angst
fortvilelse
og følelse av å miste kontrollen?
Jeg ser dette hevdes av fagpersonell i diverse artikler. Hva mener dere?
| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
Sunshine56 |
Er det sant at vi kan påvirke smerteopplevelsen? |
Lead | ||
|
Kan smerteopplevelsen påvirkes ved mindre:
angst fortvilelse og følelse av å miste kontrollen? Jeg ser dette hevdes av fagpersonell i diverse artikler. Hva mener dere? |
||||
|
|
||||
inger lise ask |
#1 | |||
|
Jeg har ikke lest noen artikler, så jeg vil ikke uttale meg på det grunnlaget, men som tidligere nevnt:
Jeg tror nok at vi kanskje kan "takle" smerter bedre, eller på en annen måte hvis livet ellers er bra. Vanskelig å forklare helt, for jeg mener ikke å fornærme noen med å påstå at smertene blir mindre, men hvis man har et bra liv, uten økonomiske problemer, eller annet, ja da tar man smerte på en annen måte. Slik som flere her inne må kjempe for trygdepenger, må klare seg uten i ventetid, og ved avslag og anker, sånne ting gjør ikke smertene lettere. Men kanskje du mente noe helt annet, og jeg har misforstått spm. har man det godt med seg selv, hjelpemidler man trenger, osv så hvem vet. Jeg vet bare av egen erfaring at når jeg må slite for mine rettigheter feks, så anspenner jeg meg og blir vondere i kroppen og. men dette er vel en annen sang..
|
|||
|
|
||||
Aneli |
#2 | |||
|
Enig med deg Inger Lise. Jeg tror at det fysiske og det psykiske på en måte henger sammen. Man må se på helheten, ikke bare på den delen av kroppen hvor
"smerten" sitter.
Redsel,ansgt,bekymringer,mangel på selvtillit,følelsen av ikke å være til nytte påvirker våre kroppslige smerter slik at smerteopplevelsen blir større. Hva som kommer først og sist kan jo diskuteres. En påvist skade i nakke/rygg kan bedre smertelindres dersom du ikke har andre ting å konsentrere deg om enn å ha minst mulig smerter. Full konsenrtasjon på dette tror jeg hjelper kroppen til mindre smerter. Som sykepleier opplever jeg ofte at avlappende medisiner i tilegg til smertestillende ofte har bedre effekt enn bare smertestillende.Både muskler og pust er i alarmberedskap ved steke smerter.Det har vi vel alle kjendt. Spenninger og muskelsmerter blir iallefall ikke bedre når du har flere bekymriger i tillegg.Da tror jeg ikke det nytter å bare spise smertestillende og få fysioterapi. Man må få hjelp til å løse andre problemer i tillegg. Må si som Inger Lise, håper jeg ikke støter noen. det er ikke meningen. Men ut ifra egne erfaringer,både personlig og i jobbsammenheng har jeg flere ganger opplevd dette. Vet ikke akkurat hvilke artikler du henviser til,men jeg har selv lest det samme. |
|||
|
|
||||
Sunshine56 |
#3 | |||
|
Jeg fant artikkelen på nettet: (har bare lest bladet-men har lest dette mange ganger tidligere)
|
||||
|
|
||||
Aneli |
#4 | |||
|
Takk Sunshine.
Akkurat dette har jeg ikke sett tidligere.Skummet det nå og har lagt det på favoritter.Tar det i morgen. Smerte er subjektiv,kun den som kjenner den vet hvordan det er. Det syns jeg er viktig å huske. Har selv jobbet mest med kreftpasienter og smertelindring. |
|||
|
|
||||
Sunshine56 |
#5 | |||
|
Betyr det at den som har mindre angst har mindre vondt? Eller kjenner smertene i mindre grad? Kan vi "ta kontrollen tilbake" og dermed redusere
smerteopplevelsen?
|
||||
|
|
||||
Aneli |
#6 | |||
|
Jeg tror det.
Avspenningsøvelser blir jo ofte brukt i smertelindringsøyemed. Smerte og angst henger ofte sammen fordi vi blir redd når vi har smerter. Ikke nødvendigvis redd for smerter i seg selv,men for om den blir verre og hva den gjør med oss. Personlig vil jeg helst være alene når jeg har mye smerter. Syns jeg takler det bedre da,og klarer å konsenrtere meg mer om å slappe av. |
|||
|
|
||||
cherry |
#7 | |||
...Jeg kan bli i dårlig humør av smertene i beina, men har aldri merket at jeg har fått smerter i beina av dårlig humør
|
||||
|
|
||||
Aneli |
#8 | |||
|
"dårlig humør" er jo noe helt annet da. Dersom du ikke skrev det som spøk........? Eller kanskje .Dersom humøret er på bånn KJENNER man kanskje
smertene i bena lettere.
|
|||
|
|
||||
Sunshine56 |
#9 | |||
|
Ok, det er jo ingen facit svar her. Ingen forskning mulig?
Men skal jeg ta svarene deres bokstavelig: Vi kan redusere smerte opplevelsen hvis vi har mindre angst og mer penger? (setter det litt på spissen nåda) |
||||
|
|
||||
kanutta |
#10 | |||
|
Man har jo disse f'ene som aktiveres ved stressreaksjoner, og smerte er stress for kroppen.
Nervesystemet aktiveres til fear, fight, flight og så var det den siste som jeg alltid glemmer, furious kanskje....
Kamp, frykt, flukt og sinne...dette skjer automatisk ved smerte. Vet ikke om man klarer å dempe dette ved tanken alene; men å skjerme seg fra ytre faktorer som kan forserke disse reaksjonene kan jo hjelpe på at de ikke blir enda verre. Prøve å stelle litt godt med seg selv, og å få andre til å dempe forventningene til seg. Nakkesmerter som jeg har kan føre til at det sympatiske nervesystemet blir direkte involvert, vi har noe som heter sympatiske ganglier i nakken. Og ved trange forhold for nerverøtter så kan disse sette i gang en reaksjon fra det sympatiske nervesystemet. Om det var dette, eller smerter generelt, som gjorde at jeg følte meg helt forstyrra på det værste vet jeg ikke. Men jeg følte meg som om jeg våknet opp til den mest stressende og avgjørende dag i mitt liv hver dag p.g.a de kroppslige reaksjonene. Jeg gikk ofte ned flere kilo i vekt også, til tross for at jeg spiste mye. Rart! Men kroppen gikk på høygir....så ille er det heldigvis ikke lengre, selv om jeg kunne trengt det for vekta sin del....
Så jeg tror man kan avlede smerter til en viss grad, avhengig av intensiteten på dem. F.eks så kan avledning være det som skal til ved slutten på en smerteperiode,der ledd eller skive sannsynligvis er inflammert. Inflammasjonen går over, men det sekundære muskelforsvaret som alltid oppstår ved inflammasjoner kan henge igjen; det tar tid før hjernen skjønner at faren er over. Jeg dro til Cannes etter to måneder med forverrede smerter, de bruker å vare fra 1,5 -2 måneder sånn ca.. Når jeg kom til Cannes ble jeg ganske fort mye bedre. Og det kan komme av at jeg fikk annet å tenke på, så muskelforsvaret ga seg. Inflammasjonen hadde sannsynligvis allerede gitt seg før jeg dro; men muskelforsvaret hang igjen. Det hadde ikke funket å dra til Cannes i begynnelsen av en dårlig periode; så lenge inflammasjonen er der vil muskelforsvaret ikke slippe taket; og da hjelper det lite med avledninger. Har prøvd å tvinge meg til å reise, finne på prosjekter for å se om det hjelper. Men det blir mislykket og gjør bare smertene enda verre, når kroppen ikke er klar for det, har jeg erfart. Smertenivået kan jo variere litt i de periodene hvor jeg har lavere smertenivå; de som jeg kaller gode perioder, uten at det betyr smertefri. Da kan jeg merke at engasjement, være i godt humør over noe bidrar positivt; mens stress og ubehageligheter slår negativt ut på smertene. Så jeg mener vel at til en viss grad kan jeg påvirke noe, men ikke hvis smertenivået blir for høyt. |
||||
|
|
||||
inger lise ask |
#11 | |||
|
Nei, den som har mindre angst har ikke mindre vondt! men den som har angst i tillegg, kan få mer vondt, og satt på spissen, det hjelper ikke å være rik
heller.. men motsatt; bekymring for hvor pengene skal komme fra, kan øke smerten. det er vel kanskje psykisk, men det er der.
|
|||
|
|
||||
cherry |
#12 | |||
|
Sorry :( Var antagelig litt "sur"..Har hatt smerter fra jeg var en neve stor..Er vel litt ekstra provosert for tiden av "forståsegpåere"
som tror at belastningslidelser kan kureres av mennesker med brevkurs i psykologi..Har forøvrig jevnt godt humør og "plager" sjelden mine omgivelser
med mine "vondter"..Har forøvrig forståelse for dem som gjør det. Vi takler smerter forskjellig..Er i en situasjon nå hvor det kreves av meg å skulle
beskrive smerter og i hvilket omfang. Finner dette vanskligere, enn å tie med det jeg uansett ikke kan gjøre så mye med. Tenkte ikke å såre noen, og ja det var
mest spøk/ironi
|
||||
|
|
||||
cherry |
#13 | |||
Gikk tilbake og leste det Kanutta skrev, som var veldig godt skrevet
|
||||
|
|
||||
inger lise ask |
#14 | |||
|
Cherry, jeg synts den kommentaren din var kjempefin! den var humørfylt og beskriver nok hvordan mange har det hehe. ikke tenk på om noen oppfattet det feil, du
sa det du mente der og da. Syns du er flink jeg, som oppi alt klarer å komme med spøk om din egen situasjon, liksom.
Uansett kjempe bra kommentar, jeg tror jeg vil bruke den selv en gang det passer, hvis jeg får låne den
|
|||
|
|
||||
cherry |
#15 | |||
Takker og neier Kommentaren er gratis!
|
||||
|
|
||||
mokris |
#16 | |||
|
Endorfinene setter igang når vi er glade for noe. Samme gjør mange smertestillende midler. Hvis vi kan føle glede over noe så går tankene ikke så mye til
smertene. Smertene er der, men jeg tro det er viktig å ikke fokusere tankene på de. Når smertene er på det verste prøver jeg å tenke på noe annet som er mer
positivt.
Det var en stund i begynnelsen at jeg bare tenkte på smertene og da var smertene også verre. Dette med endorfinene som kan påvirke smertene forskes det jo på enda. Finnes ikke noe fasitsvar enda. Bra diskusjon, Mosken.
|
||||
|
|
||||
Allis61 |
#17 | |||
|
Egentlig litt av et spørsmål du stiller, Mosken. Veldig bra! Satt i gang en uendelig kjede av tanker hos meg. Først hadde jeg et klart svar...trodde jeg.
Så begynte tankene å vandre, og jo flere svar som kom her jo mer sprikende ble tankene mine. Tilslutt var det ikke en klar sammenheng i det jeg egentlig
tenkte. Svaret mitt var blitt mer som - ja, nei, kanskje og klart. Til syvende og sist falt jeg tilbake på at smerter er en så subjektiv opplevelse, at alt
jeg kan er å tenke utifra meg og mine opplevelser rundt dette. Men det ville være helt feil, og arrogant, av meg å tillegge andre de samme egenskaper og
opplevelser av ting.
Klart det finnes forskning og artikler om temaet, men hvem er disse menneskene som våger å trekke frem en generell sannhet utifra noe som så vanskelig lar seg måles? Jeg var borti en spesialist en gang som ble overordentlig provosert over at jeg benektet at jeg var spesielt deprimert eller plaget av angst, og at jeg jevnt over var rolig og hadde et vanlig godt humør. Med de smertene jeg var plaget med skulle ikke det være mulig - ergo snakket jeg ikke sant. (underlig nok tvilte han ikke på at smertene var reelle ) I journalen ble det til
at Pasienten påstår...... - i stedet for Pasienten er....
Jeg har lenge, men med egne ord, ofte beskrevet det som skjer i kroppen min som noe liknende de F'ene du snakker om Kanutta. Selv om det ikke er noen konkret tanke i hodet mitt, så går kroppen i forsvarsmodus pga smertene. Jeg trenger ikke være stresset, men kroppen jobber som om jeg er. Litt vanskelig å forklare egentlig, men jeg kaller ofte smertene mine som en evig støysender. De er alltid tilstede, enten jeg er i aktivitet, hviler, sover, er våken, glad eller lei meg. De setter i gang en kjedereaksjon i pust, puls og muskulatur, som jeg ikke alltid kan kontrollere. Så lenge jeg er våken, så kan jeg, til en viss grad, kontrollere pust og en del av muskulaturen. Men det krever en aktiv deltakelse fra min side, og noe slikt er ikke mulig å gjøre kontinuerlig igjennom dagen. Selv om det med bevisst trening krever adskillig mindre å ta tilbake kontrollen. Det er mange år siden jeg kjente virkelig fortvilelse og angst overfor smertene mine. Mener ikke det at de ikke kan plage meg til tårer, eller at jeg ikke blir dødssliten av dem, men den panikkartede følelsen jeg hadde da jeg mistet mye av kontrollen over eget liv. Da barna var små, økonomien elendig og jeg var midt oppi en kamp for å bli hørt både i helse- og trygdesystem. Var det ting som gjorde at jeg opplevde dem som mer vondt enn jeg gjør i dag når livet har roet seg, og jeg kan konsentrere meg om å ha et brukbart liv MED dem?? Jeg vet ikke - jeg tror ikke det. Jeg synes jeg er adskillig verre i dag, men nå er jo naturen så viselig anordnet at man har en kort hukommelse når det gjelder smerter. Jeg KAN jo faktisk også ha blitt verre, slik at en sammenligning ikke har noe for seg. Avspenningsøvelser, som andre gjerne synes gjør godt, har motsatt effekt på meg. Får gjerne "lagt fra meg" og lettet på smerter i muskulatur og slikt, men da kjenner jeg enda mer hvor den opprinnelige smerten sitter. Meditasjon som jeg drev på med en god stund, måtte jeg etterhvert slutte med fordi jeg i stedet for å flyte bort til tankefrie steder, ble fanget i et smertemareritt. Avledning er det som fungerer best. Jo mer opptatt jeg er med annet, jo mer fokus får jeg bort fra smerten. Det forutsetter at jeg ikke blir opptatt med noe som krever at jeg gjør aktiviteter som uroer ryggen. Leste meg litt "bort" i bladet du ga linken til, Mosken. Det stod mye bra der. Noe er jeg enig i, og annet ikke. Men jeg flirte litt da jeg leste følgende uttalelse. Jeg har nemlig, i mange år, fleipet til mine behandlere om at jeg har brukt opp endorfinene mine, siden mye vi har prøvd ikke virker smertedempende i det hele tatt. Men kanskje jeg ikke har vært så langt fra sannheten likevel: Forenklet kan en si at langvarig smerte Men tilbake til det som var spørsmålet (jeg SA jo at tankene mine sprikte ) Jeg vet ikke hva jeg tror om det - dvs blir helt feil av meg å "tro"
noe generelt. Noen mennesker får helt sikkert en større smerteopplevelse av angst og fortvilelse, mens andre ikke. Hvis vi kan bruke "behagelig" i
denne sammenhengen, så er det selvsagt langt "behageligere" å leve med kronisk smerte når livet ellers (og psyken) har det bra, enn når det ikke har
det, men det kan man vel si om det å leve også. Men å gå fra der til å si at opplevelsen av smertene er mindre plagsom.....
|
||||
|
|
||||
mor1 |
#18 | |||
|
Quote:
Man har jo disse f'ene som aktiveres ved stressreaksjoner, og smerte er stress for kroppen. Nervesystemet aktiveres til fear, fight, flight og så var det den siste som jeg alltid glemmer, furious kanskje....
Kamp, frykt, flukt og sinne...dette skjer automatisk ved smerte. Vet ikke om man klarer å dempe dette ved tanken alene; men å skjerme seg fra ytre faktorer som kan forserke disse reaksjonene kan jo hjelpe på at de ikke blir enda verre. Prøve å stelle litt godt med seg selv, og å få andre til å dempe forventningene til seg ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Dette tror jeg er viktig å huske på. Jeg er veldig enig med deg Kanutta. Har selv ærfaring i at smerte forsterkes ved frykt, sinne, kamp, og andre emosjonelle følelser. Ikke minst får vi også mange av disse følelsene, når vi prøver å få de rundt oss, slik som familie og venner, til å dempe forventningene til oss eller rett og slett få dem til å ha tro på deg. |
||||
|
|
||||
Sunshine56 |
#19 | |||
|
"It depends..." sier Kanutta og det høres klokt ut.
Ellers har jeg inntrykk av at all denne psykologiseringen er blitt så populær å skrive om fordi man generelt mangler kunnskap om både årsaker og behandling av kronisk smerte. Da er det jo smart å kaste ballen over til den syke....? |
||||
|
|
||||
Allis61 |
#20 | |||
|
Det er kanskje ikke så rart at behandlere av kronisk smerte slenger seg på teorien om at det er VI som må forandre oss for å få mindre smerter. Svært få av dem liker å innrømme at de ikke har et svar på hva som kan gjøres, så da er det veldig beleilig å presentere den ultimate løsning for alle - tenk, føl og tren deg frisk! Da er ansvaret for problemet flyttet over på oss, og de kan trygt gå videre til neste pasient i forvissning om at den forrige ikke ble bedre fordi den ikke VILLE. |
||||
|
|
||||
Aneli |
#21 | |||
|
Har lest gjennom kommentarene noen ganger og det som slår meg er at vi er jo ganske så enige da. Selv om vi ser det på forskjellige måter(ut ifra oss selv?) så
konkluderer de fleste med at jo, vi takler smertene best når vi har det godt ellers.
Jeg må si at jeg som sykepleier har sittet i lengre perioder med pasienter som har vært vanskelig å smertedekke. Har fått tilbakemeldinger på at mitt nærvær,terapeutisk berøring og empati har gjort det lettere for den som har vært i smertehelvete. Jeg mener alle har krav på smertelindring så langt det kan seg gjøre. Jeg har aldri oppført meg som bedreviter,min innsikt sier meg at en smerte er subjektiv og ingen andre har muligheter for å kjenne andres smerte. Selv takler jeg mine egne smerter på min egen måte.Ikke alt det jeg forfekter profesjonelt passer for meg,og det er jo ting jeg må ta til meg. Jeg tror vi kommer lengst med å være ærlige overfor oss selv og behandlere.Si ifra hvordan vi har det, og hva vi mener er best for oss. |
|||
|
|
||||
Allis61 |
#22 | |||
|
Du har nok rett, Aneli. Jeg tror at et emne som dette engasjerer nettopp fordi smerte er så subjektivt - både hvordan vi oppfatter den og takler den. Vi har
bare oss selv å gå ut ifra, og det er umulig å vite hva en annen legger i de ulike definisjoner. Når jeg får presentert den "berømte" skalaen hvor
jeg skal velge hvor høy smerten min er, så blir vi fortalt at 10 er det verst tenkelige. Jeg blir alltid litt perpleks, for i forhold til hva?? Verst
tenkelig kommer jo an på hva man har hatt av smerter tidligere, og testen sier jo ingenting om hva man sammenlikner med.
På sykehus, så blir det alltid litt annerledes når man har smerter. Det kommer jo så mange tilleggsfaktorer til som virker inn på hvordan man har det. Man er på et ukjent sted som ofte er skremmende for mange, Mat, toalettbesøk, smertelindring osv avhenger helt av at man får hjelp. Da er omtanke, empati og litt ekstra assistanse, den tingen som kan hjelpe å avdramatisere det hele og gjøre oppholdet til en bedre erfaring. Jeg kunne skrevet en bok om alt jeg har opplevd på sykehus. Mange "engler i hvitt" der, men også noen som får deg til å føle deg som en lort under skoen. Kanskje et typisk eksempel på at smerteopplevelsen blir mindre når man føler seg rolig og trygg. Men JEG klarer ikke overføre den tanken til mitt virkelige liv. Jeg synes at opplevelsen av smerten blir adskillig verre når ting går på skinner - når jeg ellers har det slik at jeg burde vært glad og fornøyd. Da blir den smerten som hemmer meg fra bare å nyte så påtrengende at det blir den som drar meg ned igjen.. Guri - nå roter jeg meg ut på dypt vann igjen. Men det ER bare så vanskelig å formidle. Er jammen ikke rart at man ikke finner dette i en vanlig lærebok.
|
||||
|
|
||||
kanutta |
#23 | |||
|
Smerteopplevelse kan være et et ganske omfattende begrep, og inkluderer noe mer enn bare den fysiske smerten; noe mer enn den skiva eller nerverota som gjør
vondt. Hvis en skal ta med alle ringvirkningene som en kronisk smertetilstand gir; så vil det være logisk å si at smerteopplevelsen kan påvirkes, om ikke den
konkrete fysiske smerten, så ihvertfall de følelsesmessige reaksjonene vi har på den.
En kan jo tenke tilbake fra den første tiden en ble rammet av smerter, og alle fasene en går igjennom. Det ukjente skaper alltid redsel. Når smertene har vedvart i flere år, så vil mange ha funnet forskjellige måter å takle det på, og de følelsesmessige reaksjonene har blitt dempet en del. Hvis en ser at ting går rundt, familien støtter opp; en klarer å lage seg et liv tross alt, så virker jo dette positivt, vel, ihvertfall ikke negativt inn. Men så kan jo ting gå motsatt vei, forhold går i vasken, eller livet gir andre slag i tillegg. Så, jo, med en vid definisjon på smerteopplevelse,så kan den nok påvirkes. Og det er vel en så vid definisjon som brukes av fagfolk; som sykepleier er jeg kjent med den. Men, det er jo ikke alltid en selv kan styre det som skjer i livet, vi må jo bare ta det som det blir. Så moralen er vel at det er bedre for den totale smerteopplevelsen å føle at livet ditt er trygt på flest mulige områder, og at ikke alt snus på hodet. Men det tar da tid å komme dit.! En må jo gjennom noen faser først. Og så kan det jo som sagt gå motsatt retning også; at ting rakner rundt en og at en får flere slag en bare smertene. Livet stopper jo ikke opp og tar hensyn til at vi nå har skuldrene tungt nok lastet som det er: eketefeller drar, dødsfall, kjente og kjære kan bli syke m.m. Alt sånt vil påvirke den totale smerteopplevelsen, og om ikke de fysiske smertene blir direkte verre, så vil en vel takle dårligere å leve med dem. Så det spørs vel hvor langt en drar begrepet "smerteopplevelse" om en mener den kan la seg påvirke eller ei.
Last Edited By: kanutta 08/17/07 14:21.
Edited 1 time.
|
||||
|
|
||||
Petronella53 |
#24 | |||
|
Jeg har ikke har mindre vondt på oppturer eller mere på nedturer, men kan hende jeg takler det på en annen måte på opp og nedturer
Vi må også skille den fysiske og psykiske smerten Jeg er en av de som ble forlatt pga av dårlig helse har jeg hørt, jeg ble ikke verre av det eller andre ting som har skjedd i livet mitt. Man blir heller ikke bra eller bedre hvis man har millioner på banken. Men man kan ansette en privat behandler på "hjemmebasis" sånn som idrettsjerner har og som er betalt av et eller annet forbund(nav hadde vel uten tvil betalt våres) Har man dårlig helse så har man det og må leve med og ikke for det, veldig enkelt å skrive ikke alltid like lett å leve etter Tilbake til spm til Mosken---det blir jo sånn,hva kom først høna eller egget? For de 3 spm er noe som skjer med oss når vi går å har mye vondt hele tiden, når man ikke kan planlegge,man krangler med leger ,med behandlere,med nav, inntekt blir redusert og det kan også være fordi man velger en dyr behandling, private leger, osv osv,-da mister du kontrollen, angst og fortvilelse kommer og rundansen er i full sving |
||||
|
|
||||