Jeg tror jeg hadde det meste av meg knyttet til jobb. Det ble en voldsom omstilling som tok lang tid. Alder spiller kanskje inn også. Dessuten er det jo mange tilfeldigheter inne i bildet...størrelse på familie, karakter av familie...hva man rakk å gjøre før man ble syk ikke minst.
Hva med deg?

Norway

Min selvfølelse ligger i å mestre de målene jeg
setter meg. Hele livet har jeg satt mål, noen ganger små og lett oppnåelige, andre ganger ganske så utfordrende. Ikke alltid jeg når dem heller...., men da
gjelder det å justere dem eller finne nye mål. På den måten gir jeg meg selv en mestringsfølelse som jeg tror henger nært sammen med selvfølelse. Det kan være
i arbeidslivet (jeg jobber f t 50%, men jeg har vært litt "inn og ut" i mange år), men også privat. Å sette seg noen mål er å lage seg et
"selvbilde" og selvbildet er igjen avgjørende for selvtilliten. Tro på at jeg kan nå målet gir meg motivasjon, og motivasjon hjelper meg å nå målet
og derved øker mestringsfølelsen og selvfølelsen. Når jeg setter meg mål og klarer dem får jeg en ny energi til å sette nye mål. Ved å fokusere på det
positive, på det jeg kan og klarer, så klarer jeg å motvirke de negative tankene som kan ødelegge selvfølelsen og mestringsfølelsen. Mål for meg har f eks vært
å studere (privatist; ligget hjemme på sofaen og lest og tatt eksamen på nettet over noen semestre). Å være en "god" mor for ungene mine har også
vært et mål, da med å fokusere på hva jeg KAN gjøre sammen med dem, i stedet for å ble lei meg for de tingene jeg IKKE kan ta dem med på. Det samme gjelder de
tingene jeg kan gjøre sammen med mannen min; utvikle de tingene jeg KAN gjøre, - og ikke bruke energi på det jeg IKKE kan gjøre.

Ha en fin søndag!
hm.. klart det svinger,Mosken... hadde nok skrevet noe helt annet
i natt