| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
inger lise ask |
betennelse i hoftene |
Lead | ||
|
Hei. er litt deppa nå, var hos legen mandag og fikk konstatert at mine rygg og hofte plager skyldes betennelse i slimposene i hoftene. legen sa det burde
behandles med en gang og ringte direkte til en fysio. fysioen skulle ringe meg opp innen en time, men det gikk 3 dager så ringte jeg ham, han hadde ikke
ultralyd apparat så jeg måtte finne en annen... etter mye om og men fant jeg en som gav meg time tirsdag neste uke. forstod på alle at dette måtte behandles
fort, men har nå gått nesten 14 dager sykemeldt uten behandling. vil tilbake i jobb. er dette så alvorlig som det jeg oppfattet? legen mente; hvis jeg forstod
riktig, at jeg var for ung.... aner ikke, men morsom start på min MR som jeg nå vet tar 2 1/2 time! OK tror jeg er ferdig å klage, for nå..
|
|||
|
|
||||
Petronella53 |
#1 | |||
|
vet ikke hvor gammel du er men alle kan få slimposebettennelser, det er helt vanlig og som regel helt ufarlig men det gjør vondt ja
Hvorfor tar MR 2.5 t? når det er hofter og rygg sammen så blir det tatt---av egen erfaring---røntgen av hoftene fordi du må stå og ligge i en bestemt stilling med beina og det går jo ikke inni en MR maskin---og MR av rygg som tar 20-30 minutter så sant du klarer å ligge stille den tiden de trenger. Mine behandlinger med det samme som du har fått består i betennelsesdempende medisiner,eventuelt sprøyter de gangenene det har vært så ille og bevegelse eventuelt rulling med ett eller annet over det betente området for å få igang blodomløpet,bevege beina og hoftene mest mulig. Har også hatt i fysio og da har de dratt ut beina, prøvd å dra alt fra hverandre på en måte så jeg har kunt "puste" ut litt, litt vanskelig å forklare det siste der,forferdelige smerter mens de holdt på men godt noen timer i etterkant |
||||
|
|
||||
mokris |
#2 | |||
|
MR viser alle bløtdeler i kroppen også om slimposer er betent. Viktig med rask behandling er det fordi det lett kan utvikle seg til en kronisk tilstand. Særlig
i hofteområdet.Jeg selv ar kronisk trochanter bursitt som det heter. Når det var på det verste så hjalp ingen tabletter. For noen kan det hjelpe å få
kortisonsprøyte rett i slimposen.
Legge på isposer hjelper også. Brukte grønnsakposer fra fryseren med et lite håndkle under. Å avlaste området er viktig. Da jeg hadde gått 6 måneder med betennelse skaffet jeg meg krykker for å avlaste. Gikk med disse i 4 måneder. Det hjalp skikkelig. Vondt å ligge på sliposene er det jo også. En veldig vond tilstand når det er full betennelse. MR på 2,5 time høres veldig lenge ut. Skal du ha fra hodet og ned til føttene? Lykke til. |
||||
|
|
||||
inger lise ask |
#3 | |||
|
HEI, Ja jeg skal ha MR av nakken, skuldre, ryggen, hoftene, og knærne, de sa hverftall på tlf at det tok ca 2 1/2 time, men de skulle lufte meg innimellom
Ellers visste jeg ikke om betennelsen i hofta når vi bestilte MR,
så det er ikke derfor. Som behandling av betennelsen skal jeg få kortison sprøyte hos legen og gå direkte til fysio som skal bruke ultralyd. så får vi se.
Takk for svarene
|
|||
|
|
||||
nullfire |
#4 | |||
|
Hei.
Jeg fikk slimposebetennelse i baken pga feilbelastning over flere år. Det ble behandlet med kortisonsprøyte direkte i slimposen. Må innrømme at det var forferdelig vondt og jeg hadde problemer med å bevege meg (mer enn normalt) i noen dager etterpå. Men da kom bedringen. Det var verdt smertene. Det er nå snart et år siden jeg fikk denne sprøyta og, bank i bordet, det har ikke kommet tilbake på samme måten. Jeg vet ikke hvor viktig det er med rask behandling, men jeg hadde gått med betennelse lenge og jeg ble mye bedre. Så lykke til! Om behandlingen gjør vondt, blir du sannsynligvis mye bedre etterpå. |
||||
|
|
||||
Allis61 |
#5 | |||
|
Lykke til med behandling og MR, Inger Lise.
Hvor var det du fikk den behandlingen, Hanne?? Har begynt å vurdere om jeg kanskje skal få noen til å se på tilstanden min etterhvert. Har så mange utenomvondter nå som ingen har brydd seg om å se på før, så jeg får vel ta tak i det selv. |
||||
|
|
||||
Petronella53 |
#6 | |||
|
Faslegen min har satt kortison på meg, og han har treffi riktig hver gang, han har satt bedøvelse før han har satt kortisonsprøyta , det er ikke vondt i
forhold til å gå med vondt
|
||||
|
|
||||
Allis61 |
#7 | |||
|
Tror ikke han vil ta i den ryggen min med en ildtang en gang, Petronella. Ingen nåler som glir lett inn der lenger, så jeg vet egentlig ikke om det er
mulig med slik behandling på meg. Men synes det kan være verdt å snuse litt rundt. Kjennes veldig betennelsesaktig ut der bak nå. Må jo ligge på ryggen for
ryggraden sin del, men det kjennes som å ligge på en brennende klump.
|
||||
|
|
||||
Petronella53 |
#8 | |||
|
Det er i hofta jeg får det-ikke ryggen- for den får ingen røre uansett, den er bare min!!!
Last Edited By: Petronella53 07/06/07 21:31.
Edited 1 time.
|
||||
|
|
||||
nullfire |
#9 | |||
|
Hei Allis.
Du spurte hvor jeg fikk behandlingen. Det var en lege på Kysthospitalet i Stavern som oppdaget det ved hjelp av ultralyd. Sprøyta kan en allmenpraktiserende lege sette. Min daværende fastlege hadde ikke gjort det før, så han fikk en mer erfaren lege på samme legesenter til å gjøre det. |
||||
|
|
||||
DISCLAIMER: The materials and information on this server are intended to provide general information for you. That includes any information posted by our medical consultant. At no time should information on this board be used to diagnose medical conditions, taken as specific medical advice nor do our medical consultant endorse specific products, treatments or services mentioned within. Please consult your physician on specific medical questions. Do not use the information given on these pages as a substitute for a physician consultation or as a substitute for consulting an attorney or a lawyer. All information on this server is provided without warranty of any kind. Further, we do not warrant, guarantee, or make any representations regarding the use, or the results in terms of correctness, accuracy, reliability, currentness, or otherwise. The owner of this website, it's medical consultant, administrator, moderators or attorney shall not be held liable for any damages incurred as a result of statements made from within this website.
This is a non profit self help and discussion group. The owner of the board, the administrators or moderators take no responsibility for any user breaking the Yuku terms of userconduct. This is including, but not limited to, email or otherwise transmit any Content that (1) is unlawful, threatening, abusive, tortious, defamatory, obscene, libelous, or invasive of another's privacy, (2) consists of instructional information on illegal activities, including, but not limited to, hacking, cracking, and phreaking; (3) violates or infringes in any way upon the proprietary rights of others, including, without limitation, copyrighted software, music, photographs, text, videos or artwork.
This board is not a forum for announcing or discussing suicides. Any kind of suicide threat posted at our board will be removed. This is a volunteer support group only. We are not responsible for any suicide threats or interventions of any kind.
©Copyright 2007: The owner of the board has the copyright to all graphics material on the board, unless the graphics has been posted/created by another person or something else have been said. It is not allowed to copy any graphic material posted on the board. Remote linking to any graphic material on the board is not allowed either.
Chronic pain, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, CFS, ME, backproblems, support groups, kroniske smerter, Fibro, Fibromyalgi, ryggsmerter, ryggproblemer, kronisk utmattelses- syndrom.
Abbreviations: CFIDS - Chronic Fatigue Immune Dysfunction Syndrome, ME - Myalgic Encephalomyelitis, FMS - Fibromyalgia Syndrome