| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
Astrid66 |
Sunne og raske middags tips |
Lead | ||
|
Her kan vi tipse hverandre om gode midager som er raske eller letvinne og lage. Om de er sunne i tillegg er det topp!
Astrid
Last Edited By: Astrid66 05/02/08 01:35.
Edited 2 times.
|
||||
|
|
||||
Astrid66 |
Re: Sunne og raske middags tips | #1 | ||
|
Lun
pasta med laks.
Kok opp rikelig med vann litt salt i vannet. Putt oppi pastaskruer (eller lign) Etter at det har kokt en stund, heller du oppi frossen grønnsaker. Brokkoli blanding (el. lign.) Skjær laks i terninger, stek i stekepanne. Krydre med litt sitronpepper Bland i en liten skål: ca 1/2 dl god olivenolje 2 ts lyst buljongpulver 1 - 2 poser fransk dressing (tørt pulver) Slå av vannet av pasta og grønnsaker. Bland inn oljebalndingen. Hell det over i et stort fat/form Strø lakseterningene over. Serveres straks! Du kan i steden for grønnsaker bruke salat og tomat. (Da skal du ikke koke det) Dette er ungene her veldig glad i. En kan godt bruke samme oppskriften, men strø over terninger av kyllingfilet også. Astrid
|
||||
|
|
||||
Astrid66 |
Re: Sunne og raske middags tips | #2 | ||
|
Tomatsuppe med
fisk
til ca 4 2 bokser flådde hakka tomater 3-6 dl vann Varmes opp i en romslig kjele Putt i en terning med fiskebuljong Hell i godt med frossen lapskaus planding Kok opp. Putt i torsk eller sei i terninger. (bruker frossen fisk i blokk uten bein) La trekke til fisken er ferdig Smak til med pepper/chilli/sitronpepper og/eller aromat etter lyst. Server En kan bruke brød eller flatbrød ved siden av. Astrid ![]() |
||||
|
|
||||
havheg |
Re: Sunne og raske middags tips | #3 | ||
|
Ingen direkte middagsoppskrift dette, men mitt
beste tips er åkoke potetene i
mikrobølgeovnen! (Fungerer for maks 4 personer, flere enn det
blir det like raskt å koke dem på
plate.)
Potetene skal ha 10 minutter i mikroen, så bruker jeg de 10 minuttene til resten av matlagingen. Laksebiter eller annen fisk trenger ikke mer enn 10 minutter før de er ferdig kokt. Serveres med salat eller revne gulrøtter hvis jeg har krefter til det, ellers varmer jeg frosne grønnsaker. Litt smør til potetene og vips, ferdig middag ![]() Jeg prøver å alltid ha ferdig fiskebiter i fryseren - sånne ferdig rensede porsjonspakker. Hvis jeg ikke orker noe annet, serverer jeg tomater som grønnsaker. For å lage potetmos, kutter jeg potetene i småbiter, koker på plate (10-15 minutter), og moser med stavmikser. Mosen blir jo litt seigere enn hvis du håndmoser, men jeg orker ikke ståå mose for hånd ![]() Til slutt min enkle variant av bergensk plukkfisk: Skjær potetene i biter og ha i kjele. Ha gjerne litt oppskåret løk oppi også (men ikke nødvendig). Legg en pakke frossen sei - obs benfri! - oppi med potetene. Kok dette til fisken er kokt i småbiter og potetene begynner å moses. Kjelen passer seg selv, ca 30 minutter. Hell av vannet. Moses med stavmikser med melk, smør, litt salt og pepper. Serveres med flatbrød og tabascosaus eller ketchup hvis ønsket. Plukkfisk blir egt. laget av ferdig kokte fiskerester av pale (=småsei), men det blir for mye jobb for meg å rense og styre ![]() |
||||
|
|
||||
trulte38 |
buldresuppe | #4 | ||
Buldresuppe![]() Verdens enkleste og beste suppe du kan lage unga elsker den, så jeg lager ganske stor kjele når jeg lager 7 liter og dette er oppskriften på storkjelesuppe og sist men ikke minst, den er rimelig. ![]() ![]() 1 pose grønnsakssuppe el 1 boks trøndersodd(ofte på 10 krs tilbud) 1 boks skinke, llitt pølser ,kjøtt eller hva du har tilgjenglig 1 løk om ønskelig 2 poser suppe/lapskausblanding fra fryseren 1 buljongterning og evt poteter kuttet i biter om man ønsker. brun kjøtt og løken, gjerne i kjelen, hell over suppen, hell vann oppi , buljongterning kok opp til kokepunktet, hell oppi grønnsaksposene , evt potene,kok opp, krydre etter smak, trekke i ca 10 min. server gjerne med flatbrød. ![]() |
||||
|
|
||||
Lahel |
Re: Sunne og raske middags tips | #5 | ||
|
Her er min favoritt-oppskrift på lettvint
laks,
denne kan varieres i det uendelige med de grønnsakene du har for hånden... LAKSEPAKKE: Laksefilèt Purreløk i ringer paprika i biter gulrot i staver sukkererter el.sesongens grønt broccoli i små buketter salt og pepper presset sitron mager rekeost Legg laksefileten på et stykke aluminiumsfolie, legg på en stripe mager rekeost,krydre og legg grønnsakene oppå. Lukk pakkene, men la det være litt "luft" i pakken. Legg pakkene i ildfast fat el. langpanne i stekeovnen ca 30.min ved 200 grader Serveres med kokte poteter, ris el.couscous. Dette er kanskje ikke den aller billigste hverdagsmaten, men rimelig festmat!! God apetitt! fra Laila
|
||||
|
|
||||
crps |
Re: Sunne og raske middags tips | #6 | ||
|
Denne inneholder karbonadedeig, så vent til
den er "friskmeldt"
En grete rohde oppskrift egentlig, men svært rask og lettvint Karbonade stekes og smuldres En pose Grønnsakssuppe Vann og Ris Enkel RISOTTO med god smak |
||||
|
|
||||
Tuva |
Re: Sunne og raske middags tips | #7 | ||
|
En enkel oppskrift på
Lun salat Lag en bolle med salat,ha i den hva du måtte ønske av grønnsaker...kinakål,tomat,paprika,agurk,eple,mais,ost i terninger,rød løk...ja what ever... Varm skinkestrimler i en stekepanne,kryddre med litt nykvernet pepper. Legg salat på tallerken og ha varm skinke over.Serveres med hvitløksbaguett,grove eller fine rundstykker. Allternativ til dressing for di som ønsker det,prøv melon yoghurt. ![]() |
||||
|
|
||||
Petronella53 |
Re: Sunne og raske middags tips | #8 | ||
|
Noe jeg alltid tenker på når det er snakk
om oppskrifter på mat, hvorfor skal alt være
så kjapt å lage,det virker som om vi lever i en
verden hvor man står opp om morgenen så er det
bare kjapp, kjapp hele dagen. Jeg er sånn jeg og,
for all del,men må jo si det at jeg husker godt
mamma sine middager hvor du kunne gåå glede
deg til maten, bare nyte lukta mens hun holdt
på.Samtidig så er det jo også blitt
sånn at et måltid mat er bare:skaff innpå
og bli fortest mulig ferdig så man får satt inn
i oppvaskmaskinen og ryddet unna kjeler og lufta ut
så matlukta skal forsvinne. Hvor er kosen rundt
måltidet? Er det pga alt dette det også er
så mye overvekt blant barn og unge?
|
||||
|
|
||||
havheg |
Re: Sunne og raske middags tips | #9 | ||
|
For meg må matlagingen gå kjapt fordi jeg
ikke klarer å stå ved komfyren. Jeg har en
arbeidsstol fra hjelpemiddelsentralen som gjør at
jeg kan sitte ved komfyren, men direkte komfortabelt er
det ikke.
Det andre poenget for meg er at jeg jobber 40% og bruker veldig mye krefter på jobben. Når jeg kommer hjem har jeg vanligvis smerter og trenger å hvile, ikke sitte på kjøkkenet og tilberede mat. Men middag - helst sunn mat - må familien ha hver dag! Og ja - når kreftene er brukt opp før jeg er hjemme fra jobb hiver jeg en ferdigpizza i ovnen, og serverer med kokt brokkoli ved siden av. Det er derfor supert for meg å få tips til hvordan jeg kan variere middagene uten at resten av kreftene mine brukes opp på kjøkkenet. Jeg kan godt lage mat som står og dufter i flere timer, men det må likevel være mat som krever liten kjøkkeninnsats, så som fårikål en søndag, eller pinnekjøtt til jul ![]() Men antagelig mente du (Petronella) innlegget ditt som en generell betraktning..... og jeg er enig i mye av det du sier på et generelt grunnlag Men før
i tiden var de fleste mødre hjemmeværende, og
halvfabrikata fantes ikke, så da tok det lenger tid
å lage middag fordi alt måtte lages fra grunnen
av Men
matlaging er, som mye annet, en vane: Er man vant til
å kjøpe ferdig eller nesten ferdig middager,
så virker alt annet fryktelig vanskelig og
tidkrevende.Hege |
||||
|
|
||||
Petronella53 |
Re: Sunne og raske middags tips | #10 | ||
|
Selvfølgelig så var dette en generel
betraktning-for all del.
|
||||
|
|
||||
Tuttifrutt |
Re: Sunne og raske middags tips | #11 | ||
|
EN SUNN PASTATALLERKEN:
-80 gram fullkornspasta - 1 kyllingfilet(ca 105 gram) -Salt og pepper -1/2-1 paprika -1/4 broccoli -25 gram rå, usaltede cashewnøtter -Kok pastaen. -Mens pastaen koker, kutt opp kyling, paprika og broccoli i passe store biter. -Ha en liten dæsj olivenolje i en stekepanne og varm opp. -Ha i kyllingen og stek den m litt salt og pepper i noen min før du tilsetter paprikaen og lar den frese sammen med kjøttet de siste par minuttene. -Brokkolien koker du sammen med pastaen de siste to minuttene av koketiden. -Dander alt på en talerken og strø over cashewnøttene. Bon apetitte! |
||||
|
|
||||
Astrid66 |
Re: Sunne og raske middags tips | #12 | ||
|
Pasta med pesto - hverdagsvariant!
Grunnen til at det må gå fort er helsa, ikke tiden! Kok opp rikelig med vann litt seltin /(salt) i vannet ta i pasta gjerne fullkorns pasta Bland pesto i et litermål 1-2 dl olivenolje 1-3 fedd hvitløk masse frisk basilikum, evnt tørr Nykvernet pepper (litt Chili) 1 ts buljong eller litt salt Bruk den gulosten du har i hus, ca 1/3 av et vanlig norwegia stykke ca. 1 dl vann Bland med stavmikser Når pastaen nesten er ferdig blad inn en god frossen grønnsakblandling. Kok opp Skjær en skinkeboks i terninger Ha i kjelen sammen med pasta og grønnsaker. Kok opp Slå av vannet Bland inn pestoen umiddelbart Serveres straks! Raskt, godt, gode muligheter for å tilpasse familiens smak, krydder oste type osv. Unger elsker det. Astrid ![]() |
||||
|
|
||||
Tuttifrutt |
Sunn variant av gulrotkake | #13 | ||
|
Ikke et middagstips, men hvis søthungeren tar
helt overhånd er dette en kake man fint kan unne seg
en gang i blant. Ved å gi deg selv lov til å
spise noe søtt og godt blir det mindre risiko for at
du "sprekker" under
slankekuren.
Gulerotkake 15 stykker 2 egg 75 g sukker 30 g hvetemel 2 ts bakepulver 300 g revet gulrot 150 g hasselnøtter, malte -Pisk egg og sukker lyst og luftig. -Sikt mel og bakepulver, og bland i gulerøtter og nøtter. -Fordel i en paiform eller springform, og stek ved 175 grader i 40 min. Kan fryses i mindre biter og taes opp når du vil ha et søtt mellommåltid. Du kan spise et kakestykke om dagen. Energi per person:119 kcal Fett: 7 gram Protein:3 gram Karbohydrat:10 gram Fiber:1.5 gram |
||||
|
|
||||
Englamark |
En lager-seg-selv-risotto | #14 | ||
|
Denne ideen fikk jeg faktisk i en sånn
innvandrerbutikk som heter Eksotisk Torg her i Bergen
hvor jeg bor;
hakk løk og hvitløk og surr det i en gryte til det er gyldent. Ha evt i andre grønnsaker som du selv liker/urter hvis du vil. Når dette har surret noen få minutter så heller du oppi ris etter hvor mye du vil ha. Hell over vann og ha i litt salt etter smak. La dette koke til risen er ferdig og vannet fordampet. Man trenger ikke stå og se på at løken og det stekes, man må bare passe på så det ikke svir. Jeg liker denne retten fordi den metter og er enkel. Man kan jo ha den som tilbehør eller som den er. Annemor |
||||
|
|
||||
evasr |
Re: En lager-seg-selv-risotto | #15 | ||
|
så gøy med matdiskusjon!! jeg er stor
tilhenger av å pakke ting i folie, om jeg ikke orker
lage middag en dag tar jeg og kapper vaskete poteter, med
skall, legger det i ett stykke folie med en frossen
fiskefilet, noen frosne grønnsaker fra pose
(brokkoli er en favoritt her!) og steker det i ovnen
15-20 minutter. tenker dette kan gjøres med
alt!!
en ting til, bruker og kjøpe kjøtt når det er på tilbud, kverner det selv, steker det opp¨, og fryser ned. så hvis jeg skal lage en enkel pasta eller noe er det bare å drysse nedi kjøttdeig fra posen!! er veldig glad i frysere gitt.. Lille-Eva |
||||
|
|
||||
eli58 |
Re: En lager-seg-selv-risotto | #16 | ||
|
Toro gryter er vist bra har jeg hørt
|
||||
|
|
||||
Englamark |
Re: En lager-seg-selv-risotto | #17 | ||
|
Her er en enkel lager-seg-selv rett.
For 4 personer trenger du: 1 pk strimlet kyllingkjøtt (evt strimle kyllingfileer selv) 1 fedd hvitløk 1 løk (hvitløk og løk er valgfritt) hønsebuljong litt hodekål i strimler 1 pk smårettskinke 1 boks knuste tomater aspargesbønner salt, pepper og kanel ris Fres kyllingen i litt margarin, gjerne sammen med hvitløk og løk. Tilsett vann og hønsebuljongterning. Strimle litt kål, ha i tomatene og kålen og la det koke en stund til kålen er mør. Tilsett krydder og ris, og la det hele koke til gryten er tykk og fast og risen ferdig kokt. Dette er kjempegodt. Dette er forresten Jollof rice, en kompakt gryterett. |
||||
|
|
||||
noomi1 |
Re: Sunne og raske middags tips | #18 | ||
|
Ennu ett raskt pasta
Allt-i-ettpasta Portioner: 4 portioner Tid: 30 minuter Ingredienser: 8 dl kort pasta, t ex fusilli eller farfalle 2 1/2 dl frysta gröna ärtor eller brytbönor 150 g rökt skinka i tärningar olivolja peppar 1/2 dl klippt persilja ost, gärna parmesan Koka pastan i saltat vatten enligt anvisning på paketet. Lägg i frysta gröna ärtor eller brytbönor när cirka 2 minuter av koktiden återstår. Häll av vattnet och lägg i tärnad rökt skinka och blanda. Vrid några varv med pepparkvarnen över och strö på klippt persilja. Ringla över lite olivolja. Riven eller hyvlad parmesanost är gott till eller ta någon annan ost med smak. |
||||
|
|
||||
noomi1 |
Re: Sunne og raske middags tips | #19 | ||
|
Dette er gott.
Saltimbocka på kyckling Portioner: 2 Tid: 35 minuter Ingredienser: 2 kycklingfiléer, ca 250 g salt vitpeppar 4 skivor rökt skinka 4 färska salviablad eller 1/2 tsk torkade 1 msk smör 3/4 dl torrt vitt vin Sätt ugnen på 175 grader. Dela kycklingfiléerna så du får två tunnare filébitar. Lägg köttet mellan ark av plastfolie och bulta ut dem lite med näven eller ett knivskaft. Salta och peppra och lägg en skiva rökt skinka på vardera. Vik filéerna dubbla och lägg på ett salviablad. Fäst med tandpetare. Lägg köttet i smörad ugnsform och häll på vinet. Sätt in det i ugnen och stek ca 20 minuter eller tills köttet är precis genomkokt. Man kan också laga kycklingsaltimbocca i traktörpanna ovanpå spisen. Sefvere med pasta, ris, eller potatis. |
||||
|
|
||||
noomi1 |
Re: Sunne og raske middags tips | #20 | ||
|
Ett til
Biff- eller kyllingsnaddar med purjo Portioner: 2 portioner Tid: 30 minuter Ingredienser: 250 g biff- eller kyllingsnaddar 1 liten purjolök 1 tsk ljus fransk senap 1 dl matlagningsgrädde eller crème fraiche salt och peppar Skär köttet i strimlor och fräs upp i matfett i stekpanna. Lägg i den noggrant sköljda och strimlade purjolöken och låt den steka mjuk. Tillsätt grädde/creme fraiche och senap. Låt sjuda några minuter på svag värme. Smaka av med salt och peppar. En lite lyxig snabbmiddag, god att äta tillsammans med kokt potatis eller pasta och en god sallad. |
||||
|
|
||||
noomi1 |
Re: Sunne og raske middags tips | #21 | ||
|
Den her er god den også
Tomatbräserade fläskkotletter Portioner: 2 Tid: 20 minuter Ingredienser: 2 fläskkotletter utan ben salt och peppar 1 vitlöksklyfta 1/2 burk hela små tomater (pomodorini) 1 tsk balsamvinäger 1 kvist färsk rosmarin eller 1-2 krm torkad ev 6-8 oliver, svarta eller gröna Salta och peppra kotletterna, välj gärna sådana med lite insprängt fett, de är saftigare. Bryn dem i lite olja. Låt en krossad vitlöksklyfta steka med. Häll på tomater och balsamvinäger. Lägg i rosmarinkvisten eller strööver torkade och oliverna. Låt sjuda på låg värme under lock 8-10 minuter. Smaka av med salt och eventuellt ytterligare några droppar balsamvinäger. Den som inte har balsamvinäger hemma kan byta ut den mot 1 tsk rödvinsvinäger och 1 tsk honung. Potatis eller pasta passar fint att äta till. Om de er nåen ord dere ikke forstår, bare spør. |
||||
|
|
||||
noomi1 |
Re: Sunne og raske middags tips | #22 | ||
|
De her er en lettlagad tomatsaus.
Laga en stor sats å frys in i passlig porsjoner for dere. Sidan kan man bruka sausen til mye. F.eks. hælla over fisk å ovnsbaka, blanda i kylling, diverse grønsaker, eller skinka og servere til pasta. Låt fantasien dra i veg Tomatsås Portioner: 4 Tid: 30 minuter Ingredienser: 5 kvisttomater eller 1 boks hermetikk tomater 2 vitlöksklyftor 2 torkade tomater en skvätt olivolja 1-2 nypor socker en liten skvätt balsamvinäger lagerblad, svartpeppar, salt Mjuka upp de torkade tomaterna i ljummet vatten i ungefär tio minuter. Skala tomaterna och skär dem i bitar. Bruker du hermetikk låt tomaterna rinna av. Spar spadet, såsen kan ev. behøvas spädas slite Värm olivolja i en liten gryta och låt den skalade och finhackade vitlöken mjukna på svag värme. I med tomaterna innan vitlöken tar färg, rör om. Klipp de torkade och vid det här laget något mjukare tomaterna i småbitar och blanda i dem. Lägg i lagerbladet och basilikan, salta, peppra, sockra. Låt det hela småkoka i tjugo minuter, rör om då och då. Såsen börjar bli klar när den är lagom tjock. Droppa ner balsamvinäger, inte för mycket, smaka av, korrigera om det behövs med salt och socker. |
||||
|
|
||||
noomi1 |
Re: Sunne og raske middags tips | #23 | ||
|
Denne hadde jeg glemt. Førr hadde jeg den
alltid i kylen. Blir så enkelt å førgylla
smaken på verdagsmaten.
Jeg brukar sila av oljan. På de viset får jeg samtidligt en hvitløksolja og vitløkspasta. Oljan håller mye lengre enn 1 månad, førvares som andre oljer. Vitlöksconfit Portioner: ger en 3/4-litersburk Tid: 1 timme 30 minuter Ingredienser: 5 hela vitlökar 1 kvist färsk rosmarin 10 svartpepparkorn 1 röd medelstark chilifrukt, kluven och urkärnad 4 dl olivolja, extra virgin Den här varianten kan användas till mycket. Den kan bredas på smörgåsar, blandas med nykokt pasta, gnidas in på fåglar som marinad eller serveras som tillbehör till kött eller fisk. Oljan kan silas av och brukas för sig som marinad (av exempelvis lammfilé eller hälleflundra) eller som dressingingrediens. 1. Rensa bort eventuella torra eller ankomna delar av vitlökarna och lägg dem i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt även rosmarin, peppar, chili och olja. 2. Värm på låg värme utan lock i cirka en timme. 3. Tag av från värmen och låt svalna. 4. Förvara i sval eller kyl i burk med lock. Håller åtminstone en månad. 5. Oljan och vitlökarna kan användas var för sig eller tillsammans, men de bör få rumstemperatur innan de serveras. Som dere kanskje skjønner håller jeg påå rensar ut bland mina opskrifter. |
||||
|
| ||||