min mor og min svigermor tilbyr seg å hjelpe MEG med husarbeid, og at de kritiserer MEG når huset er bombet. Til gjengjeld er menn som gjør husarbeid flink til å"hjelpe til" hjemme. Samtidig tilhører jeg en av de første generasjonene som ble oppdratt til at utdanning og karriere var viktig også for kvinner. Så da sitter man her mellom barken og veden: godt oppdratt til å tenke som en husmor og samtidig godt oppdratt til å tenke på karriere. Det er litt for enkelt å si at presset bare kommer fra oss selv i en verden hvor menn fortsatt får ros av omgivelsene for å være omtenksom med sin kone og en god far når de tar sine barn ut på tur en lørdag så kvinnen kan være hjemme og vaske huset i fred....i en verden hvor kvinnen fortsatt får skylden av omgivelsene når huset er i kaos eller barna glemmer å gjøre leksene. Samtidig får kvinner som jobber mye og gjør karriere ros og status i omgivelsene på linje med menn. Men i motsetning til menn er det fortsatt slik at hvis en kvinne jobber mye og ikke klarer å følge opp hus og hjem, da sitter kritikken løst. Det tar tid å endre holdninger i samfunnet, men selvfølgelig kommer holdninger også fra oss selv..... Hege |
||||
|
|
||||
beritso |
Re: Gode råd til grenseløse kvinner. | #4 | ||
|
Hei alle sammen !
Kjente toner det der, ja. Min kjære mann sa den gangen vi giftet oss og jeg mente han burde lære litt mer husarbeid : " Det vil nok gå seg til" Vi har vært gift i 20 år og jeg venter framdeles på at det skal gå seg til ![]() |
||||
|
|
||||
mokris |
Re: Gode råd til grenseløse kvinner. | #5 | ||
|
Helt enig med deg, Hege.Er ikke noe rart at vi blir
syke.Det er for mange krav og for lit ros til oss
kvinner.
Får jeg meg en mann i fremtiden så skal jeg si at jeg hjelper han med å ta oppvasken Viktig er
det å begynne et sted.Der ser du.Ventet i 20 år.
Håper han tar seg av alt når det gjelder bil og
slikt.Det handler om en balanse.Monica |
||||
|
|
||||
Astrid66 |
Re: Gode råd til grenseløse kvinner. | #6 | ||
|
Tror dette er et viktig tema.
Vi er oppdratt til å stå på egne ben. Ta oss utdannelse, ha rett til å delta fullt ut i alle aktivteter, trene (ikke bare husmor gymnastikk), ha meninger, jobbe, jobbe for lik lønn og lik innsats, I tillegg har vi arvet alle de syslene våre mødre drev med. Hjemmelaget er best, familen skal samles rundt hejmmelaget mat, i et rent hus, med nystrøkne klær. Min mor var ganske bevisst på kvinnesak og så var mammaen til venninen min også. Vi to venninene er begge blitt sterke damer, med en utdannelse våre mødre aldri ville hatt muligheten til. De er sykepelier og sosionom, vi døtrene er ingeniører i bygg og maskin med leder og økonomiutdannelse på toppen. Vi har hatt flotte godt betalte jobber, hever røsten og står for det vi tror på. Min venninde ble gift, fikk seg 3 flotte barn, gubbens jobb var "viktig" han greide ikke hente sine barn en eneste dag i uka i barnehagen, han la seg på sofaen etter middag, han rørte ikke støvsuger, han måtte stryke sine egne skjorter. Når mammanmhans var på besøk strøk hun for stakkars lillegutt. Lillegutt var nå 37 år og veide 130 kg. Vennina mi, i full jobb, Hadde alt ansvar for innkjøp, reingjøring, matlaging og med 3 unger hun fulgte opp alene, med unntak av fotballtrening. Det tok han seg av og hun hørte stadig hvor flink han var med ungene som stilte opp på den måten..... Hun prøvde å si fra, men snakket til døve ører, jeg var bekymret for helsa hennes. Bobla sprakk! Hun ville skilles. Hvem er det da som kommer med pekefingeren og forteller hva som er viktig her i verden? Joda, der står våre mødre. Barna, familien, den trygge rammen i barnas oppvekst er viktigst av alt. Ingen støtte å få. Venninen min ble en skamplett, som ikke levde opp til idealet. HALLO!!! Regner genrasjonen over oss med at vi skal tro på oss selv, ta oss utdannelse, jobb og være aktivi samfunnsborgere også når du kommer til mann og barn, skal du legge deg flat bakerst i køen og alt annet er viktigere enn hvordan du har det. Vi er vokst opp med anti janteloven hengende på do. HALLO! Vi har alt for mange krav hengende osver oss, vi må foreta noen valg for å finne ut hva som er viktigst for oss selv. For her må det prioriteres. Vi er ikke vidunder damer. Valgene er våre og vi fortjener respekt for de valgene vi tar. Uansett hva det er vi må velge bort. Det kan være, vindusvasken, gubben, opprykk på jobben, et kurs.......... Astrid
|
||||
|
|
||||
eli58 |
Re: Gode råd til grenseløse kvinner. | #7 | ||
Astrid du
skriver så bra og jeg er så enig.Tror mangen kvinner stiller for store krav til seg selv jeg og vill ha full kontroll.På mangen måter slipper ikke mannen til for vi vet så mye bedre. Har sett det ofte i barnehagen,kansje det er pappaen som har levert og han gir oss en beskjed,men jammen hender det att moren ringer for å sjekke om mannen har husket å gi beskjeden,eller om han husket å levere regntøy osv Om barnet blir syk i barnehagen er det moren til barnet vi skal ringe til,så ringer hun til pappaen hvis han skal hente. Mangen menn er håpeløse men jammen er det håpeløse kvinner også som ikke klarer å gi fra seg kontrollen. Jeg har selv en mann som ikke ser når noe trengs gjøre i huset og når barna var små var det jeg som hadde ansvar for å huske tannleger,foreldremøter bursdager huske gavekjøp og alt det andre som skal til for att en fam.skal fungere,vi gikk begge i full jobb. Men jeg tar faktisk litt av skylden selv for jeg måtte ha kontroll. Skyller litt på svigerforeldre også,de har to døtre og en sønn,min mann hadde aldri blitt stilt krav til å gjøre noe for felleskapet hjemme mens døtrene måtte hjelpe til med litt av hvert.Svigermor sier så greit att han klarte alltid å vri seg unna,og det har han forsatt med.Men han hjelper til hvis jeg ber han,men jeg sier ikke takk for hjelpen he he der går grensen. Har en sønn selv også har forsøkt å lære han opp til å ta litt ansvar for sine ting og tang,men jeg ser mønsteret forsetter hjemme hos dem.Han har giftet seg med en driftig dame som tar kontrollen og det tror jeg passer min sønn udmerket,skal bli spennende å se hvordan han blir når de nå snart får småfolk. Nei kvinnesak er vist noe som må jobbes med hele tiden,før hadde mangen kvinner fulltidsjobb de var hjemme og styrte hus og familie,nå har de to fulltidsjobber og er utslitt. Mannen må komme mer på banen,og kvinnen må slippe litt av kontrollen. |
||||
|
|
||||
nerven |
Re:Gode råd til grenseløse kvinner. | #8 | ||
|
Jeg ble så møka lei en dag av at det var
null hjelp å få hjemme hos meg.
gubben stikker av når jeg ber han gjøre et eller annet husarbeid. da må han plutselig i boden å sortere verktøyet sitt,eller så må han en snartur i snekka å se om den flyter.Når det blir krangler er det alltid samme regla fra den kanten: jeg malte huset helt alene for 3 år siden,jeg har pusset opp badet,jeg la nytt golv i fjor osv osv..... kan regla utenat jeg nå. hva skal jeg si tilbake? jeg har skifta 5000 bleier,jeg har hatt 1000-vis av våkenetter,jeg har skifta sengetøy en mill ganger,jeg har vaska milevis med golv osv. har prøvd meg på den,men da sier han at han er borte 3 uker i slengen,så han kan ikke så mye som meg.men de 3 ukene han er hjemme,er det hans egne interesser som er viktigst. ingen i huset ser noen forb...ting.er skittentøykurven full,er det bare å presse klærne nedi,sånn at det blir vakumpakket.min 14-åriges datters skittentøykurv er gulvet på soverommet. jeg gikk til streik en uke for et halvt år siden.ingen skjønte noen ting. jeg gav de beskjed om å vaske klæra sine selv.ingen løfta en finger denne uka,og tilslutt måtte jeg bare begynne å gjøre noe,for jeg skjemtes da det kom folk innom og så rotet. så det passer utmerket at jeg er henvist til et opptreningssenter og jeg blir borte i 4 uker,og da må gubben ta seg av ALT alene.kanskje det er det så må til??? |
||||
|
|
||||
havheg |
Re: Gode råd til grenseløse kvinner. | #9 | ||
|
At kvinner ikke vil gi fra seg kontrollen er for
meg bare enda en klisje og brukes som en sovepute av
mange menn tror jeg.
Det er da ingen eller ingenting som hindrer en mann i å overta den såkalte kontrollen - jeg har ennå til gode å treffe en kvinne som ikke gladelig lar mannen gå helt og fullt inn for husarbeidet! Jeg reagerer på at jeg blir anklaget for å ville ha kontroll over hvordan ting gjøres når jeg prøver å formidle kunnskap om husarbeid eller barnestell! Jeg synes det er å undervurdere den kunnskap som ligger hos "husmoren" når en mann ikke kan ta imot tips og råd men skal lære seg alt på egenhånd. Mange menn har ikke lært husarbeid hjemme - min mann f.eks. hadde aldri tatt i en vaskemaskin da vi flyttet sammen. Vaske gulv lærte han først i militæret. Hvorfor skal f.eks. familiens klær bli ødelagt i vaskemaskinen fordi mannen skal lære seg å vaske klær helt uten innspill fra andre?! Som mange andre kvinner lærte jeg å sortere og å vaske klær av min mor. I tillegg flyttet jeg hjemmefra og klarte meg selv i flere år før jeg traff min mann. Jeg har derfor mange års kunnskap om klesvask å lære fra meg til en mann som aldri vasket et klesplagg før vi flyttet sammen - det betyr ikke at jeg vil ha kontrollen over klesvasken! Når jeg sier at nylonstrømper ikke skal vaskes sammen med barnas regntøy er det en kunnskap jeg formidler, ikke et utslag av kontroll! Når jeg forteller min mann at det er bedre å vaske gulvet med en oppvridd klut enn å svabre med en dryppende våt klut a la militærbrakke er ikke det fordi jeg mener at jeg er så mye flinkere enn ham eller at jeg ikke vil gi fra meg kontrollen over gulvvasken. For meg er dette også en kunnskapsformidling, en kunnskap om at store vannmengder og dammer på gulvet vil ødelegge lister og gulvbelegg, og at andre vaskemetoder er mer skånsom for gulvet. Mannen står fritt til å overta oppgaver og til å be om hjelp når han skal igang med ting han aldri har gjort før. Hvorfor ber han så ikke om hjelp når det gjelder husarbeid? Det må jo bety at husarbeid har en vanvittig lav status og tilsynelatende kan utføres av en utrent ape siden mannen ikke trenger å be om råd?! Ingen anklager mannen for å være kontrollerende når han forteller sin kone som prøver å slå inn en spiker med skrutrekker, at en hammer er bedre egnet for oppgaven. Hvorfor skal vi kvinner anklages for å ville beholde kontrollen når vi prøver å fortelle at røde klær i hvitvasken vil gjøre penskjorten rosa? Hege |
||||
|
|
||||
Astrid66 |
Re: Re:Gode råd til grenseløse kvinner. | #10 | ||
Quote:Dette har du veldig rett i! Vi må slippe de andre til. Og da må vi være veldig bevisst. Jeg fikk et tips når vi ble foreldre. Når pappa steller barnet, ikke følg etter. Sitt i stua og slapp av. Kritiser aldri klærene han har tatt på, det gjør inmgen ting om buksa er bak frem. Det var et kjempe gpdt råd og jeg fulgte det. Gubben har blitt flink med hverdags situasjoner med ungene og har er trygg i rollen. Vi har aldri opplevd at noen av ungene har nektet at pappa gjør noe, - sånn: nei, mamma skal gjøre det situasjoner. Nå har nok helsa mi gjort at vi trengte dette, men en må være det bevisst i mange hverdagssituasjoner. Når jeg har følt at arbeodsfordelinmgen ikke fungerer og ønsker å gjøre noe med det, har jeg tatt det opp på en god dag. Om en tar opp slike tema i en amper situasjon blir det skjelden særlig konstruktivt. Noe har jeg fått til og jeg har mye å jobbe med. Jeg prøver å være veldig bevisst i oppdrager rollen av ungene. Jeg har jo en av hver. Men jeg fikk meg en vekker for ikke lenge siden. Jeg har ofte sagt til ungene at det er kjedeligere å være voksen, for veldig mange voksene har så vanskelig for å le godt av noe lite. Ungene ler jo så fra hjerterota av små ting, det er så hærlig å høre på og jeg trener meg påå finne igjen den evnen hos meg selv. Så her en dag hentet jeg sønnen min og en kamerat på trening. Så forteller gutten min til kamereten sin, at jeg har sagt at det er litt kjedelig å være voksen. Så fortsetter han med å si: Men vi er heldige for vi er gutter, det er mye kjedligere å være dame enn mann. Det
visste ikke jeg. Så jeg spør hvorfor er det
slik? Jo for damer må rydde, ordne og lage mat og
alt sånt.Og jeg som trodde at vi prøvde å fordele oppgavene en del. Men det er klart at det er jeg som er mest synelig for ungene siden jeg er hjemme osv. Men jeg fikk n oe å tenke på. ![]() Astrid ![]() |
||||
|
|
||||
Astrid66 |
Re: Re:Gode råd til grenseløse kvinner. | #11 | ||
|
Hei Hege, du postet mens jeg skrev.
Når jeg leser det du skriver er jeg bare så enig. Jeg har ikke hvert flink nok til å se på det på den måten. Takk! Quote:Kanskje dette er noe av kjærnen? Dette er så lite viktig å så enkelt at en bare kan styre i vei uten å kunne en dritt om hva som er lurt? Ganske respektløst egentlig! Selv traff jeg heldigvis en mann som hadde bodd alene i mange år, så han kunne det meste. Og han kunne det ganske bra også. Han måtte tidlig innrømme at når det gjaldt montering, snekring og teksniske finesser var det meg han måtte spørre. Det kunne han spare mange ergrelser, timer og penger på. Og han er ingeniør han også. Om en kombinerer en del av klokskapen i alle innelggene her med litt kvinnelist, tror jeg vi har mulighet til å komme veldig langt! Astrid
|
||||
|
|
||||
kanutta |
Re: Re:Gode råd til grenseløse kvinner. | #12 | ||
|
Hvis man skal få andre til å gjøre
ting sånn som man selv vil...samme hva det er;
så er det absolutt lurt å bruke litt list og
lempe.
![]() Å prakke ting på folk fører sjelden noe godt med seg; da går de bare i forsvarsposisjon. Men det er frustrerende å leve sammen med menn som ikke vet bak fram på ei vaskemaskin; trodde egentlig at den sorten snart hadde dødd ut. Kjenner ingen av den sorten som er under 50 ihvertfall. Samfunnsholdninger - joda. Men kvinner er en del av dette samfunnet. Så hvis man starter med å forandre sine egne holdninger til hva "gullstandard" på husarbeid skal være - så kanskje man kan møtes på halvveien..? Kvinner utfører muligens lederoppgaver på sin måte i yrkeslivet, en arena som tradisjonelt har vært mannen sin de siste 2000 åra. Så da må vel mannen få utføre husfaroppgaven på sin måte på en arena som tradisjonelt har vært vår...? |
||||
|
|
||||
Astrid66 |
Re: Re:Gode råd til grenseløse kvinner. | #13 | ||
|
Denne tråden kom opp paralet mens vi startet
en kampanje for å dempe husmorgenet.
Jeg vet at det er en del aktiviteter jeg gjør som jeg ikke burde gjort fordi kroppen min ikke liker det. Noen av disse aktivitetene gjør jeg fordi det er viktig for meg, fordi jeg vil føle at jeg lever, trivsel osv. Utfordringen blir prioriteringen og hvordan finne ut hva som er ekte viktige bevisste verdier for meg og hva jeg gjør pga. kulturelle arv, miljø, forventninger osv. Hvordag skal jeg greie å stortere disse? Jeg har tenkt litt på det. Jeg må bli beviss hva som er viktig for meg! Jeg må være min egen gode hjelper og jeg må bli mer opptatt av egenomsorg. Så må jeg lete meg frem til en teknikk for å sortere aktivitetene. Jeg setter opp en del setninger med hva jeg burde! - Jeg burde vaske vinduene. - Jeg burde besøke min gamle grand onkel - Jeg burde ta bedre vare på meg selv - Jeg burde gå en tur Så tar jeg de samme setningene og bytter ut burde med ønsker. - Jeg ønsker å vaske vinduene. - Jeg ønsker åbesøke min gamle grand onkel - Jeg ønsker å ta bedre vare på meg selv - Jeg ønsker å gå en tur Så kan jeg bytte ut ønsker med vil! - Jeg vil vaske vinduene. - Jeg vil besøke min gamle grand onkel - Jeg vil ta bedre vare på meg selv - Jeg vil gå en tur Så reiser jeg meg opp og sier disse setningene høyt til meg selv. Eller kanskje skrive de med store bokstaver i Forumet? - Jeg vil vaske vinduene. Hvordan er det? Er det sant? Vil jeg virkelig det? NEI, det er jo ikke så viktig for meg. Så denne: - Jeg vil ta bedre vare på meg selv Hvordan er det? Er det sant? Vil jeg virkelig det? JA!! Hva er det som hindrer med i å gjøre det? En mange burde setninger, som viser seg å ikke være så viktig når det kommer til et stykke? Det er antakelig en viktig bit. Jeg måøve påå klarlegge hva som er viktig, styrke min egen indre stemme. Hva trenger jeg? Sette grenser! Det er en del burder, som blir til byrder. En del burder kommer fra andre enn meg selv, leger, fysioteraputer, familie, venner...... Hva sier jeg? Hva er mine egne behov? Hva trenger jeg? Hva vil jeg - hva vil jeg ikke? Hvorfor bør jeg rydde opp i dette? Jeg tror at om jeg styrker meg selv til å se hva som er viktig for meg oppnår jeg økt bevissthet og verdier og det kan gi meg økt vilje til å prioitere/selektere slik at det er best for meg. Jeg kan håpe, ønske og ville! Hva hindrer meg i å gjøre det kroppen min og jeg trenger? Hva er det bitte lille minste jeg kan gjøre i riktig retning nå? Jeg tror at dette er en slags teknikk som kan hjelpe meg til å ta bedre vare på meg selv, men hvorfor er det så fordømt vanskelig? Jeg vet mye om hva og hvordan jeg kunne endre ting, men det sitter en idiot inne i hodet mitt og overkjører. Er den idioten ute etter en tapperhetsmedalje? En tapperhetsmedalje som ikke finnes og som mine medmennesker ikke vet at jeg fortjener, for de har ikke fått innblikk i min verden. Jeg stenger den ute. Er det å skrive om dette til dere et skritt i riktig retning? Takk for at jeg har noen å dele alle disse tankene med. Astrid
|
||||
|
|
||||
Astrid66 |
#14 | |||
|
||||
|
|
||||
kanutta |
#15 | |||
|
Trengte en
av denne tråden nå jeg.
Så nå har jeg bestilt bord ute til konfirmasjonsmiddagen; det blir for mye styr alene når en ikke har hjelpere. Viktigere at jeg er opplagt denne dagen; og ikke irritert og oppkavet. |
||||
|
|
||||
Kamht |
#16 | |||
oh hjelpe meg, trodde bare det var min gubbe som synes husarbeide og barnestell var et
lavstatusyrke jeg. Er det rart at jeg skriker høyt noen ganger.....
Jeg klarer ikke å få mannen min til å sette på hverken oppvask- eller klesmaskina, tror nesten han har en slags fobi mot elektriske maskiner som er nær gulvet jeg. Har slitt i 17 år nå med å få han til å hjelpe til, men har sluttet å tro på mirakler. Kan det være genetisk tro? Ere være dere som har truffet noen som ikke ser ut til å skamme seg om noen kompiser får høre at de har tatt i en vaskefille eller satt på en vaskemaskin av ymse slag, her i huset er det i allefall ikke noe som har skjedd enda. Jovisst har guttungene gjort det og gjør det når jeg ber om det, de henger opp vasken også, rydder ut av oppvaskmaskina og setter inn og fyller opp. Men faren, nei, svaret blir det kan ungene gjøre. Så her streiker jeg litt mer år for år, gidder ikke å vaske og skure for hans skyld, han som ikke gjør noe sjøl. Han vet ikke hvor ting er ennå mange ganger, må hele tiden spørre etter både utstyr og klær. Har prøvd mange ganger å forklare at visse ting orker jeg ikke å gjøre lenger, men standarsvaret er: Ungene kan. Javisst kan de, men det er jo han jeg ber. Har sikkert skyld sjøl også, når ungene var små var det jeg som var der, han var på sjøen, jeg hadde tre unger, kjempehus på en gård, fjøs og ca. 100 sauer som skulle fores. Og han lurer på hvorfor jeg har blitt sjuk!! Men han har sluttet å klage over hybelkaniner nå, tilogmed ungene sier at han kan ta dem bort sjøl, så det er kanskje håp i hengende snøre? Han er jo flink til andre ting da, eget firma har han klart å bygge opp, (mens jeg tok meg av barna og hjemmet såklart), snekrer når han får lyst til det, men male- og opp-pussing er det hu mor som gjør. Men skryte etterpå hvor fint det har blitt gjøres på en måte så andre tror han har vært skikkelig delaktig i jobben. Heldigvis begynner folk å kjenne til dette nå og tar jo det han sier med en klype salt. Er sikkert ikke flink til å si i fra nok, men synes det ikke skulle være nødvendig heller. Han har jo øyne i skallen akkurat slik som jeg og skulle tro vi så de sammen tingene også gitt. Nå er det blitt slik her i huset at det er jentungen som er latest, hun slipper vel unna det meste for hun er jo pappa's lille pie. Nei, nå må jeg stoppe ellers tror alle jeg lever med en skikkelig hustyrann, han er ikke så ille, bare at alle de små tingen blir kjempestore når formen min er dr...dårlig. Det er ikke synd på meg, må bare trampe litt mer med føttene når de ikke er vonde.
En viktig tråd dette her for alle som har barn i riktig påvirkningsalder, tror det eneste som hjelper er terping og masing, det finnes ikke hverken mann - eller kvinnejobber, bortsett fra selve fødselen og evt. amming. Klem Kristin |
||||
|
|
||||
eli58 |
#17 | |||
|
Finner denne frem igjen, er nok mange som trenger å tenke gjennom hvilken krav vi har til oss selv.
|
||||
|
|
||||
Cala57 |
#18 | |||
|
Siden fingrene ikke er så gode i dag,må jeg bare si at jeg kjenner meg igjen i MYE her.
Kjempefine innlegg,damer
|
||||
|
|
||||
DISCLAIMER: The materials and information on this server are intended to provide general information for you. That includes any information posted by our medical consultant. At no time should information on this board be used to diagnose medical conditions, taken as specific medical advice nor do our medical consultant endorse specific products, treatments or services mentioned within. Please consult your physician on specific medical questions. Do not use the information given on these pages as a substitute for a physician consultation or as a substitute for consulting an attorney or a lawyer. All information on this server is provided without warranty of any kind. Further, we do not warrant, guarantee, or make any representations regarding the use, or the results in terms of correctness, accuracy, reliability, currentness, or otherwise. The owner of this website, it's medical consultant, administrator, moderators or attorney shall not be held liable for any damages incurred as a result of statements made from within this website.
This is a non profit self help and discussion group. The owner of the board, the administrators or moderators take no responsibility for any user breaking the Yuku terms of userconduct. This is including, but not limited to, email or otherwise transmit any Content that (1) is unlawful, threatening, abusive, tortious, defamatory, obscene, libelous, or invasive of another's privacy, (2) consists of instructional information on illegal activities, including, but not limited to, hacking, cracking, and phreaking; (3) violates or infringes in any way upon the proprietary rights of others, including, without limitation, copyrighted software, music, photographs, text, videos or artwork.
This board is not a forum for announcing or discussing suicides. Any kind of suicide threat posted at our board will be removed. This is a volunteer support group only. We are not responsible for any suicide threats or interventions of any kind.
©Copyright 2007: The owner of the board has the copyright to all graphics material on the board, unless the graphics has been posted/created by another person or something else have been said. It is not allowed to copy any graphic material posted on the board. Remote linking to any graphic material on the board is not allowed either.
Chronic pain, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, CFS, ME, backproblems, support groups, kroniske smerter, Fibro, Fibromyalgi, ryggsmerter, ryggproblemer, kronisk utmattelses- syndrom.
Abbreviations: CFIDS - Chronic Fatigue Immune Dysfunction Syndrome, ME - Myalgic Encephalomyelitis, FMS - Fibromyalgia Syndrome