Etter mer enn 12 måneders sykdom, vil/har de fleste av oss kommet i en situasjon hvor vi må forholde oss til Nav på en eller annen måte.
Ved å dele våre erfaringer, kan vi kanskje ha tips og råd til andre, eller få svar på noe vi lurer på osv.
For mitt vedkommende er det så mange år siden jeg ble syk og kom over på uføretrygd, at mye har endret seg siden. Jeg ser jo at jeg har hatt en "enkel" gang gjennom systemet. Når jeg sier "enkel", mener jeg ikke enkel i den forstand at sykdom, tap av jobb osv var enkelt, det er kun i forhold til Trygdekontor (nå NAV) at det gjelder.
Jeg gikk på, det som den gang het, medisinsk attføring i nærmere fem år før det ble innført strengere tidbegrensning og jeg måtte søke om uføretrygd. Jeg fylte ut en søknad og legen sendte sin erklæring, og jeg ble tilstått uføretrygd uten tidsbegrensning tilbakeregnet til 1990.
Senere har jeg kun hatt én samtale om dette med en saksbehandler, da regjeringen hadde et prosjekt om å prøve å få flest mulig uføretrygdete tilbake i arbeid. Det ble mer et pliktløp enn en samtale, da både saksbehandler og jeg var klar over at noen utsikt til restarbeidsevne var ikkeeksisterende for meg.
I ettertid har det vært søknader om grunnstønad, diverse hjelpemidler og refusjoner av ulike slag. Har så langt ikke hatt noen problemer med å få godkjenniner, men har i år merket en stor treghet i systemet når det kommer til utbetalinger. Ting som tidligere ble refundert i løpet av en 3-4 dager, kan nå ta opp til to måneder. Veldig ofte er det feil i utbetalingene, så det gjelder å følge nøye med.
Men jeg har aldri opplevd å få noen informasjon om hva jeg KAN ha krav på. Har selv måtte finne informasjon ulike steder, for så å sende inn søknad.
Jeg vet at det å bli syk i dag, for så å måtte "vandre" gjennom systemet er utrolig mer krevende og innfløkt. Har på nært hold kunne sett hvordan man kan bli en kasteball mellom ulike kontorer og saksbehandlere, utryggheten ved å ikke vite hvor fremtidig inntekt skal komme fra, men også lettelsen når man først får riktig hjelp og ting løser seg.
Noen tips om hva du kan skrive om:
Hva var ditt første inntrykk? Hvordan ble du tatt i mot? Fikk du den informasjon du trengte? Føler du at du har fått rettferdig behandling - at ble du tatt på alvor med dine problemer? Hvordan har søknadsprossessen vært når det gjelder Rehabilitering, Yrkesrettet attføring, TU eller Uføretrygd?
Redaktørens tillegg: Mosken har oppdatert websiden sin om trygderegler!

Tiddelidi 

Hun
er bare, som meg, så "heldig " å bo i en kommune som er best i klassen når det gjelder å få folk tilbake i arbeid! Flott det i og for seg, men ikke
når man nesten bokstavelig talt går over lik for å oppnå en slik anerkjennelse fra høyere hold. Min historie er et speilbilde av Petronellas! Hver gang det
kommer et brev fra NAV får jeg en psykisk reaksjon og gråter og kaster opp. Har også opplevd å bli gjort til løgner og miste daværende trygd. Den jobben jeg nå
har måttet slutte i, ble jeg i sin tid attført til. Ville jobbe, selv om daværende trygdelege "ikke så hva jeg kunne brukes til i arbeidslivet"
Måtte vente på min 50% TU i 6 md uten
inntekt av noe slag.
Derfor dro jeg
på DISmøte igår - tenkte at der kjenner ingen meg som kan "sladre" til NAV. Det er jo det som er så sykt! Disse menneskene har jo jobb pga av oss -
egentlig burde de være takknemlig fordi vi er til