Har skjedd mye siden sist, kan ta ei oppsummering:¨
Har hatt vondt i bekkenet i litt over 4 år, til og begynne med trodde de det var trochanterbursitt, så kroniske betennelser i hofte, og etter hvert kaller de det for ustabilt bekken/bekkenløsning. Har ingen barn, dette kommer av hypermobilitet!
Er nå på mitt tredje rehabiliteringsopphold, har merket stor bedring fra de forrige. De klarte og stabilisere bekkenet (høyre side lå 2 cm under venstre, og bakover) så jeg har faktisk vært i jobb ni mnd frem til nå i desember.
Har også ei skulder som trøbler ganske mye etter jeg gikk på krykker for noen år siden, er under utredning for denne nå.
Frem til torsdag nå har bekkenet holdt seg rimelig stabilt, har ikke hatt slark (eller er det låsning, de har nevnt noe om det også!!
) siden mars i fjor annet enn sånne gradvise som er relativt lette og
stabilisere. Nå spratt det ut igjen etter en overbelastning, og det fikk meg til å skjønne at problemet ikke er over enda. Har hatt ett år hvor jeg har vært
rimelig optimistisk og ikke tenkt så mye på hoftene, bare vært glad for at jeg tross alt er mye bedre. Har en fantastisk manuellterapaut, som tar meg mer
alvorlig enn jeg ville forventet siden jeg følte meg "frisk" da jeg startet. Har ikke lite smerter, men har modnet mye i forhold til det å leve med
og godta de!
Nå er jeg jo i den rette "sesongen"/alderen for å planlegge barn, og det skremmer meg at jeg fremdeles har såpass mye problemer. Kjente meg utrolig mye igjen i denne tråden http://p082.ezboard.com/fsunshine35446frm22.showMessage?topicID=49.topic, men den var gammel så jeg tenkte jeg kunne starte en ny!! Har prøvd litt av hvert av behandling, det største fellestrekket er at jeg blir dårligere av aktivitet og at jeg har meget lavt irritasjonsnivå. Tenker nå og prøve nok en gang og kjempe litt selv for å komme frem i systemet. Har ikke hatt krefter til det før nå, og det er greit å samle opp litt kunnskap på forhånd!
Hvordan går man frem/hva er kriteriene for å få diagnosen kronisk bekkenleddssyndrom?
Hva er mulighetene og prognosene for behandling/lindring?
Finnes det virkelig ingen "lettvint" løsning? Etter fire år vet jeg vel egentlig svaret på det... Skulle bare ønske det fantes en kjapp operasjon eller noe!
Hvilken smertelindring bruker dere? Jeg tar litt paralgin i perioder, TENS, og paracet. Fungerer greit ved moderate smerter, men er ikke fornøyd.
Kommer sikkert på mer etterhvert!!
Godt og "se" dere igjen..

Mosken