| Author | Comment | |||
|---|---|---|---|---|
eli58 |
test :Hva spiser dere julaften |
Lead | ||
Hva spiser dere til middag julaften (Result) |
||||
|
|
||||
Allis61 |
#1 | |||
|
Her kan jeg ikke skjønne at det burde være noe valg i det hele tatt. Pinnekjøtt er selvfølgelig suverent det beste å ha på julaften. Torsk er nydelig det, alle andre dager enn julaften Svineribbe ikke så verst, men litt for fett etter min smak, og kalkun.......ikke noen langvarig norsk tradisjon det.
Nei - gi det noen år til, og jeg er HELT sikker på at alle i dette landet kommer til å slåss om pinnesidene før jul. he-he
|
||||
|
|
||||
Allis61 |
#2 | |||
|
Nei - her dra for søren meg, svineribba helt innpå pinekjøttet vårt. Det var da feil vei. Hvor er dere alle pinnekjøttelskere??
|
||||
|
|
||||
Petronella53 |
#3 | |||
|
Er du så mørk at du har spagetti ved siden av Allis? |
||||
|
|
||||
Allis61 |
#4 | |||
|
Mørk?? Spagetti?? Er det en spøk jeg har gått glipp av, eller er det noe som bare verserer hos uvitende svineribbespisere?? Gleden over å sitte på julaften
og lirke ut alle godkjøttbitene fra pinnene er en uovertruffen god opplevelse som jeg, snill og god som jeg er, unner absolutt alle å ha!
|
||||
|
|
||||
Petronella53 |
#5 | |||
|
litt lengre nordpå så var det noen fiskebåter sydfra som stranda, de hadde med masse spagetti, blanda seg med damene og litt med matserveringa.
Det er derfor det er så mange mørke fra Vega og oppover,og at de mange steder bruker spagetti til pinnekjøttet. Og dette er ikke tull.,-kors på halsen |
||||
|
|
||||
Mathea2 |
#6 | |||
Pinnekjøtt hos oss
|
||||
|
|
||||
eli58 |
#7 | |||
|
Spagetti og pinnekjøtt høres ikke ut som en god variant uff uff.
Her er det ikke jul uten pinnekjøtt lukten i huset, og siden barna ikke skal være her på julaften skal vi ha en julemiddag med de på forskudd. |
||||
|
|
||||
Petronella53 |
#8 | |||
|
her er det ribbe (svineribbe er ikke i ordforådet der jeg kommer fra), kotletter,medisterkaker og pølser, ribba skal ikke stekes hel, men i biter, uten svor,
ikke fett på men skikkelig brun saus lagd på kjøtt og gulrot kraft, og selvfølgelig surkål til
For meg personlig så spiller maten ingen rolle,lager det kun pga tradisjonen og de to som kommer hjem
Last Edited By: Petronella53 11/27/07 21:05.
Edited 1 time.
|
||||
|
|
||||
Allis61 |
#9 | |||
|
Hadd en kamerat med ukjent avstamning av det slaget, Petronella, men ikke hørte jeg om at spagetti var noe tilbehør til lammeribben....du skjønner, siden det nå en gang er ribbe vi spiser her også, så ble den med surkålen hetende svineribbe her hos oss på vestkanten. Svineribbe er godt det, men det flotte med pinnekjøttet, er at ingen trenger å slave over en varm komfyr på julaften. Kjøttet passer seg selv, og poteter og kålrabistappe likeså. Alt kan skrelles dagen i forvegen, og den store spenningen knytter seg til om man husker å legge pinnene i vann, og om vi velger rett antall timer for bløtgjøring. Stamping av kålrabien overlater vi til den av husets beboere som føler trang til å demonstrere sin muskelkraft med høye klask. Derfor kan maten bli et gedigent høydepunkt for ALLE denne dagen. Vi kan lurke rundt og nyte godlukten i timevis, mens vi bruker vår oppmålte energi på viktigere ting - som å slurpe varm gløgg og snike på gavelappene under treet.
|
||||
|
|
||||
BELL |
#10 | |||
|
Enig med Alice, det blir ikke riktig julaften hvis det ikke lukter pinnekjøtt
Synd jeg har stemt ellers kunne jeg fått pinnekjøttet på første plassen , kanskje jeg skal lure inn sønnen og be ham stemme ![]()
![]()
|
||||
|
|
||||
Petronella53 |
#11 | |||
|
Jeg vokste opp i et hus med 3 kjøkken, glemmer aldri en barndomsjul,alle kjøkkena var i bruk, et med ribbe med tilbehør, et med lutefisk og et med kalkun. Han
som hadde seila på de
7 hav fra 1914 ville ha kalkun,den ble megatørr og snakkes om enda, lutefisken forsvant i kjelen, men ribba var som den skulle |
||||
|
|
||||
Havfruen07 |
#12 | |||
|
Stemte på pinnekjøtt men jeg vant med sursteik med alt tilbehør fra min barndoms jul. Så det er annet hvert år med pinnekjøtt og sursteik. Nydelig er det. Skal
ligge i surmelk i 12 - 14 dager. Mmmmmmmm
|
||||
|
|
||||
husmora |
#13 | |||
|
Pinnekjøtt, ingenting er som pinnekjøtt.. Nam, nam..
|
||||
|
|
||||
eli58 |
#14 | |||
|
Pinnekjøtt leder nå,og kom igjen Vestlendinger stem i veg for dette må bli seier til Pinnekjøttet he he
|
||||
|
|
||||
mokris |
#15 | |||
|
Vi spiser både ribbe og pinnekjøtt fordi vi har forskjellige ønsker i familien. Helt greit. Jeg liker begge deler.
|
||||
|
|
||||
Merethe |
#16 | |||
Vi kan lurke rundt og nyte godlukten i timevis, mens vi bruker vår oppmålte energi på viktigere ting - som å slurpe varm gløgg og snike på gavelappene under treet.Helt enig Alice! Og det blir ikke jul uten pinnekjøtt med kålerabistappe (laget med melk i), rosenkål, poteter, fett og gulerøtter. Og for ikke å glemme maaasse tyttebær syltetøy! Så ja eg stemte pinnekjøtt..... En jul foreslo mammaen til eksen min at me sko ha ribbe på julaften.... Eg va ikkje enig i det! Liker ikke det i det hele tatt, så det hadde ikke blitt jul for meg..... Men heldigvis ble det pinnekjøtt! *Gleder meg til jul* |
||||
|
|
||||
cherry |
#17 | |||
Ingen julaften uten RIBBE...Slafs..mmm
|
||||
|
|
||||
groa1 |
#18 | |||
|
Dere har glemt et alternativ så jeg kunne ikke "stemme"
SVENSK JULESKINKE er det som gjelder på julaften Og for all del , dere må ikke forveksle den med den norske som ikke kan måle seg med den SVENSKE JULESKINKA. ( er såglad i den at jeg må rope det ut) Har alltid spist den på julaften. Den er så god at vi dropper deserten. Har ikke mere plass i magen etterpå. |
||||
|
|
||||
ayladog |
#19 | |||
|
Voff, voff..... Nei, nei, nei - hva har skjedd her da. Matmor fortalte meg at pinnekjøttet taper terreng. Det kan vi ikke ha noe av. Selv om jeg bare får
glede av duften av pinnekjøtt, så vil jeg aldri i livet være det foruten på julaften. Poten har trykket på stemmeknappen, så håper jeg jeg klarer å mobilisere
alle pinnekjøttelskere til å gjøre det samme.
La deres stemme bli hørt!!!!
|
||||
|
|
||||
Fluen |
#20 | |||
|
Det er visst bare meg som spiser kalkun!?
Hos oss er det en slags kompromissmiddag. Er vant med torsk til jul fra jeg var liten, men min mann liker ikke fisk, og i allefall ikke på julaften! Men nå kan jeg ikke tenke meg noe annet, mmmm.. nam, nam!! Fløtesaus, waldorf, surkål, rosenkål, svisker, tyttebær... nesten ikke plass på tallerkenen. |
||||
|
|
||||
DISCLAIMER: The materials and information on this server are intended to provide general information for you. That includes any information posted by our medical consultant. At no time should information on this board be used to diagnose medical conditions, taken as specific medical advice nor do our medical consultant endorse specific products, treatments or services mentioned within. Please consult your physician on specific medical questions. Do not use the information given on these pages as a substitute for a physician consultation or as a substitute for consulting an attorney or a lawyer. All information on this server is provided without warranty of any kind. Further, we do not warrant, guarantee, or make any representations regarding the use, or the results in terms of correctness, accuracy, reliability, currentness, or otherwise. The owner of this website, it's medical consultant, administrator, moderators or attorney shall not be held liable for any damages incurred as a result of statements made from within this website.
This is a non profit self help and discussion group. The owner of the board, the administrators or moderators take no responsibility for any user breaking the Yuku terms of userconduct. This is including, but not limited to, email or otherwise transmit any Content that (1) is unlawful, threatening, abusive, tortious, defamatory, obscene, libelous, or invasive of another's privacy, (2) consists of instructional information on illegal activities, including, but not limited to, hacking, cracking, and phreaking; (3) violates or infringes in any way upon the proprietary rights of others, including, without limitation, copyrighted software, music, photographs, text, videos or artwork.
This board is not a forum for announcing or discussing suicides. Any kind of suicide threat posted at our board will be removed. This is a volunteer support group only. We are not responsible for any suicide threats or interventions of any kind.
©Copyright 2007: The owner of the board has the copyright to all graphics material on the board, unless the graphics has been posted/created by another person or something else have been said. It is not allowed to copy any graphic material posted on the board. Remote linking to any graphic material on the board is not allowed either.
Chronic pain, Fibromyalgia, Chronic Fatigue Syndrome, CFS, ME, backproblems, support groups, kroniske smerter, Fibro, Fibromyalgi, ryggsmerter, ryggproblemer, kronisk utmattelses- syndrom.
Abbreviations: CFIDS - Chronic Fatigue Immune Dysfunction Syndrome, ME - Myalgic Encephalomyelitis, FMS - Fibromyalgia Syndrome