Å være moderator på et forum for mennesker med redusert helse, er ikke som en jobb for betalt moderatorer på andre typer forum. Vi har ingen omfattende stillings innstruks og alle deltar på frivillig basis.
Dette er først og fremst en selvhjelpsgruppe...du hjelper deg selv ved å hjelpe andre og ved å opplyse deg selv gjennom informasjon og gjensidig deling av erfaringer. En moderator er ofte en som har vist egenskaper og interesse for å hjelpe litt ekstra. Men egentlig er vi alle slike hjelpere. De med tittel moderator er ikke flinkere mennesker, friskere mennesker eller mennesker som alltid gjør alt riktig og best. Her er vi alle hjelpere for hverandre. Til sammen utgjør vi et levende nettsamfunn, i motsetning til mange andre forum som bare deler informasjon.
Alle medlemmer kan starte nye tråder og ingen tråder er mer viktig enn andre, ikke vær redd for å skrive om et emne som er postet tidligere (gode temaer og spørsmål kan postes igjen og igjen). Jeg oppfordrer også alle medlemmene til å gi respons på innlegg som blir startet, selv om du ikke har spesiell erfaring om emnet. Alle liker å få respons på trådene sine.
Vi har noen regler og retningslinjer for forumet. Det er helt ordinære regler som forum flest bruker. Moderatorer og jeg har skrevet disse sammen gjennom de 6-7 årene vi har drevet med dette. Vi har også en ansvarsfraskrivelse nederst på hver side som er laget i samarbeid med praktiserende advokater. En moderator er ofte behjelpelig med at disse følges. Blandt annet kan spammere bli bortvist og innholdet de poster blir fjernet. Jeg tar beslutningen om disse må bortvises for godt eller midlertidig. Jeg samarbeider gjerne med Yukus juridiske avdeling hvis vedkommende bør utestenges fra samtlige forum på Yuku, f.eks ved lovbrudd.
Hvis ikke du allerede har gjort det, kan du lese noen av reglene på norsk her: Les her
Forøvrig bekrefter alle at de følger visse regler når de registrerer en konto på Yuku, som er firmaet som leverer nett-tjenesten vår (server og programvare).
Still gjerne spørsmål! Siden jeg har problemer med hendene mine, kan det være at en av moderatorene vil hjelpe å svare!
Takk for at du leste dette! Nyt forumet!
Mosken

Mosken

Norway

Tiddelidi